Recording vraag

je kan het ook wat goedkoper houden door uit te gaan van de multi-record-minimal-set-up-standard
van 8 sporen.
Heel veel apparatuur voor de kleinere studio-set up gaan uit van 8 tracks:
mixer/mengtafels, computer audio interfaces, enzovoorrtt.

met die beperking hou je het goedkoop. 16 sporen is mooi maar niet perse nodig/noodzakelijk.
je kan een basis al opnemen met de 8 ingangen naar de computer.
daarna extra opnames maken in de computer zo veel je wilt.

dat moet tegenwoordig redelijk goedkoop 2de hands bij elkaar te vinden zijn.

al is dat ding hier boven wel misschien een mooi opname monster. ik heb trouwens hele hele slechte ervaringen gehad met twee presonus apparaten..

je kan het ook wat goedkoper houden door uit te gaan van de multi-record-minimal-set-up-standard
van 8 sporen.
Heel veel apparatuur voor de kleinere studio-set up gaan uit van 8 tracks:
mixer/mengtafels, computer audio interfaces, enzovoorrtt.

met die beperking hou je het goedkoop. 16 sporen is mooi maar niet perse nodig/noodzakelijk.
je kan een basis al opnemen met de 8 ingangen naar de computer.
daarna extra opnames maken in de computer zo veel je wilt.

dat moet tegenwoordig redelijk goedkoop 2de hands bij elkaar te vinden zijn.

al is dat ding hier boven wel misschien een mooi opname monster. ik heb trouwens hele hele slechte ervaringen gehad met twee presonus apparaten..

Je hebt gelijk dat 8 tracks ook al prima is. Alleen heeft Presonus geen kleinere :D
Verder is het al goedkoper dan een losse mixer met 8 direct out of groups + losse interface met 8 in. Zelfs waarschijnlijk tweedehands.

En over ervaringen, tsja. Dat kan altijd gebeuren. Maar dat hoeft niet te betekenen dat deze ook slecht is. Ze hebben nog niet zo'n reputatie als Behringer toch?
Zelf heb ik recentelijk de Presonus Studio Channel gekocht, en die doet het tot nu toe prima.

ik weet niet of die Behringer zo'n goede keuze is voor de klank. verder geen ervaring met deze mixer, maar wel met behringer. vaak veel hoog maar niet warm laag.
en dat gaat dan inhouden dat daardoor het hele totaalgeluid bepaald wordt....je kan dan beter voor een Soundcraft spirit ofzo..kiezen. is niet duur en betrouwbaar en min of meer neutraal.

een mixer met iets van minimaal 10-12 kanalen en misschien nog twee stereo-in kanalen voor effectreturns of iets dergelijks..en dus ook vooral belangrijk: direct outputs! (of je moet een mixer kopen met 8 sub-kanalen of 8 aux-en..maar dat zal je in een kleine mixer niet snel tegenkomen denk ik).

Steek ook vooral tijd in leren mixen!!!
Ik heb even naar de voorbeelden geluisterd, en ik blijf bij mijn stelling : zoek een technicus die het voor je opneemt, en in ieder geval mixed, en kijk goed wat hij doet.
Want wat ik vooral hoor is onbalans, oftewel dingen staan te hard of juist te zacht voor een demo is het best aardig, maar er is zoveel meer mogelijk. Het signaal een computer of hdrecorder induwen is wel te doen, maar al zou je met de beste spullen van de wereld opnemen, het zal wel in balans moeten staan!

Steek ook vooral tijd in leren mixen!!!
Ik heb even naar de voorbeelden geluisterd, en ik blijf bij mijn stelling : zoek een technicus die het voor je opneemt, en in ieder geval mixed, en kijk goed wat hij doet.
Want wat ik vooral hoor is onbalans, oftewel dingen staan te hard of juist te zacht voor een demo is het best aardig, maar er is zoveel meer mogelijk. Het signaal een computer of hdrecorder induwen is wel te doen, maar al zou je met de beste spullen van de wereld opnemen, het zal wel in balans moeten staan!

Helemaal mee eens, en voordat je studiotijd gaat boeken kan je dat prima op zolder oefenen met elkaar en inzicht krijgen in het opnameproces/microfoon plaatsing/effect van de ruimte op je opname/monitor mixjes maken/met elkaar in balans leren spelen/dynamiek beheersen etc etc als je thuis een redelijk tot goeie opname al kan knutselen en de track goed kan 'zetten' (sorry voor de hippe term) dan gaat een studio opname zijn geld ook opleveren omdat je goed bent voorbereid!

