Stereo/Mono crisis

Origineel geplaatst door fuse
Alleen maar brede brute stereo stemmen werkt ook niet in een mix. Of alles dood in het midden pannen.

nou... californication van de rhcp is nagenoeg helemaal mono, alles compleet in het midden, maar klinkt qua mix als een huis (qua muziek niet :kont: )

Ja hij klinkt als een huis omdat hij tot ver in het rood doodgemastered is ja. Toevallig dat hij door mastering engineers als bad example wordt gebruikt en ze er schande van spreken. ;)

je kan van een mono signaal ook weer stereo maken dmv. een extern stereo effect op een monokanaal te zetten mbv. aux send/return.
sommige synths/samplers hebben stereoeffecten ingebouwd en als je die gebruikt is het dus raadzaam om een stereo kanaal te gebruiken.
Gezien ik dit steeds vaker doe zou ik willen dat ik wat meer stereokanalen op mijn mixer had zitten.. nu ben ik steeds 2 monokanalen kwijt en dan heb je dat gedoe met 2 faders en 2x EQ weer :(

Origineel geplaatst door bounce

Gezien ik dit steeds vaker doe zou ik willen dat ik wat meer stereokanalen op mijn mixer had zitten.. nu ben ik steeds 2 monokanalen kwijt en dan heb je dat gedoe met 2 faders en 2x EQ weer :(

Ja idd
Maar het is dus volgens mij het gunstigst om een mengpaneel te hebben met mono én stereo kanalen, van allebei een paar of niet soms
Er was namelijk al een gladde verkoper die beweerde dat het gunstiger was om alleen mono-kanalen op je mixer te hebben maar dit lijkt mij onhandig aangezien je dan toch gedoe krijgt dat links en rechts niet op precies hetzelfde volume of EQ zitten
Of valt dit wel mee?

ligt er aan wat je wilt gaan aansluiten
als je een paar stereosjaken hebt zijn stereokanalen wel handig.
maar ik vind dus dat de meeste mixers te weinig stereokanalen hebben

een stereokanaal kan je vaak ook nog mono gebruiken (als je alleen een jack in het linker kanaal prikt fungeert het als mono-kanaal)... is wel handig bij het maken van een nummer dat je kan kiezen tussen mono/stereo.
Meestal hebben stereokanalen ook beperketere EQ mogelijkheden.

eigenlijk zouden alle kanalen gewoon stereo moeten zijn. (met mono- optie).

Origineel geplaatst door bounce
je kan van een mono signaal ook weer stereo maken dmv. een extern stereo effect op een monokanaal te zetten mbv. aux send/return.

Hehe... dit heb ik al 2x geprobeerd uit te leggen in deze thread :)

Origineel geplaatst door Underdog
Er was namelijk al een gladde verkoper die beweerde dat het gunstiger was om alleen mono-kanalen op je mixer te hebben maar dit lijkt mij onhandig aangezien je dan toch gedoe krijgt dat links en rechts niet op precies hetzelfde volume of EQ zitten Of valt dit wel mee?
[/B]

Wat betreft die volume en EQ dat die niet gelijk zijn, ja dat is waar, maar wat maakt dat uit ?
Als je oren zeggen dat het goed is dan is het goed. En BTW. misschien wil je wel verschillende EQ's kunnen gebruiken op een stereo signaal ... ik heb al een voorbeeld gegeven hoe je dat goed kan toepassen. (met drums bijvoorbeeld)

Ik heb voor de gein mijn mixer schoon gemaakt en de meterbrug er nog niet opgezet. Nu werk ik veel meer op het gehoor. (geen leds) en het resultaat ? een veel betere mix. Ik zit er echt over te denken om die meterbrug lekker in de kast te leggen ofzo.

Die gladde verkoper, die heeft gewoon gelijk, je bent veel flexibeler met mono inputs. Daarbij heb je van die plastic klemmetjes die je op je faders kan zetten zodat je toch met 1 vinger je stereo signaal kan faden. :)
Nog een voordeel van mono inputs, veel flexibeler in gebruik

Laatst gewijzigd:
He he....gevonden het heeft ff geduurd.
:)
Zoals beloofd:
Issue 50 van COMPUTER MUSIC Het onderwerp heet the great divide: mono vs stereo.
Hierin staat echt alles dat je moet weten over mono vs stereo.
Ik heb nog ff gekeken op het net of de tutorial er al op stond maar dat is nog niet het geval.

Good hunting.;)

thanks voor de info

met de informatie die hier is losgebarsten en het nummer van computer music zou je een heel eind verder moeten komen

Nogmaals dank allen, ik weet weer even genoeg geloof ik
Dit forum rules
:okdan: :okdan: :okdan:

Back