Recording vraag

DBS

Ingeburgerd
Beste,

Onze 4 koppige band zouden graag willen 'recorden' en zijn opzoek naar een manier om dit te doen.
We willen zeg maar in één keer een nummer opnemen met hulp van een pc.
Moeten we uitkijken naar een 'multitrack recorder' en deze er dan tussen plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groet,
The Works

nou, nee.
als je alles in een keer opneemt, dan is plaatsing van de mics erg belangrijk.
en ik zou wat plexiglazen schermen ergens opduiken om de ergste overspraak van de drums en de andere instrumenten een beetje uit mekaar te houden.

een mixer is dan nodig, en een redelijke geluidskaart voor je computer.

wat ook belangrijk is, dat is de ruimte waar je alles opneemt.

een galmbak, daarin ga je het niet redden.
een medium droge ruimte, , een goeie set mics, een mixer, en een geluidskaart is dan alles wat je nodig hebt.

dit alles geldt dus voor een tweesporen stereo opname.

:mega:

Ik zou een audiotechnicus vragen. Als je zelf geen antwoord hebt op deze vragen, is het een erg ambitieus project.

wel spannend ook om te doen. en je moet het leren door proberen!

twee dingen zijn als eerste belangrijk:

wat voor ruimte heb je er voor ter beschikking? hoe ziet sat er precies uit?

en welke instrumenten gaan jullie gebruiken? en hoe ga je ze het versterken? is het bijvoorbeeld:

akoestische piano met een synthesizer er bovenop (versterking via mengtafel), zang met microfoon (ook naar tafel). electrix gitaar met gitaarversterker en nog een DJ die via de mengtafel gaat en ook een microfoon heeft voor zangeffecten.

vertel........!

Je vind echt goede studio's zat waar je voor 10 uur terecht kan aan 250€ of zo.
Daar koop of huur je niet eens een set micro's, mengtafel ed. voor.
Ik wil geen reclame maken maar hier in Antwerpen heb er bijvoorbeeld 'Tin Pan Alley'
Dat is een professionele studio met SSL, Pro Tools Genelec,... en de eigenaar vraagt dat bedrag voor 10 uur opname.
250:4= 62,5€ per bandlid.

Als je alles gelijk opneemt kun je misschien meerdere nummers doen.
Voor dat bedrag ga je nooit zelf die kwaliteit kunnen hallen.
Luister maar eens naar de demos op de website
http://www.tinpanalley.be/TPA2008.html

Laatst gewijzigd:
volgens mij was de vraag: hoe een 4-mansband op te nemen..

niet:hoe profeesionele opnames te verkrijgen van onze band

zelf doen is veel leuker en als je met beperkte middelen overal vandaan spulletjes bij elkaar verzameld, dan is het goed mogelijk. Opnemen leer je door te doen. en meestal begin je dan met beperkte middelen.
en zelfs met hele beperkte middelen kan je geweldig resultaten bereiken. misschien niet professioneel maar wel redelijk mooi.
Het is een waanzinnige ervaring om na veel gedoe met microfoons, draden, enzvoort...uiteindelijk met koptelefoons op, een instant totaal-geluid van een band te ervaren tijdens het spelen, en dat heb ik kunnen ervaren met zeer beperkte middelen en instrumenten. en in een huiskamertje.

maar ik weet nu niet of DBS nu wilt ervaren, doen en leren....of dat het puur om de opnames gaat.

volgens mij was de vraag: hoe een 4-mansband op te nemen..
zelf doen is veel leuker .

Of heel erg frustrerend, afhankelijk van je ervaring.

Beste,
Onze 4 koppige band zouden graag willen 'recorden' en zijn opzoek naar een manier om dit te doen.

Dat is de vraag.

Een manier is zelf beginnen experimenteren en met beperkte middelen is het resultaat zonder twijfel ook navenant. Tof !
Ik denk dat het primaire doel van opnames is dat je een goed klinkende track hebt, die representaief is voor je band.
Dan is een 'andere' manier jezelf een mager resultaat en frustraties besparen door naar een goede oplossing te zoeken
in de vorm van hulp in een betaalbare studio zoals in mijn voorbeeld.
En zo zijn er studio's zat in België en Nederland.

