Zijn WAV files uit een SoundFont-file te rippen?

ironfreq

You're the man now, dog!
Hallo iedereen wederom,

Weet iemand een (liefst snelle :) ) manier om WAV files uit een bestaande SoundFont file te 'rippen'?

Ik heb ooit twee grotere SoundFont-files van E-mu gekocht (www.soundfont.com).. Over de algemene geluidskwaliteit en over de vraag of ik nog steeds zo blij ben met die aankoop, zal ik mezelf maar ff niet uitlaten :L , maar er zitten wel een aantal best wel aardige drumkits in. Ik zou eigenlijk al die drumsamples los op mijn schijf willen hebben in WAV formaat, die zelf indelen in BassDrum/Snares/etc. folders (directories) en die vervolgens toevoegen aan mijn bestaande 'grote' samplescollectie. Op die manier kan ik makkelijker door mijn collectie heenfietsen met RMIII, wat ik met drums handiger vind werken dan Virtual Sampler.

De multisamples van de soundfonts gebruik ik, als ik ze al gebruik :D, gewoon in Virtual Sampler Pro. Maar de drumsounds wil ik dus in Linplug RMIII (binnenkort RMIV) gaan gebruiken.

Mijn vraag is dus: Kent iemand een (liefst freeware of goedkoop shareware) programma die alle samples uit de SoundFonts haalt en ze opslaat in WAV formaat? Als dat er eenmaal is, kom ik er zelf wel uit om de samples goed in te delen en de WAVs die ik niet nodig heb te verwijderen.

Mzl, Vincent

de meeste softsamplers die SF2 files kunnen openen maken daar een map met wavs mee aan.
wat je ook kan gebruiken is cdxtract, sowieso een erg goed programma voor alle file-conversies.
of awave. er zijn zat programma's voor.

Iedereen bedankt voor de reakties... en Mike-E: ik heb gegoogled en ik ken de ChickenSys Translator... maar voor zover ik weet is dat een vrij prijzig pakket.

Ik heb wat verder gezocht en kwam uiteindelijk uit op een freeware beta programma genaamd "Xtrakk" op http://homepages.compuserve.de/murmel99/software.htm. Die ga ik eens proberen. Misschien is het zowiezo waardevol om idd AWave of cdxtract eens aan te schaffen, met die laatste heb ik wel eens iemand zien werken. AWave ken ik nog uit mijn Gravis UltraSound PnP tijd en nee daar wil ik niet over praten :D ... (Over de GUS PnP dan, AWave was prima).

Iedereen bedankt voor de reakties. :okdan: ... Ik heb weer ff wat te doen :D

open de soundfont in vienna soundfont studio (freeware) en kijk dan bij de sectie samples. Zoek je sample, en dan rechtermuisknop export ofzoiets dergelijks staat er dan ook tussen. That's it :) Wat doen we toch allemaal moeilijk mensen ;)

Origineel geplaatst door Slipperman
open de soundfont in vienna soundfont studio (freeware) en kijk dan bij de sectie samples. Zoek je sample, en dan rechtermuisknop export ofzoiets dergelijks staat er dan ook tussen. That's it :) Wat doen we toch allemaal moeilijk mensen ;)

Hoi Slipperman, bedankt voor je antwoord :)

Het probleem met Vienna is dat Vienna alleen werkt, voor zover ik weet, met geluidskaarten met een E-mu chipset (dwz Creative AWExx, Live, Audigy en E-Mu APS kaarten) . Ik heb momenteel een Terratec EWX2496 kaart (waar ik overigens zeer tevreden mee te ben, maar dat terzijde) en gebruik dus een softsampler (in miijn geval de geregistreerde versie van het hier schijnbare niet echt populaire Virtual Sampler Pro 2.xl)

Ik kwam inmiddels toevallig(!) op de KVR site weer een nieuwe util tegen, die veel beter werkt dan dat proggie dat ik eerst noemde. Deze heet "Extreme Sample Converter v1.3 FREE". Op het eerste gezicht zeer interessant. Deze heeft ook preview mogelijkheden, zodat je de sample meteen hoort voordat je de betreffende sample converteert naar Wav file.

Meer informatie:
Wlodzimierz Grabowski has released a free version of Extreme Sample Converter v1.3.

This version can be used as a sample browser and can read SampleTank, Akai, GigaSampler and SoundFont formats and supports exporting to WAV and AIFF.

The next full version will support conversion to SampleTank 2.0 format.

De URL is http://www.extranslator.com/en/news.htm
Doe er je voordeel mee als je naar iets dergelijks op zoek bent *D

Origineel geplaatst door ironfreq
Hoi Slipperman, bedankt voor je antwoord :)

Het probleem met Vienna is dat Vienna alleen werkt, voor zover ik weet, met geluidskaarten met een E-mu chipset (dwz Creative AWExx, Live, Audigy en E-Mu APS kaarten) . Ik heb momenteel een Terratec EWX2496 kaart (waar ik overigens zeer tevreden mee te ben, maar dat terzijde) en gebruik dus een softsampler (in miijn geval de geregistreerde versie van het hier schijnbare niet echt populaire Virtual Sampler Pro 2.xl)

Ik kwam inmiddels toevallig(!) op de KVR site weer een nieuwe util tegen, die veel beter werkt dan dat proggie dat ik eerst noemde. Deze heet "Extreme Sample Converter v1.3 FREE". Op het eerste gezicht zeer interessant. Deze heeft ook preview mogelijkheden, zodat je de sample meteen hoort voordat je de betreffende sample converteert naar Wav file.

Meer informatie:

De URL is http://www.extranslator.com/en/news.htm
Doe er je voordeel mee als je naar iets dergelijks op zoek bent *D

gedowned en geinstalled ;) ff kijken oft idd zo goed is, zo ja dan heb ik iets waar ik denk (en best veel anderen ook) veel aan zullen hebben. Het beloofd toch aardig wat :)

[edit] Ok ff getest. Het werkt fantastisch :D Voor soundfonts dan ;) Heb nog geen akai ofzo geprobeert (heb het simpelweg niet :P )

Origineel geplaatst door Slipperman
gedowned en geinstalled ;) ff kijken oft idd zo goed is, zo ja dan heb ik iets waar ik denk (en best veel anderen ook) veel aan zullen hebben. Het beloofd toch aardig wat :)

[edit] Ok ff getest. Het werkt fantastisch :D Voor soundfonts dan ;) Heb nog geen akai ofzo geprobeert (heb het simpelweg niet :P )

Eigenlijk offtopic, maar vraag me af of ik hier een nieuwe draad moet voor aanmaken... Ik heb Akai ook ff getest (met m'n enige Akai sample-CD die ik heb "Soundscan 11: Dance & Groove Drums" (losse drumhits)) en op mijn PC (met XP) draait het perfect. SoundFonts lijkt ook goed te werken.

Let er wel op dat exporteren alleen mogelijk is naar WAV/AIFF (ideaal in mijn geval). Ik zit er aan te denken om de volledige versie eens aan te schaffen (slechts 25 euro). Eerst moet ik nog ff een gelijke-waren onderzoek houden of zoiets :kroon: Hopelijk kan ik ze overtuigen om native ondersteuning voor Virtual Sampler toe te voegen :D

Cool edit pro 2.0 kan .sf2-bestanden lezen...

Rechtermuisknop klik op een .sf2-bestand en kies dan cool edit uit de programmalijst, tenminste als je die hebt. :)

Back