Midi note dispatcher, kan dit softwarematig?

154

Lid van de week
Eigenlijk al vanaf het begin zoek ik voor mijn Monomachine een soort midi note dispatcher. Midipal is een hardwareoplossing(helaas ook nog eens enkel als kit verkrijgbaar) maar dit moet toch softwarematig kunnen??

Waar het op neer komt is dat ik elke opeenvolgende midinoot een volgend midikanaal wil geven binnen een voorbepaald bereik. Dit is hoe midipal het omschrijft:

Dispatcher: Play a rack of monophonic synths like a polysynth. The MIDIpal will automatically route each note of a chord to a different MIDI channel.

Is dit softwarematig op te lossen binnen een daw? Bv Max4live? Ik heb het voorgevoel dat de midi-implementatie daarvan echter onvoldoende is(elk Max-device max 1 midikanaal). Iemand een andere creatieve oplossing? Ik werk zelf op OSX met Ableton, Logic en Numerology, dus liefst iets wat hierop aansluit :)

Oh, qua Monomachine, er is geen dynamische polymode. Dus het is OF alles naar 1 kanaal vol polyfoon OF alles monofoon. Als je de midinoten erheen vooraf kunt dispatchen naar verschillende kanalen kan je een soort flexibele polymode creeeren door op die kanalen hetzelfde geluid te programmeren. Note off word inderdaad nog een uitdaging naar het juiste kanaal maar als note on werkt ben ik al wat verder...

...Waar het op neer komt is dat ik elke opeenvolgende midinoot een volgend midikanaal wil geven binnen een voorbepaald bereik. Dit is hoe midipal het omschrijft:

Dispatcher: Play a rack of monophonic synths like a polysynth. The MIDIpal will automatically route each note of a chord to a different MIDI channel.

Is dit softwarematig op te lossen binnen een daw? ...
Met een Logic environment moet dat wel kunnen...

Hey ho mister East island hoe ist met de M3r?? :)

Midipolyphony is niet als au, Ableton dan maar inderdaad, al ben ik benieuwd hoe het met note off's gaat

midiPolyphony - For spreading polyphony across MIDI channels, i.e. if you play 4 notes, each one will go to a different channel. Polyphony per channel can be set from 1 to 16 notes for more flexibility. You can also use it to convert polyphonic input to monophonic output.

Haha, er is geen M3r meer.

Het is jammer genoeg niet voor Logic, maar ik kan de vst plugins goed met max/msp gebruiken.
Ik heb een kleine test gedaan met de note off, en gaan pas uit als je de specifiek note los laat.

Lijk te werken.

Tof, maar even proberen in Live dus. Jammer inderdaad van de geen Logic :)

Mmm, als ik Midipolyphony op een miditrack laad in Ableton gaat de output automatisch naar audio : (((

Ik heb Max4live, maar volgens mij moet ik iets als Bomes gebruiken om midi out vanuit een vst te krijgen in Live? Kan ook nog checken of fxpansion met de vst-wrapper er een au van kan maken. Maar wellicht kan het ook met een environment(of zelfs beter). Heb jij daar ervaring mee, environments?

Standalone patch is ook een optie, het nadeel alleen is dat de sequencer van de Monomachine geen note off's registreert... Ideaal is dus nog steeds vanuit een daw.

M4L kan volgens mij geen midi-out naar meerdere kanalen? Krijg momenteel overigens helemaal geen midi out vanuit een vst, kan dat wellicht enkel met dat Bome's midi-ding? En daar start voor mij het echte onbegrip haha... Midi Yoke heb ik ook al zo vaak vervloekt man, wat een ellende. Volgens mij is Bomes niet veel beter...

En de Monomachine registreert geen note-off's in de interne sequencer, deze moet je per stap programmeren. Het blijft meer een klassieke stepsequencer. Wat ik eigenlijk wil is drie monofone stepsequencers polyfoon tegelijk bespelen. Als ik dan de sequence buiten de mono opneem heb ik ook de note-off's. En anders wordt het fijn handmatig alle noten bijstellen in de mono :)

Met Silent Way en wat handige MIDI routing voor de stepsequencers, moet dat wel kunnen.

Er zit op de Voice Controller een Poly modus op waarbij je elke noot naar een andere CV/gate kan sturen, en deze kan je natuurlijk ook aansturen via Numerology of de step sequencer (en evt. quantizer) van Silent Way zelf. Je hebt er wel een geschikte audiokaart en kabels voor nodig (check de website van Expert Sleepers) en stel hem de vraag misschien rechtstreeks op het ES forum op Muffs

edit: Oh, ik dacht dat je monofone analoge synths wilde aansturen. Dan heb je Silent Way natuurlijk helemaal niet nodig, sorry.
Moet toch te doen zijn in M4L hoor. Zal eens kijken wat ik er kan van bakken.