Ik weet niet wat de band wil huren / kopen. Maar voor de prijs van wat gehuurd of gekocht materiaal zit je al gauw aan enkele honderdjes...
met inbegrip van een acoustische ruimte die ongetwijfeld niet eens in de buurt komt van wat sommige studio's te bieden hebben, en dit aan zéér voordelige prijzen !

Ikzelf werk voor het grootste Europese audio verhuur bedrijf.
Graag een prijsje voor een aantal microotjes, mengtafeltje e.d. ?
Voor 250€ ga je niet veel kunnen huren. Dat beloof ik je.
Misschien is er wel een SF'er die alles gratis wil doen.
:doei:

ik zie opnamen en mixen toch meer als een creatief en kunstzinnige uiting. en dan is dat toch in veel gevallen iets wat je zelf moet ontdekken, ontwikkelen. Daar is tijd voor nodig...of je moet inderdaad met een koude kale eindmix genoegen nemen.

ik vind de meeste opnames die ik van gemiddelde bandjes hoort, opgenomen in een redelijke goedkope studio met midden-klasse-spullen nogal koud en dun. niet creatief en zonder passie opgenomen.

ik zei al: ik heb in een huiskamer met beperkte middelen hele leuke opnames kunnen maken. zonder tijdsdruk. veel lol...veel geexperimenteer...en geen extra kosten...gratis koffie, thee, bier. eten, versnapperingen.enzovoort.
zo creer je een bandgevoel. samenhorigheid en een creatieve broedplaats..dat is soms belangrijker dan een topopname in een top-studio die uiteindelijk zielloos klinkt..

ps: ik heb naast huiskamerstudio ook in de Wisseloord-studioos rondgelopen.

dit stel, en vooral die man doen leuke dingen in de huiskamer:
http://www.youtube.com/user/PomplamooseMusic

Lastige vraag.

Een voordeel van een studio huren is dat je naast het juiste apparatuur ook vaak een technicus hebt die alles voor je verzorgt, dus zeg maar de band kan lekker op de muziek concentreren/spelen/genieten. Als ik een band had en een "10 uur studio voor 250 euro" kan huren zou zeggen DOEN! (vreemde zin maar je snapt het idee :D)

Een nadeel: je krijgt een demo van 4-5 nummers en later, jazeker, wil je nog meer, dan wordt het duur genoeg. En, je maakt een afspraak en moet opdagen komen... wat niet altijd lukt...

Een voordeel van een eigen set is dat je zelf leert wat er allemaal kan gebeuren en doet ervaring mee en hebt de vrijheid om "wanneer" en "hoe" je wilt opnemen.

Nadeel: de investering is ook duur en zoals hierboven al gezegd is, zonder ervaring zit je urenlang bezig met het apparatuur en de ruimte, tenzij jullie natuurlijk voor een langdurig project willen doen. Ook de nadelen zitten in punt 3.

Met een multitrack kan, maar je moet inderdaad een geschikte kamer en een vorm van isolatie van de instrumenten, ik neem aan dat je alles tegelijk in een keer wilt hebben?

Veel succes!

Beste,

We willen zeg maar in één keer een nummer opnemen met hulp van een pc.
Moeten we uitkijken naar een 'multitrack recorder' en deze er dan tussen plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groet,
The Works

Wat je minimaal nodig hebt is het volgende:
Een DAW of sequencer programma(tje) waarmee je multitrack audio op kunt nemen. Denk bv aan Cubase Elements.
Een goede audio interface met voldoende ingangen en evt. voorversterkers, zoals de ECHO AudioFire pre8. Mixer heb je dan niet nodig.
Een set redelijke microfoons voor het drumstel en mics voor de rest, of deels via DI
Akoestische schermen, zoals ook j. baars aangeeft.

