Recording vraag

Waarom allemaal die mixers, zolang je ruimte er toch niet na gebouwt is ga je meer plezier hebben van je band stuk voor stuk te recorden. Dus met een leuke interface of interfacemixer met 8 inputs kom je een heel eind. Hele band in 1 keer opnemen is niet te doen en het leuke van ieder bandlid apart op nemen is dat je eindeloos kunt editten ofterwijl in takes opnemen. Klein stukje niet goed? Heel makkelijk overdoen zonder dat de hele band weer opnieuw mee moet doen, degene die zijn take opnieuw doet krijg immers toch de hele mix al met koptelefoon aangeleverd.

een band is niets anders als een klein orkestje van samenwerkende muzikanten.
Een house/dance track bouw je misschien stukje voor stukje in de computer sequenser, maar een live, levendig samenspel van muzikanten kan je niet stukje voor stukje en per partij inspelen.
Het is namelijk ook een interactie tussen personen waardoor er muziek ontstaat.
Bij jazz muziek 100%, bij een funky Disco band misschien 40%. of soietz...Bij Blues zou ik zeggen 80 %, enzovoort..
Een nummer kan vertragen, versnellen. er kunnen spontane klanken ontstaan door samenspel waarbij iedereen op elkaar reageert.. De bassist en de drummer luisteren altijd naar elkaar om een samenhangende groove in elkaar te weven..
Dit geldt misschien minder voor een nummer met strake beat/tempo en vast arrangement, maar dan nog blijft het samenspel.

tempo versnelling kan je dan wel weer vergeten als je met een clicktrack werkt..al zou je die ook kunnen laten vertragen in een soort clicktrack-track-spoor (eh...?), maar dat werkt toch anders en niet spontaan, gevoelsmatig.

maar er zijn ook bekende tussenvormen:

je kan eerst de hele band (of alleen de instrumenten voor een basis rhythm-track. of guidetrack) het nummer volledig in laten spelen (elk instr. eigen spoor). met of zonder clicktrack. Dit kan je grof en snel doen, als een soort guidetrack, of juist meteen zo goed mogelijk. Kleine foutjes is dan geen reden om de opname te stoppen.

Daarna kan je de partijen als dat nodig is per instrument opnieuw inspelen of alleen gedeelten. Ook zou je de drummer en basist bijvoorbeeld samen opnieuw kunnen laten inspelen. in gedeeltes of het hele stuk.
En daarna kan je nog meer partijen toevoegen.

hiermee behoud je een beetje het samenspel maar kan je toch naar een zo goed mogelijk resultaat toe werken.

8o)

+1

Je slaat de spijker op zn kop, Mars...
Dit is ook onze bedoeling van het hele gebeuren, het 'live gevoel' vastleggen, interactie en warmte in het geheel leggen.
Een cover naspelen/ opnemen zonder je eigen 'feeling' in te leggen is super saai als band zijnde (tenminste, dat vinden wij dan). Ieder zn dingetje denk ik dan... we willen niet teveel goochelen met effecten en rechtzetten van muziek. Je moet het immers op de buhne ook doen zoals het opgenomen is....

Beste DBS, gezien al het voorgaande, ben je je ervan bewust dat de A&H Zed14 wel voldoende inputs/outputs heeft aan de 'tastbare' oppervlakte, maar dat er in werkelijkheid maar 1 stereo-spoor over USB naar de computer gaat?
En vriend van mij is daar ingestonken, die dacht "zo, da's mooi 14 inputs naar de computer".. helaas

Achteraf mixen, wordt zo wel erg lastig als je 1 stereo-opname hebt met alles daarin; drums, zang, keys, gitaar, bas.. kan je het nog wat naboosten/levelen/galmen maar dan houdt het op. En je hebt zulke fijne verdeelde ruimtes op zolder, zonde als je dat niet apart opneemt !!

Spijt me om te zeggen, maar voor hetzelfde geld had je een audio-interface met 10 inputs en 10 outputs (send/return meegeteld), waarvan je net zo goed het volume per kanaal kan regelen netals op de Zed14, en EQ, en compressie, etc.. maar dan op je computer, of op de interface zelf ; je computer/interface is dan je mix-console.

Suc6! hopelijk heb je gekocht wat je voor ogen had

Beste DBS, gezien al het voorgaande, ben je je ervan bewust dat de A&H Zed14 wel voldoende inputs/outputs heeft aan de 'tastbare' oppervlakte, maar dat er in werkelijkheid maar 1 stereo-spoor over USB naar de computer gaat?

hierboven staat dan ook als advies een mengtafel/mixer met direct-outs.

deze gingen in vroegere tijden van tape-opnames direct naar de versch. opname-sporen.

ik dacht dat dat advies door DBS is overgenomen en dat de A&H Zed14 dan ook direct-outputs heeft.

en de verdere opname gaat niet via USB maar eerst naar een 8 kanaals audio-interface...

dus ik dacht dat het wel goed zit allemaal.

Op die manier, ok! Maar dat is wel een marginale functie voor de A&H.. hij is dan niets meer dan een duur "doorgeefluik" met een ingebouwde geluidskaart die niet wordt gebruikt.

Ter vergelijking, voor 25,- meer had het die 2e hands Soundtracs Solo 24-4 kunnen zijn.. ook een prima doorgeefluik met lekkere EQ en meer subs / aux etc
Ik kan niet vinden of de Zed ook een controller is voor je DAW

You’ll be able to record from your ZED mixer, create tracks and arrange songs, then play back to ZED via the USB port. You can use SONAR X1 LE and your ZED mixer together in many ways – e.g. straightforward recording of a stereo mix, recording tracks individually to build up a song, or using the USB port and software as an effects loop.
Key Features