Zou ook met een max standalone kunnen. Dan gebruik je een iac bus om midi naar de app te sturen vanuit je daw, of een hardwarebus vanuit fysieke sequencer. Output hetzelfde verhaal. Dan ben je los van Ableton, Logic etc.

ach, lekker op de bank zitten max vrutten met bbc news erbij.

standalone

midiDispatcher02.jpg

de patch:

midiDispatcher01.jpg

en code:

<pre><code>
----------begin_max5_patcher----------
1250.3oc6Y08aihCD+4j+Jr30KWE1DHv8V2qmzUosRUpZeZ0pJGvowmH1HrI
M6sZ+e+7GPB4afxQ6C6CsNYFyL+7OOdlwjeLdjyb9FhvA7GfuBFM5GiGMxHR
KXT42G4rBuINEKLSygQdkO+eblXUIIajFw+F.VIiUrhxRIRy7QkByvx3kT1K
OmShkV+4gBuwcBvapmY.ci+D.x8FWv21YHdgrxRvRozDiCUf32ipb4BNSxvq
HFM2lSwoUZrFP98Lh0oNTlx8eq1yIn+qQGDciqV5OGOV+uIuM9PBnf4mjQfm
mQfgFp.MaViXDzwLBriLxDfybL6kgfYDRLKAmxYj1ROSCBL7RDTODDY3pySO
tGSOdMfeNbkWJVfWSRdVYDEbdFKk4z4ER6QmQaIfQN3hDJWTjkwyk0.gZ8jS
VrflR15zGva.9fGUhI4DVrxTUSUwTDlfxY0IDE4RSn0r7V4JBUVHVSEz4oj8
7offyiWtfmuhJDJtT6+8sIeMIOImtlrmzXLSFmxEDIOKkrljZ1LH46+rEBh0
AJsK2yu3zzWorD9qBbrrz3aUx3obbhNZKQszwRpNrSo2n1Dh01.sX9pUDcP7
AQZIj0zc7ZyCyBMG+fQS0C9gMLLSsAKTnPsf3ryjuxysyge0sd8bnttZ3EEd
HT6.MthHD3WHGQitsNwtmuAH0SrCCaShcTXGxi0qIuNGYn2FjckPf17W1vqq
SHMHhBEzqD0kC1P1.rP2CWE8WwAFWRnr1W2bpMfyTRHJ3JmX8NAONs6ENqML
HMV3Bnskf7lYIH6P.r8MVffuMBpOYlBU19hJmRkjUkMvBU9ZhxgnxQuxwoki
9kiAkiyJGCKGiJGgtUenxhvJSBqrIrxnvJqBCpylGusn4kRftchmr5iI7EFX
NqED1vX4Fjq.Nq6agl+5XZCOWS+ZyhNbA0eGJh4ELII+jGK7uTdYapLnAfP2
qk3X5IH0f2HoNbYNz4VUP4jjj2kRtZ137r2MA5Gz91tg9suumdrOPE3xNy59
B4LQ9ljkvYlZ29t8WafPXe2FHxtqXAYcn1irHk0ARL.ViC8h5QNr+akFti7p
izdr.kyseAb2meB7z2Yxk5WXhsxgy829mf6z2BKGn+3mJDWVI5RJ8tjxoaU9
WEYK4L5FvC2e28fse6Q0sKq47KMKTilkWil0NbQyLpO.G2VH4qvYlG8HgOly
yHooj7kDbxQZ+L+EZL3A5Fc8gCz82eYm0VjyWATWJ+gmdrliqKc2BVxA5aie
GUTdyXWXsm4TZQN8R2AUIk7KOW41esGD99zc.x2lav8nET+U4SuaPYK3s8da
UrMzT5yGcEx9Dj5r266wdFFo5Uvz17416VYi9BbaOezkqYMTuXxtFkDfrcOF
10fDu26fjyVu5WEl9.TXRUN4nxR6jg1uT0EJKcZ88TgoxCA1v+dstD585Vq6
JKgr2f8nxRFS6jRYG9SnYHHs78OzI3E4wUXr58bB1wQIDgjx1RFec2ULAnsS
ZIMIgvp2trZOMiqVxa2lNYJfFiofFfoC.9+2XR6M30nI+AER52XXyvDb3vTC
fjA2CHMA+.FgCaxVmFSSGLLoe4bW+TGbP26ZBjF17.Sa.hlMnHxqIaae33Hu
gMsTSfzvFZ23L.CKjb+XUiC1jVAhFTHE0TVpqkSTe4mi+O.mp6NA
-----------end_max5_patcher-----------
</code></pre>

Ga wel even BBC news aanzetten tijdens het staren haha

Kan je bepalen hoeveel midikanalen hij cyclet? En kan het andersom? Input van je daw(IAC bus??) en output naar een fysieke midipoort?

Ik neem aan dat je binnen een daw een IAC-bus als virtuele midipoort kan gebruiken?

Ga wel even BBC news aanzetten tijdens het staren haha

Kan je bepalen hoeveel midikanalen hij cyclet? En kan het andersom? Input van je daw(IAC bus??) en output naar een fysieke midipoort?

Ik neem aan dat je binnen een daw een IAC-bus als virtuele midipoort kan gebruiken?

Ja, "devices" bepaalt hoeveel kanalen die cycelt.

Ja, input/output virtueel of echt kan allemaal.

Back