Roland JV key versies

smackos

Gepokt en gemazeld
Ik ken de JV1080/2080 JD990 en JV1010 maar ik weet niet zoveel over de keyboard versies van deze bakken (eh de JD800 wel uiteraard)

Welke zijn er en zijn deze met de JD800 vergelijkbaar (behalve dan dat ze geen sliders hebben)

In de JD800 kan je niet de expansion cards zetten toch, maar kan dit wel in andere JV keyboard versies?

JV80 en JV90 synths lijken het meest op de JV1080/JV880. Ik denk dat de Xp serie het meest op de JV2080 en later lijken.

JD800/JD990 hebben voor een groot deel dezelfde waves aan boord als de JV880 en slikken ook dezelfde expansion cards. De engine is wel anders.

De key versies van de 1080/2080 zijn de XP's. XP-10, -20, -30, 50, -60 , en -80 geloof ik. Het is niet zo van hoe hoger hoe beter. Ze eten wel allemaal van die SR-JV kaarten maar de meeste (alle?) geen JD80 kaartsets.
Er zijn wel wat sites voor XPs: dit is er een: http://www.nathansheldon.com/xp-80/links.html . Daarna kwamen de XV's en waar daarna de Fantoms.

Ok, die JD800 is natuurlijk wel zwaar ok omdat die al die sliders heeft maar die eet weer geen SRJV boards, het liefst zoek ik een soort van JD990 keyboard versie die de boards kan hebben...ingewikkeld allemaal :D
Die XP60 / 80 hebben wel geavanceerde synthese aan boord zie ik?

ik heb ook nog 1 expansionboard maar niets om hem in te doen :(

Zoek eens een JV1010. 9.5 inch, goedkoop, bomvol geluiden en 1 slot voor een SR-JV80 board.
Of doe'm anders alvast in een bubbelenveloppe als je de drang om 'm ergens in te steken niet kunt onderdrukken.

ja maar een SRJV board past niet in een JD800 toch?

Nope. Stel ik heb een JD800 en een JD990 kan ik met de JD800 zonder al te veel poespas (dus direct en meteen :D) de JD990 programmeren met de schuiven? (Beetje ala Juno 160 en MKS7 ofzoiets)???

De JD-800 was technisch gezien de voorloper van de JV-80.
De klankbron is bij beide hetzelfde, alleen heeft de JV-80 compleet andere golfvormen tov. de JD-800.
De JD-990 bewijst de overeenkomsten, omdat die zowel JD- als JV- data kan lezen. Ook passen de SR-JV expansieboards in de JD-990.

Wat de JV-modellen betreft:
De JV-80 is het oermodel
De JV-90 heeft een octaafje meer toetsen, maar mist de metalen gewichtjes die het JV-80 toetsenbord juist zo lekker speelbaar maken.
De JV-30 is een SoundCanvas met toetsen en dus niet JV-waardig.

De XP-serie kan worden gezien als een JV-1080 met toetsen, maar de geluidskwaliteit is een stuk lager (doffer en dunner).
Als je zoekt naar een 'analoge bak' met toetsen en de mogelijkheid om SR-JV boards te monteren, dan biedt de XP-serie wel meer analoge klanken dan een JV. Bij de XP-30 zijn er alvast drie expansieboards voorgemonteerd. En die heeft ook weer de prettige gewichtjes in te toetsen die de andere modellen missen.
O ja, de XP-10 is weer een SoundCanvas met toetsen en heeft dus niets met de XP-serie te maken.

Laatst gewijzigd:
Het is erg eenvoudig. Ga gewoon voor de JD990 met Vintage Exp. Die is toch van een ander niveau dan de JV series.
Want :

- standaard machine met tig van geluidsmogelijkheden
- Is nu nog betaalbaar
- klinkt beter dan de JV serie of JD800
- editten is kinderspel en erg overzichtelijk (je hebt echt geen JD800 nodig om dit te doen)

Enige synth die de JD-990 op dat punt voorbij gaat is de XV-5050 of XV-5080. Daar zitten de JD-990 waves op dezelfde kwaliteit in.
Komt in de buurt: XV-3080 danwel het toetsenbord equivalent: XV-88 (loeizwaar 88 keys piano hamerklavier)
Alleen met XV's mis je dus sysex compatibiliteit, moet je de JD patches met het handje inkloppen. En niks geen schuiven.

De rest (alle JV's) is de discussie over 44.1 vs 32 khz rom wave kwaliteit, de mogelijkheden met rom wave boards en het verschil JD-800 / JD-990 die hier reeds oeverloos gevoerd is.
De JD-990 blaast in de praktijk een willekeurige JV en de JD-800 nog steeds van tafel, wat de oppervlakkige papieren specs ook mogen roepen.

Kortom, ik zou gewoon een JD-990 met Vintage expansion halen.
De desillusie van het programmeren van een JD-990 met een JD-800 is trouwens zo mogelijk nog groter dan het proggen van een D-50 met een PG-1000 (missende parameters enzo)

Om het simpel te houden voor die arme Smackos;
(die het al moeilijk genoeg heeft met het in elkaar zetten van luidsprekerstands... :D)

romplas.jpg

(zie hier http://www.gearslutz.com/board/elec...-jd990-vs-xv-5080-vs-fantom-x-vs-xp-30-a.html)

Laatst gewijzigd:
Het is al heel lang geleden dat ik een JV-2080 had maar volgens mij zitten daar ook golfvormen van de JD-serie in?

Wat een dijk van een module was dat trouwens. De mijne had trouwens de 'beruchte' dance-kaart erin maar da's gewoon 'prul'. Er heerste een hele hype rond die kaart (eigenlijk omwille van copyrights). Als je ooit de kans hebt om die kaart te kopen ... niet doen.

Er heerste een hele hype rond die kaart (eigenlijk omwille van copyrights).

Dan neem ik aan dat er een demosong op die exp staat?

Lijkt me raar dat er copyright op golfvormen staat

Laatst gewijzigd:
Back