Arturia analog factory en Roland VS840

mldn

Ingeburgerd
Ik zat mij af te vragen of ik deze samen kan gebruiken?

Ik heb mijn mpc2000xl op de roland aangesloten en wil nu ook de Arturia hierop aansluiten, maar de Arturia heeft alleen MIDI OUT..

Hoe zit dat precies ? nooit echt met midi gewerkt namelijk (heb begrepen dat midi alleen data bevat en geen geluid)

Maar wat record je dan precies?

Voorbeeld :

Ik record met de mpc een drum in roland en wil vervolgens met de Arturia een bassline inspelen, maar dat is dan alleen midi.... Hoe moet ik dit zien?

Is die arturia hard of software?

Als het een hardware bak is moet er ook audio out op zitten.

Het hardwaredeel van die Arturia is alleen een controller. De rest draait op een VST-host, je PC bijvoorbeeld. Alle audio komt dus uit die VST-host, niet uit de Arturia zelf. Daarom zit er geen audio output op dat ding en alleen een MIDI out.

Het klopt inderdaad dat midi alleen data bevat. Omdat je geluid wilt opnemen in de Roland zal je in dit geval de audio uitgang van je computer aan moeten sluiten op de Roland om te bereiken wat je wilt :)

De Roland recorder moet master midi clock worden, MPC en de computer slave. Ik neem aan dat je delay's, arpeggiators, etc wil syncen met het master tempo.

midi routing:
midi out roland --> midi in MPC
midi out roland of MPC (=midi thru) -->midi in computer met Arturia (via een DAW, of stand alone?).

audio routing
audio out van de MPC naar de roland
audio out van de computer naar de Roland (eventueel door de MPC heen?)

Als je swing gebruikt op de MPC, dan kan je op de Roland de midi clock van de MPC opnemen op de sync track, en deze sync track dan verder gebruiken als midi master clock. Maar dit lijkt me in de fase waar je nu in zit een beetje te diep.

Je moet op je computer wel een beetje fatsoenlijke geluidskaart hebben met ASIO drivers en lage latency, anders kan je er beter niet aan beginnen. Daar zijn andere topics over.

Back