Het 31 toons systeem is bedacht om te kunnen moduleren binnen de middentoonstemming zodat bepaalde intervallen altijd rein zijn. Tegenwoordig gebruikt men deze stemming niet meer behalve in klassieke muziek (Renaissance en Barok) en modern klassieke muziek.
Wbt het feit dat veel instrumenten tonen kunnen buigen...dat beperkt je wel in wat je dan kunt spelen/schrijven qua snelheid omdat het voor musici erg moeilijk is om bepaalde tonen (snel) te grijpen. Ik spreek uit ervaring
ja, dat is allemaal te lezen op Wikipedia over 31 toon en middentoonstemmingen, voor een ieder die hier meer over wilt weten! (ik niet)
het is maar wat je wilt bereiken en hoe je wilt werken,,, ,, voor mij zijn 12 tonen meer dan genoeg om me te uiten op de manier die ik wil,, als iemand complexer te werk wilt gaan, reine intervallen, of wat dan ook, dan moet ie dat vooral doen ,,
met pitch benden en buigen van noten bedoel ik totaal iets anders dan waar jij het over hebt,,, ik zie het als bewuste en onbewuste expressie, soms ontstaan door controle en soms door toeval of ontstaande situaties,,, ik hou van dat toevals element en buig gewoon lekker mijn snaren of wiebel aan een pitchbend wheel,,,hoeveel 'cents' zal me een worst wezen,,en een systeem daar achter zoeken is aan mij niet besteed, ik ben wel helemaal klaar met die academische benadering van kunst,, ik wil graag leven voelen en dat doe ik met mn hart en niet met mijn kop