Roland JV key versies

Hoezo? Het gaat in dit geval m.n. om destijds niet geclearde samples van drumloops en daar zat gewoon copyright op, hoor...

Overzichtje en demo van de sounds op deze kaart:
http://www.synthmania.com/sr-jv80-06.htm

Ok, had geen idee dat die samples te lang waren voor 'free use'

-

Even om maar on topic te gaan van m'n beperkte ervaringen met synths:

Heb zelf een JV-90, voor reële geluiden klonk die geweldig, maar qua synth zat ik liever op m'n D50 te spelen
ook qua toetsen vond ik de D50 beter aanvoelen

Performances raakte ik zowat niet aan, gezien een paar vingers meer op de toetsen al snel een einde
aan de polyfonie maakte,
leuk dat 'multitimbraal', maar met 28 stemmen, 16 tones in performance-mode = 2 vingers en :doei:
en ook patchmode met een beetje lange release hakte er al snel in
(raar genoeg was dit minder merkbaar op de D50 die toch een flink aantal stemmen minder heeft)

De JV staat nu stof te vangen na wissel met een XV-88 (inderdaad een loeizwaar kreng)
De XV klinkt als een betere synth, maar met 10 jaar leeftijdsverschil mag dat ook wel,
en realistische geluiden zijn op z'n minst net zo goed, hoewel ik daarvan moet toegeven dat de fabriekspatches in de JV-90 toch iets meer inspirerender waren

Als ik naar papier(en)waarde(s) kijk, lijkt me inderdaad dat de XP-keys meer gemeen hebben met de 1080 en 2080 dan de JV-80/90

ik heb zelf de jv880 en de jv1080 gehad, en beide klonken ze altijd alsof er een doekje over de tweeters lag, nooit echt sprakelend...
maar dat zal aan de sample rate van 32 khz liggen lijkt mij

'k Meen dat de MC-505 ook een JV-1080 engine had, en de EG-101 was weer de min of meer toetsen-versie van de 505?

De klanken/samples van... dan zegt niets over de geluidskwaliteit. De Roland XP-50 is volledig compatibel met een JV-1080, maar toch klinkt de 1080 vele malen steviger en helderder.
In een Roland JV-35 kun je een JV-80 expansieboard steken, maar reken er niet op dat die geluiden enigszins als die van een JV-80 gaan klinken. Het lijkt op de JV-80 die door kleine computerspeakertjes weergegeven wordt.
De Korg 05R/W zou de klanken van de grote 01/W hebben. Droom lekker verder: het zijn slappe plastic aftreksels ervan.
Zo gaat het ook met de Roland JV-1010 en XV-2020: klanken van hun grotere broeders (JV-2080/XV-5080), maar dan veel dunner en veel slechter.
Dus dat een Roland groovebox toevallig golfvormen heeft die overeenkomen met een Roland-synth, wil niet zeggen dat je daarmee hetzelfde geluid in huis haalt...

Och, 'k vond het geluid van de 505 niet slecht eigenlijk.. 't Is dat ie niet zo strak liep.

Tuurlijk zijn er betere, maar 'k kon er best wel wat mee. :)

'k Meen dat de MC-505 ook een JV-1080 engine had, en de EG-101 was weer de min of meer toetsen-versie van de 505?

De JX-305 is de MC-505 met toetsen, de EG-101 is wel van beiden afgeleid geloof ik, maar heeft een stuk minder opties.

O ja, dàt was 'm... :D

De klanken/samples van... dan zegt niets over de geluidskwaliteit. De Roland XP-50 is volledig compatibel met een JV-1080, maar toch klinkt de 1080 vele malen steviger en helderder.
In een Roland JV-35 kun je een JV-80 expansieboard steken, maar reken er niet op dat die geluiden enigszins als die van een JV-80 gaan klinken. Het lijkt op de JV-80 die door kleine computerspeakertjes weergegeven wordt.
De Korg 05R/W zou de klanken van de grote 01/W hebben. Droom lekker verder: het zijn slappe plastic aftreksels ervan.
Zo gaat het ook met de Roland JV-1010 en XV-2020: klanken van hun grotere broeders (JV-2080/XV-5080), maar dan veel dunner en veel slechter.
Dus dat een Roland groovebox toevallig golfvormen heeft die overeenkomen met een Roland-synth, wil niet zeggen dat je daarmee hetzelfde geluid in huis haalt...

Hoi Mark,

Ik lees her en der verhalen over de soundenginge en convertors van de JV1080 in vergelijking met de XP's. Weet je ook iets van de XP60/XP80 serie? Klinken die net zo slap als een XP50 als je die vergelijkt met een 1080?

Hoe heb je zelf dit verschil in sound vastgesteld, was dat on stage, of in de studio?