Oftewel: met beperkte middelen en een beperkt budget kun je leuke opnames maken. En als je het zelf hebt, staat het ook altijd ter beschikking. Dus als het vooral voor de fun en de vibe van het moment pakken is, zou ik zeker zelf aanschaffen en niet gaan huren of een studio in oid.

En wat zu dat dan allemaal kosten?
-DAW < € 100
-Audio interface (mics aansluiten en de computer in) € 400 tot € 800 afhankelijk van wat je nodig hebt, maar met iig voldoende mic inputs en pre-amps
-Microfoons: hangt af van wat je al hebt. Op dat gebied is heel veel te koop. Kijk hier voor een voorbeeld voor complete sets om drums te miken: http://www.thomann.de/nl/drummicrofoonsets.html
-Akoestische schermen: bv om het drumstel heen (niet te laag dus) en tussen de gitaar/basversterker etc. om overspraak tot een minimum te beperken
Wil je het een beetje leuk doen, en heb je nog niets, dan ben je zo'n € 1000 of meer kwijt, afhankelijk van hoe goed je het hebben wilt. Heb je het een en ander al, wordt het al weer goedkoper.

Als je bv al een mengpaneel hebt, met direct outs, dan kun je ook gaan voor een audio interface zonder pre-amps, die gebruik je dan van de mixer en kunnen rechtstreeks via de direct out naar de line in op de interface. Interfaces zonder pre-amps zijn meestal goedkoper.

NAtuurlijk zijn er ook eenvoudigere oplossingen die ook goedkoper zijn, maar het resultaat zal dan ook minder worden. En technisch is het dan ook een beetje behelpen.
Drumstel kun je ook doen met alleen 2 overhead microfoons of evt nog een aparte voor bassdrum en snare. Gitaar en Bas bv via DI en zang ? Dat via een goedkoop mixertje (tweedehands) in stereo opnemen met een 2-kanaals interface of een iets betere 2e hands console met direct outs op een goedkoper audio interface zonder pre-amps.
Er leiden vele wegen naar Rome...........

Heren,

Als eerste hartelijk dank voor jullie hulp.
Ons doel is inderdaad een leuk resultaat te behalen met beperkte middelen.
We hebben een perfect beklede zolder die is onderverdeeld in drie kamers, dus dat is geen probleem.
De tijdsdruk die je bij een studio hebt vinden we wel naar en willen daarom zelf de spullen aanschaffen (schept ook meer een band in de band :)

Het probleem is eigenlijk, we willen een nummer in één keer live inspelen maar willen wel dat ieder bandlid een eigen 'spoor' heeft op de pc, zodat we elk instrument naderhand nog kunnen bewerken/ equelizen op de pc.

We willen zeker investeren voor de langere termijn, maar wat zullen we als eerste aanschaffen hiervoor.

Zeer bedankt voor jullie reacties!

om het probleem van overspraak (dat betekent dat bijvoorbeeld de zangf ook wordt opgenomen door de microfoon bij het drumstel) gedoe van akoestisch afschermen te verminderen kan je kiezen voor
zoveel mogelijk rechtstreeks opnemen via een mengtafeltje of meteen de geludiskaart in.

electrisch gitaar kan je via een amp-simulatie of andere soort pedaal of unit gooien. een pod bijvoorbeeld... of softwarematig. Je kan zelfs deze allemaal mengen voor een stereogeluid of mooiere klank.

bass gitaar wordt ook heel vaal direct via een mengtafel opgenomen.

keyboards en synths kunnen ook direct de mengtafel in.

