welke hardware om live loops en one shots te gebruiken?

Adjust

Ouwe rot
Hallo,

Ik heb een hoop loops en one shots gemaakt (zeg 1,5mb per wav dus alles bij elkaar een paar honderd mb).
Nu is mijn idee om een live set te maken waarbij ik makkelijk die loops kan bedienen zodat ik daarnaast nog een synth en/of andere bakken kan zetten waar ik mee kan spelen.

Aanvulling, ik heb bijvoorbeeld percussieloops op 120bpm voor het begin van een liveset, maar ook tot een paar bpm sneller voor later in de set. Ik wil dat het 1 doorlopende set wordt dus er moet een mogelijkheid zijn om de snelheid makkelijk aan te passen van 120 naar 122 of van 122 naar 124 bijvoorbeeld. (Uiteraard zorg ik dan bij die overgangen dat ik op dat moment one shot samples gebruik ipv loops)

Ik had al wat rondgekeken maar kon door de bomen het bos niet meer zien.. Volgens mij vallen er wat grooveboxen al af vanwege te weinig mb capaciteit/geheugen.

Er hoeft van mij ook niet teveel poespas aan te zitten want het moet juist makkelijk en simpel te bedienen zijn.

Ik heb nog niet echt een budget vastgesteld, maar vanwege het simpele doeleinde zou ik zo min mogelijk kwijt willen zijn.

;)

hmm.. zit te denken aan een esx sd of microsampler, de ene is meer een groovebox maar voor mijn doel kunnen ze wellicht alle 2 geschikt zijn.. Ik ga morgen wel eens in de winkel checken. Verder advies en/of tips voor andere bakken zijn welkom uiteraard

Uiteraard kan dat met laptop en ableton maar ik wil liever een hardware bak hiervoor

Hmmm.. tis niet iedereens kopje thee.. maar je zou het kunnen doen met een octatrack..
lekker hip..
en anders kom je al snel op een groovebox met sampler mogelijkheden..
maar wel snelkookbami zegt snijd wel hout..
een laptop met een controllertje en live erop.. doet het ook prima.

@dreammer, octatrack is te prijzig

@technomauriesje, dat van die 3 loops wist ik niet, ik dacht dat je behoorlijk veel loops en samples tegelijk kon gebruiken?

Wat betreft Roland Grooveboxen, de meeste hebben te weinig ruimte voor zoveel mb op te slaan, volgens mij kom je dan automatisch op de mc 808 uit. Alleen hoor ik daar niet zo'n beste verhalen over.

Hmm.. heb wat rondgekeken en kom inderdaad tot de conclusie dat met name de MPC en de Roland SP serie in aanmerking komen.

MPC1000 zou misschien wel een goeie zijn, moet alleen nog even achter de verschillen in de SP serie komen, en dan met name wat geheugenopslag betreft. Er moet toch wel zo'n 20 tracks in kunnen waarbij ik per track ongeveer 10 loops/shots tegelijk kan gebruiken.

bij een microsampler kun je onder elke toets een andere loop plaatsen, bovendien zit er USB op dus je kan via je laptop hele banken erin laden

beetje weinig toetsen alleen.. Anyway, thanks voor het meedenken heren, genoeg info om eens doelgericht een winkel te bezoeken.

De Yamaha RS7000 is ook een prettige bak waar je genoeg samples & tracks via SD card kunt opslaan & gebruiken.

..mits je een SD>>SmartMedia converterkaart dinges hebt.. RS werkt met SmartMedia kaartjes alleen..

Maar fijne bak inderdaad; alleen niet voor 't live loopen.. van te voren vol gooien met samples (max. 64MB als ie uitgebreid is), en laden duurt even als je in 1 pattern veel (lange) samples hebt zitten.. :erm:

Live sets met variabel tempo dan zit je toch écht het beste met ableton en een controller.
RS7000 zou mijn 2e keuze zijn, maar als je je loops wil choppen zodat ze een paar BPM sneller kunnen afgespeeld worden, ben je héél lang bezig.
Derde keuze is een MPC, ik vind dit het minste. RS7000 heeft een boel knoppen om 'live' je geluid te aan te passen, op een MPC heb je 1 of 2 schuiverjes/knoppen (tenzij je de MPC5000 neemt, maar voor dat geld koop je een appl laptop + goeie controller die echt wel even stabiel is als de MPC5000)

Ik heb nog niet echt een budget vastgesteld, maar vanwege het simpele doeleinde zou ik zo min mogelijk kwijt willen zijn.

;)

het simpele doeleinde ?

jij zoekt de -volgens mij onbestaande- Heilige graal : een hardware bak waar een paar honderd mb aan wav's kunnen ingestoken worden die je live kan oproepen.
Volgens mij is er maar ongeveer 1 hardware die een paar honderd mb in geheugen kan houden -want dat wil je dus- en da's een MPC4000 uitgebreid tot 512 MB. Dat je disks van x gigs in de hardware kan steken, daar ben je niks mee als je een liveset speelt (tenzij je gaat beginnen inladen tijdens je set wat je niet echt wil denk ik...want bij de meeste hardware valt het geluid stil tijdens inladen + je moet terug op 'play' drukken na het inladen)

Ik denk dat je je werkwijze moet aanpassen : ipv op je computer loops te maken en die volledige loops in hardware proberen te krijgen (met alle problemen vandien), kan je beter op hardware met one shot samples je loops bijeen drummen.
Het is op die manier dat er gasten vroeger met een sampler van 32 MB een live set van +1 uur konden in mekaar steken .

Back