GRoeten, Maurice

Hoi Mark,

Ik lees her en der verhalen over de soundenginge en convertors van de JV1080 in vergelijking met de XP's. Weet je ook iets van de XP60/XP80 serie? Klinken die net zo slap als een XP50 als je die vergelijkt met een 1080?

Hoe heb je zelf dit verschil in sound vastgesteld, was dat on stage, of in de studio?

GRoeten, Maurice

Het is mijn eigen ervaring. De JV-80/880/90 en 1000 klinken vet, agressief en vol hoge tonen.
Toen ik de klanken van de JV-880 overzette naar de XP-50, bleef er weinig van de klank over: de hoge tonen waren weg en alles klonk veel warmer en softer. De XP-30/60/80 klinken iets beter dan de XP-50: bruikbaar genoeg voor live, maar nog steeds niet zo agressief en broekspijpenwapperend als de JV-serie.

Ik herinner me nog goed de introductie van de XP-50 op de Frankfurter Messe. Ik was er speciaal voor de XP-50 naartoe gegaan. Wie wilde er begin jaren 90 niet een JV-1080 met toetsen en een sequencer? Als je de prijs van een JV-1080 plus een toetsenbord en een MC-300 bij elkaar optelt, zou je toendertijd op ruim 6000 gulden komen, maar de XP-50 kostte slechts 3995 gulden: bijna hetzelfde als de JV-1080 module. Toen werd het wel duidelijk dat er op iets bezuinigd moest zijn. En bij de demonstraties werd het helemaal duidelijk: het klonk als een slappe SoundCanvas met wel de klanken van de 1080, maar niet de kwaliteit ervan. Bij de XP-30/60/80 zijn ze daar een beetje op teruggekomen, door betere output-circuits toe te passen, maar men was blijkbaar flauw van het turbo-hoog van de JV-serie en heeft de klanken toch nog behoorlijk getemd.

Ik zou in de JV/XP serie ten alle tijde voor de XP-30 gaan. Die vond ik het beste klinken. De XV5080 of de toetsenversie de Fantom FA76 klinkt mijns inziens nog een stukkie beter.

De XP30 is wel het populairste van de reeks. Dat zie je in de prijzen die hij oplevert.
Ik heb wel eens een XP30 weggedaan voor een XP50 om zodoende wat geld over te houden.
De klanken van de expansieboards vind ik niet erg belangrijk: de standaard JV-80 piano en strings klinken live veel duidelijker dan de warme en softe klanken van de expansieboards.
Als voor het doel een XP-50 voldoende is: hou lekker het geld in je zak. Wil je kwaliteit: ga dan voor een XP-30, 60 of 80, of veel liever een XV/Fantom. Die laatste zijn een hele generatie moderner en beter.

Met welke andere jv's en xp's heb je die kunnen vergelijken?
Heb je ze allemaal een keer gehoord?

Bijna allemaal gehad. Begon met de JV880 module die ik toen ingeruild had voor de JV1080 en dat viel best wel tegen. De JV1080 omgewisseld voor een JV2080. Geen verschil.

Poosje later de XP60 (geen verschil met de JV2080 in klank). Die toen geruild voor een XV3080. Die klonk al een stuk beter.

Weer een poosje later een XP30 weten te bemachtigen. Die klonk mijn inziens een stuk beter dan de XP60 vanwege de nieuwe converters.

Nu heb ik een Fantom FA76 (staat in de verkoop) en een Fantom X8. Over die laatste ben ik het meest tevreden. Die FA76 zou ik erbij willen blijven houden, maar ik heb er gewoon geen ruimte voor. Nu ligt ie weer in zijn doos. En dat is zonde.

Sommigen beweren dat zij de JV1080/2080/XP80 de laatste goed klinkende workstation van Roland is. Voor mij is het maar net wat je zoekt. De samples in de nieuwere Fantoms zijn een stuk beter en krachtiger. Als je echte synthsounds wilt, neem dan een analoge Juno of zo.

De XP30 is wel het populairste van de reeks. Dat zie je in de prijzen die hij oplevert.
Ik heb wel eens een XP30 weggedaan voor een XP50 om zodoende wat geld over te houden.
De klanken van de expansieboards vind ik niet erg belangrijk: de standaard JV-80 piano en strings klinken live veel duidelijker dan de warme en softe klanken van de expansieboards.
Als voor het doel een XP-50 voldoende is: hou lekker het geld in je zak. Wil je kwaliteit: ga dan voor een XP-30, 60 of 80, of veel liever een XV/Fantom. Die laatste zijn een hele generatie moderner en beter.

Eens. De klanken van de SR-JV en de SRX boards zijn niet altijd even overtuigend. De SRX-01 en de 11 die in mijn X8 zitten zijn ok. De SRX-05 is voor mij niet bestemd. Zitten wel hele goeie discoklanken in.

Roland JV1000 heb ik in het verleden ook gehad.

Back