Phonic is een top dump/goedkope maar erg mooie troep merkt. dan is Behringer misschien nog iets beter.

ziet er erg mooi uit. allemaal knopjes en functies, maar zelf in bypass werd het orginele geluid dunner ( ik had twee effect 19 inch units van Phonic ooit) en de functies zelf deden niet of nauwelijks wat ze beloofden.

maar voor een oude prijs van 700 euro moet het toch wel iets voorstellen. je zou het kunnen proberen voor slechts 150 euro. misschien zijn de pre-amps goed genoeg en dan heb je wel heel veel mogelijkheden om flink te experimenteren voor weinig geld.

ik ben zelf ook wel benieuwd. als je om de hoek woont dan kom ik graag een keer langs om de Phonic te zien als dat mag! :-)

Phonic is idd niet heel erg high end, desondanks worden er leuke DIY opnames mee gemaakt .. zondag nog in een kroegje een 16 sporen multitrack van een sessie mee zien opnemen.

Is echt een ragbak voor de zolder en oefenruimte zodat je voor het geld niet gaat huilen als een knopje kraakt :-).
De truuk met dit soort goedkope gear is om vooral niet teveel gain te gebruiken, als je de preamps te ver opdraait krijg je een hele nare akelige vervorming. Lekker laag in je gain staging blijven en lol maken ermee .. verwacht idd geen studio opname kwaliteit maar zie de uitdaging om een zo goed mogelijke sound te maken met low-end spullen.

Korg D888 hard disk recorder, neemt 8 sporen tegelijkertijd op in wave formaat, 16 bit 44.1khz

Kan je koppelen aan een computer met een USB kabel, de harddisk wordt dan een USB disk om files over te zetten.

Geen gedonder met latency en andere computer problemen als je lekker aan het spelen bent.

Is dit niks?

Neem op SD kaartje op.. neemt 8 track tegelijk op en speelt 16 tegelijk af.. Is rond de 350,- nieuw..
Elk spoor exporteer je als wav naar je PC voor nabewerking..

Zoom R16

Attachments

• R16_top.jpg
    R16_top.jpg
    47,7 KB · Bekeken: 79
Waarom allemaal die mixers, zolang je ruimte er toch niet na gebouwt is ga je meer plezier hebben van je band stuk voor stuk te recorden. Dus met een leuke interface of interfacemixer met 8 inputs kom je een heel eind. Hele band in 1 keer opnemen is niet te doen en het leuke van ieder bandlid apart op nemen is dat je eindeloos kunt editten ofterwijl in takes opnemen. Klein stukje niet goed? Heel makkelijk overdoen zonder dat de hele band weer opnieuw mee moet doen, degene die zijn take opnieuw doet krijg immers toch de hele mix al met koptelefoon aangeleverd.

Zo kan je het geld wat je in studiohuur zou stoppen lekker in je eigen band stoppen, raakt het niet verloren en heb je er altijd wat aan! Ik zou zo lekker zelf aanklooien, leer je een hoop van.

Heb op deze manier met school een aantal bands zo opgenomen en ondanks dat ze een dikke mixer en opname ruimte hadden word toch ieder bandlid uiteindelijk apart opgenomen ivm overspraak en mic plaatsing.

En daarbij, mocht het uiteindelijk goed gaan en jullie toch meer willen dan jullie eigen kunnen kan je altijd nog investeren in een studio huren en zoals hier boven gezegt ook dan heb je ook al enige ervaring.

@anoniempje:

TS had eerder aangegeven dat ze toch een mixer nodig hebben voor live.

Daarom dus de vraag: waarom niet meteen een FW mixer. Maar er zijn natuurlijk zo veel mogelijkheden.
Maar ik zou nog steeds voor de Presonus kiezen...........;) Gewoon wegens de mogelijkheden ervan.

Klopt, is mij ook opgevallen.
Ik laat eerst de jongens van de band mixen, voordat ikzelf aan het werk gaat... is wel zo hoffelijk.
We zijn pas een jaartje bij elkaar en wil ze het voordeel van de twijfel geven.

Aangezien Feedback niet reageert op mijn email voor de Presonus hebben we voor nu de Allen & Heath 14 aangeschaft, leuk en klein beginnen. Heb goede recensies gelezen over dit apparaat. Tuurlijk kan het altijd beter, maar ik moest ook naar het budget kijken en denk dat het voor nu een redelijk alternatief is. Ze is niet groot maar de drummer gebruikt zijn digitale drumstel, dus dat scheelt ook.

b3d78a20.jpg

gefeliciteerd met je/jullie aanschaf. hiermee moet het zeker wel lukken.

nu nog een audio-interface met 8 inputs aan hangen en dan Flink poyden!

:mega:

Back