Solderen doe je zo..!

demian

Ojee

Er komen toch een paar goeie (beginners tips) in voor.

Gelijk even een tip bestellen met een plat uiteinde,ik loop maar te pielen met een conische..

Ik heb ook zo'n tip waar dat mee kan, die heeft een enigzins hol uiteinde, ik kan zo gauw even geen plaatje vinden, maar Weller heeft ze in het assortiment.

140-174.01_s500_p1._V8baa0486_.jpg

is wel handig hoor, beetje goed solderen. iedere studio zit vol met kabels en verbindingen en een beetje kunnen solderen scheelt een boel geld en mogelijkheden.
heb het ooit geleerd van een vriend, nog altijd heel blij mee.

is wel handig hoor, beetje goed solderen. iedere studio zit vol met kabels en verbindingen en een beetje kunnen solderen scheelt een boel geld en mogelijkheden.
heb het ooit geleerd van een vriend, nog altijd heel blij mee.

Weten wanneer je moet ophouden met solderen kan ook een hoop geld besparen ;)

Gewoon veel oefenen op kapotte meuk. Ik heb teveel mensen gezien die gelijk beginnen met serieuze dingen en dan de boel verprutsen. Zonde! Pak gewoon een ouwe kapotte videokaart of iets anders en ga daarop smd onderdelen desolderen en solderen.

hehe, idd. Heb voor iemand hier van synthforum zijn Paia Fatman compleet gesoldeerd omdat ie het niet deed en de solderingen om te huilen waren :P

Ik ben geen wereldwonder wat solderen betreft, maar ik kan zaken die niet meer werken door koude lassen wel herstellen door het printje door te solderen, dus de kwaliteit van de verbindingen gaat in ieder geval vooruit nadat ik me ermee bezig gehouden heb. :)

Wat betreft die koude lassen, hoe pak jij dat aan?

Met flux inspuiten en dan opnieuw de las verhitten?

Ik begreep dat bij een koude las door oxidatie de soldeer vaak niet goed meer wil hechten en dat je daarom eerst eigenlijk moet desolderen en het eilandje moet schoonmaken voordat je weer kan solderen.

Wat betreft die koude lassen, hoe pak jij dat aan?

Met flux inspuiten en dan opnieuw de las verhitten?

Ik begreep dat bij een koude las door oxidatie de soldeer vaak niet goed meer wil hechten en dat je daarom eerst eigenlijk moet desolderen en het eilandje moet schoonmaken voordat je weer kan solderen.

Koude las wegzuigen en dan opnieuw solderen...zo verwijder je het oude tin en vervangt dat door nieuw tin...

Oja ook belangrijk is dat je je soldeerpunt goed schoon houdt...dus altijd even over het sponsje halen, zo voorkom je vervuiling van het tin....

sponsje ook niet te nat maken, dit koelt de punt ook teveel af, waardoor het metaal van de punt brozer wordt. deze kan dan minder goed zijn warmte afgeven.

bij een gevoelig component, gebruik een punttangetje om de hitte af te leiden zodat deze niet je condensator ingaat. condensatoren zuigen al je hitte op, en gaan daarna heel snel kapot.

gebruik liever soldeer met een kunstharskern, in plaats van natuurhars. die laatste spettert minder.

gebruik de juiste punt, juiste temperatuur, goed licht, ventilatie, overzichtelijk werken!

Ik gebruik trouwens bijna altijd soldeerpasta. Dat spul is echt geweldig. Het is zeg maar flux en tin tezamen in pastavorm. Het verbaasd me wel eens hoe weinig mensen dat kennen.

zie trouwens vaak dat de spons met de "dichte" kant naar onder wordt gelegd terwijl dit juist de slijtvaste kant is.

Doorsolderen van printjes: inderdaad wegzuigen en met vers tin (dat nog geen kwartier op je punt heeft liggen braden) opnieuw doen.

Back