zang heeft altijd een microfoon nodig.
Drums en bijvoorbeeld percussie ook

als het kan, zou je de drums of de zanger in een andere kamer kunnen zetten. of half in een andere kamer..of dus schotten, dekens, apnelen of matrassen tussen drums en zanger. en de microfoons zo richten dat drums en zang niet naar elkaar zijn gericht.
je kan ook gitaar of bas versterker in een andere kamer plaatsen

met multitrack opnemen (ik zou dat via de computer doen met geluidskaart met meerdere inputs en software sequenser) is een ding heel erg belangrijk:
alle muzikanten hebben een koptelefoon nodig (liefst!! volledig afgesloten) met genoeg snoer zodat je nog een beetje vrij kan bewegen en al die koptelefoons moeten het totaalgeluid horen en dat ook nog eens hard genoeg. Daar heb je dus ook een kastje voor nodig. Behringer of ander goedkoop merk voldoet genoeg.

en drums kan je heel goed opnemen met weinig microfoons.

overheads, dus twee mics boven drumstel pakken de cymbals en toms. en het hele drumstel voor mooi stereoklank, maar dan moet je ook een extra mic in de bassdrums en boven op de snare dicht bij het vel plaatsen...dus in totaal 4 mics zijn al genoeg...

maar soms is dat stereo niet nodig en kan je zelfs met minder mics werken. google je suf en je vind zo heel veel info daarover.....

Bedankt voor je antwoord MarsMusica,

Zoals ik al zei is de zolder onderverdeeld in drie gestoffeerde kamers dus dat is het probleem niet.
De drummer heeft een acoustisch (incl. drummicrofoons) en een electrisch drumstel, maar we willen het zo stil mogelijk houden voor de buren dus gebruiken we het electrische drumstel.
Ik denk dat we voor nu eerst maar een mengtafel moeten aanschaffen en een goede externe geluidskaart.
De mengtafel kunnen we immers ook voor optredens gebruiken, dus eigenlijk wel noodzakelijk.

Vraagje, naar wat voor een betaalbare mengtafel moeten we zoeken?

Dit resultaat hebben we afzonderlijk van elkaar thuis opgenomen, de drummer (electrisch drumstel) via een interface rechtstreeks op de laptop, de bas via een Line6 rechtstreeks op de laptop, slaggitaar via de headphone out van klein versterker rechtstreeks op laptop, sologitaar met microfoon voor versterker rechtstreeks op laptop, zang rechtstreeks op laptop en gedubbeld gemixt..

http://soundcloud.com/serge-mannee/the-works-performing-pigs

Vraagje, naar wat voor een betaalbare mengtafel moeten we zoeken?

Als je straks ook alle kanalen los van elkaar wilt opnemen, dan in ieder geval iets met direct outs. Anders kun je straks alleen maar de mix of losse groepen opnemen.

http://soundcloud.com/serge-mannee/the-works-performing-pigs

de eerste twee geluidseffectjes herkende ik meteen van Pink Floyd.
goed gezongen! kom aardig in de buurt van Roger Waters. :mexico:

heel bijzonder:

als ik het laag met EQ flink boost/ omhoog gooi, klinkt het in totaal veel en veel beter al!

de eerste twee geluidseffectjes herkende ik meteen van Pink Floyd.
goed gezongen! kom aardig in de buurt van Roger Waters. :mexico:

heel bijzonder:

als ik het laag met EQ flink boost/ omhoog gooi, klinkt het in totaal veel en veel beter al!

Bedankt voor het compliment!!
Ik zal het doorgeven aan de gitarist (die mixt alles)

:okdan:

Het lijkt me inderdaad de beste optie om weg te blijven in een studio en zelf wat materiaal te kopen.
Veel plezier.

We willen zeker investeren voor de langere termijn, maar wat zullen we als eerste aanschaffen hiervoor.

In jullie geval zou ik gaan voor zoiets:
http://www.thomann.de/nl/presonus_studiolive_1602.htm
Edit: bij Bax Shop is hij nog veel goedkoper. Geen € 900 http://www.bax-shop.nl/digitale-mix...digitale-recording-mixer/product-details.html
Dit is een mixer en interface in één. Kost wat, maar dan kun je ook lekker uit de voeten. Verder hebben jullie dan denk ik niet veel meer nodig.

Attachments

• Presonus 1602.jpg
    Presonus 1602.jpg
    57,8 KB · Bekeken: 99
Back