Navulbare spuitbus

Nisei

Ouwe rot
Perslucht is waarschijnlijk 1 van de, in verhouding, duurste producten die er bestaat.
Voor iets van €5 per halve liter (de bekende merken zijn nog es 2x zo duur) word je wel heel erg besodemieterd want bij de Action koop je een spuitbus verf voor maar €1.95.
Om nou gelijk een compressor aan te schaffen had ik geen zin in en neemt mij ook te veel plaats in beslag. Ik ben even wat gaan zoeken en vond op eBay een navulbare spuitbus die je voor 1001 dingen kunt gebruiken. Lucht, verf, olie, alcohol, de mogelijkheden zijn legio. Hij is gewoon met een fietspomp op druk te brengen (wel even eentje met een drukmetertje gebruiken). Zoals gebruikelijk kosten ze hier in Nederland weer het dubbele van wat je er in de VS voor betaald dus ik heb er maar eentje van een Amerikaan gekocht.
Voor maar €23 inclusief verzenden doe je dus een eenmalige aanschaf die je snel weer hebt terugverdiend. klik

Laatst gewijzigd:
Lijkt me erg makkelijk ding.
Maar.......... ik heb nu al vaak dat de spuitkop verstopt gaat zitten van gewone spuitbussen[ ook na grondig reinigen].
En dat zal hiermee ook wel verstopt gaan raken.
Ik zie dat er 3 koppen bijgeleverd worden , aar hoe zit dat met dat stukje dat er net onder zit ?

Ja hoor, alles kan er in zolang het maar dun genoeg is. En er gaan standaard nozzles op die je bij Graffitishop kunt kopen voor omgerekend 2 dubbeltjes per stuk.
En Hilltree, na gebruik van een verfspuitbus moet je hem even op de kop houden en spuiten tot er geen verf meer uit komt. Dan is de nozzle schoon en kan hij haast niet meer verstopt zijn als je hem weer nodig hebt.

Ik heb hem nog niet. Je pompt hem op tot iets van 4 bar (max 6 bar). Geen idee hoeveel druk er op een wegwerp spuitbus staat.

[edit]Ik lees net dat dat zo'n 50 PSI is. Dat is omgerekend zo'n 3,5 bar. Hij zou dus hetzelfde moeten zijn als een fabrieksspuitbus.[/edit]

Verschil is natuurlijk wel dat zo'n commerciële bus drijfgas gebruikt en dus veel meer druk kan genereren, denk ik. Dus de druk waarmee het wegspuit is hoger dan de druk in de spuitbus door expansie van het drijfgas. Ik heb een 8 bar compressor maar dat stelt nauwelijks iets voor als je stof wilt wegblazen, terwijl zo'n busje z'n hand er niet voor omdraait.

Ik ben benieuwd. Ik zal m'n bevindingen wel even posten als ik hem binnen heb.

Verschil is natuurlijk wel dat zo'n commerciële bus drijfgas gebruikt en dus veel meer druk kan genereren, denk ik. Dus de druk waarmee het wegspuit is hoger dan de druk in de spuitbus door expansie van het drijfgas. Ik heb een 8 bar compressor maar dat stelt nauwelijks iets voor als je stof wilt wegblazen, terwijl zo'n busje z'n hand er niet voor omdraait.

Met 8 bar moet je toch wel wat stof weg kunnen blazen, ik heb een 8 bar compressor waarmee ik dikke spijkers schiet van 55mm, maar misschien knelt je slang of sist er iets waardoor je niet je maximale druk benut?

Aan de andere kant, het wel zo dat lucht blazen meer liters kost per seconde dan spijkers schieten en daardoor zal je druk sneller dalen, maar, dan ligt het niet aan de 8 bar maar aan het aantal liters in je compressor.

Hoe dan ook, het verandert niets aan je probleem. :D

Inderdaad. Deze doet het ook prima als hij ergens druk op moet zetten, maar zomaar in het niets blazen werkt niet zo lekker. Metertje komt dan inderaad niet omhoog, dus er onstaat geen druk. Het is overigens inderdaad een kleine. Misschien moet ik eens kijken naar een kleinere (smallere) spuitmond. Maar anyway, ik wacht ook de resultaten van dit busje nog even af.

Volgens mij is dat inderdaad je nozzle. Ik heb net nog even zo'n oppompbaar plantenspuitje van de Blokker geprobeerd en zelfs die is al krachtig genoeg.

Dit is zo'n elektrische, officieel bedoelt voor banden enzo, dus met redelijk grote aansluitingen. Zodra ik mijn vinger erop zet schiet hij inderdaad naar 8 bar, maar zo "los" doet hij bijna niks. Maar er zouden wel andere op moeten kunnen.

goedkope en ook nog kleine oplossing: koop een airbrushcompressor, liefst natuurlijk ook met een airbrush erbij. je vind regelmatig goedkope op marktplaats, ook complete sets die om te airbrushen waarschijnlijk shit zijn, maar om gewoon lucht te blazen perfect. en je kunt nogeens beschadigingen wegwerken op je synths ook..:D

Da's inderdaad een optie Ruud maar ik wilde nou juist niet afhankelijk zijn van nog weer meer gereedschap en een stopcontact.

Toen ik nog mening muur en rijdend materieel onder spoot gebruikte ik wel eens speciale capjes waarmee je een spuitbus kon 'legen' in een andere spuitbus, met een beetje creatief geproces moet jouw mogelijkheid ook wel lukken, dingen kosten amper een knaak, even kijken op henxs.com en daar staan ze wel bij

Het ding is binnen dus hier even mijn bevindingen.

Oppompen tot 5/6 bar lukt mij niet met mijn fietspomp tenzij ik meer ga eten en de nodige extra kilo's krijg om op mijn pomp te hangen.
Maar goed, 4/4,5 bar lukt wel. Als ik de nozzle met het rietje (die zitten ook vaak bij bussen met lucht) er op zet begint het leuk maar na een seconde of 15 is de druk er alweer bijna af. Volkomen ongeschikt dus.
Gooi je er vloeistof in dan wordt het een ander verhaal. Met de verstuif nozzle werkt hij lang genoeg om wat bijwerk spuiten te verrichten. En voor vele dingen (olie, alcohol e.d.) heb je hem toch vaak maar weinig nodig.
De druk is overigens wel gelijk aan een standaard spuitbus.
Ik heb nu toch maar voor €9.95 een 17 bar mini compressor gekocht die ik mooi kan gebruiken om de fles te vullen en met de juiste nozzle ook voor luchtdruk schoonmaakwerk.

Laatst gewijzigd:
Back