Punchy bassen

fuse

Gepokt en gemazeld
Het viel me op dat er vaak gesproken wordt over puncy bassen en het ontbreken van snelle ADSR's bij oudere analoogjes.

Je kunt ook gewoon vals spelen door creatief met gates/compressors of companders om te gaan.
Want als je een compressor lekker aggressief afsteld dan kun je die bassen lekker strak krijgen.
Steile attack, hoge ratio en een snelle release plus veel gain moet al heel wat schelen. En evt wat EQ om het wat voller te laten klinken.
Het kost je dan wel een (dedicated) compressor, maar je krijgt dan wel verrassende resultaten.

Al eens geprobeerd?

Verneuk je de timing niet een beetje door het begin van een wave er af te knippen met een gate?

Wat je ook kunt doen is een compressor op het basslinekanaal zetten en laten sidechainen door de kickdrum.
Goed afstellen van de compressor is wel een vereiste.
Als het goed gedaan wordt klinkt het zo strak als een snaar.:)

Je kan ook de attack en de decay b.v. van de filterenvelope moduleren met de filterenvelope. Klinkt vreemd maar het kan wel. Volgens mij moet je dan de attack met een positieve waarde moduleren en met de decay met een negatieve waarde.

en het ontbreken van snelle ADSR's bij oudere analoogjes

eh ja, en de sub-miliseconde attack op de MiniMoog?
en de snelle envelopes op de Roland Juno's en Jupiter's?

Naar mijn mening is het meest belangrijke voor een strakke bas dat de timing
absoluut perfect is... en dan heb ik het niet alleen over de note-on en note-off...
Vooral de filter envelope is qua timing heel belangrijk...

Als ik voor bas naar een compressor grijp is dat om 'm lekker in de track te
laten zitten, en niet om 'm strakker te krijgen...

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Musicmaker
Je kan ook de attack en de decay b.v. van de filterenvelope moduleren met de filterenvelope. Klinkt vreemd maar het kan wel. Volgens mij moet je dan de attack met een positieve waarde moduleren en met de decay met een negatieve waarde.

Leg dat eens nader uit ?

heb er een tijdje geleden over gelezen in de synth programmeer handleiding van access:

http://www.access-music.de/pdffolder/Programming_Analogue_Synths_Tutorial.zip

Je kan het dus met de virus doen, maar het kan ook met de micro q bijvoorbeeld. Via deze manier krijgen de envelopes een beetje de vorm van de envelopes van sommige analoge synths. Kijk gewoon ff in de handleiding van je synth eventueel om te kijken of dit kan.

In m'n micro q heb ik verschillende modulatie mogelijkheden. In plaats van dat ik bijvoorbeeld een LFO gebruik om de filter cutoff te moduleren, gebruik ik nu de filter envelope om bijvoorbeeld de decay van de filterenvelope te moduleren. Lijkt dus heel erg op het voorbeeld met de LFO maar nu gebruik je gewoon een andere bron en een ander doel om het resultaat te krijgen.

Dus in m'n micro q kies ik als bron de filterenvelope, geef het een negatieve waarde van bijvoorbeeld -37, en kies als doel de filterenvelope decay.

Het zelfde kan je doen met bijvoorbeeld de attack maar dan moet je een positieve waarde gebruiken.

Ik ga het eens proberen. Ik heb ook een Virus en Micro Q, dus ik ga het proberen.

Re: Punchy bassen

Origineel geplaatst door fuse
Het viel me op dat er vaak gesproken wordt over puncy bassen en het ontbreken van snelle ADSR's bij oudere analoogjes.

Je kunt ook gewoon vals spelen door creatief met gates/compressors of companders om te gaan.
Want als je een compressor lekker aggressief afsteld dan kun je die bassen lekker strak krijgen.
Steile attack, hoge ratio en een snelle release plus veel gain moet al heel wat schelen. En evt wat EQ om het wat voller te laten klinken.
Het kost je dan wel een (dedicated) compressor, maar je krijgt dan wel verrassende resultaten.

Al eens geprobeerd?

Ik ben blij dat ik inspiratie kan geven aan mensen... althans deels...:D

Maar om het verhaaltje dan op mij te betrekken, als je dan kijkt naar de Prophet600... die schijnt langzame envelopes te hebben... maar hoe langzaam is langzaam dan? en hoe punchy is punchy?

Kan me alleen uitersten voorstellen zeg maar... en ik ben nog van de VA en tikken enzo...;)

Echt punchy zijn de envelopes van de minimoog. Maar die even terzijde schuivend(mag eigenlijk niet, maar ja) kun je gerust concluderen dat de Waldorf pulse ook vrij snelle envelopes heeft. Hij heeft wel z'n tekortkomingen, maar een vette analoge bas tover je hier echt wel uit.

Of wellicht een SH101, met midi to cv converter, of een Seqential circuits Pro 1. Ook echte analoge bassmonsters.

Maar mis je dan niet gewoon een hoop punch, omdat je envelope niet niet goed inhaakt op de sound ? Tuurlijk kun je het geluid wel wat voller en zwaarder maken met equalizing en compressie met hoge ratio, maar als de basissound niet goed is, wordt het volgens mij nooit echt super.

Heb je toevallig audio voorbeelden fuse ? Dus een fragment van voor, en na jouw behandeling.

Dat heb je alleen met die oude digitale envelopes van bijv SCI, ik ben nog nooit een analoge tegen gekomen die traag was.

Re: Re: Punchy bassen

Origineel geplaatst door The Q
Dat heb je alleen met die oude digitale envelopes van bijv SCI, ik ben nog nooit een analoge tegen gekomen die traag was.

Ik vind de attack van SCI envelopes over het algemeen toch
niet de snelste...

Opnieuw een voorbeeld hiervan is de Dave Smith Evolver... de
attack is echt een stuk langzamer dan van bv. een Juno (en
laten we het zeker maar niet over de MiniMoog hebben!).

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Niels
Heb je toevallig audio voorbeelden fuse ? Dus een fragment van voor, en na jouw behandeling.

Niet echt, was gister wat aan't klooien.
Misschien dat ik iets kan bouwen wat interessant is. ;)

Back