In E*F*F*E*C*T a smooth operator operating correctly...

ano260124

Gedeactiveerd account
Gezien het aantal beschikbare inputs op mijn 01v is een DP/4 voor mij wat te uitgebreid en daarom zit ook te denken aan een DP/2.

Ik heb een Virus B met wat effecten aan board, de KS5 heeft er ook wat en de 01v heeft ook twee effect-bakken aan boord. Allemaal niet om over naar huis te schrijven maar goed.

Ik zoek dus wat aanvulling c.q. versterking. Een Effect processor met een stereo ouput of dual mono, zoals een DP/2. Maar goed... gezien ik niet de enige ben is de beschikbaarheid beperkt en/of de prijs soms buiten proporties.

Is er goed alternatief?

Ik heb een TC electronics M300 multieffect waar ik zéér over te spreken ben. Een echte nobrainer met goed geluid.
Te koop bij feedback voor 299,- dacht ik..

Probeer eens een dp pro is tegenwoordig wel voor een zacht prijsje op de kop te tikken.
Ander alternatief is een vf1 van boss kun je ook erg leuke dingen mee doen.

Wat zijn in het kort dan (kwalitatief?) de wezenlijke verschillen tussen een DP/Pro en de DP/2 of DP/4?

Laatst gewijzigd:
BTW: Die M-ONE XL gaat tweedehands voor zo'n 350-400 euro. Vind dat nog wel acceptabel voor zo'n "jonge" machine.

De standaard M-ONE is goedkoper of heb je nieuw zelfs al voor die prijs. Nu weet ik dat er een verschil is in bits en xlr aansluitingen tussen de standaard en de XL. En volgens de advertenties een betere reverb. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn dat verkoopbabbels?

Hoezo de standaard FX van de 01v niet goed?
Dat valt best wel mee hoor. Je kunt ze juist heel goed subtiel gebruiken en dan valt dat toch niet op. Een reverb en delay is altijd wel handig of lekker smerig geluid met een distortion van die lekkere digitale ook nog.

En een VF-1 kan ik ook voor pleiten, hij klinkt goed in z'n klasse.

Trouwens als je meerdere FX wilt gebruiken kun je ook denken om toch die meer effecten te hebben en dan gewoon ze via een patchbay routen.

Nou, het zijn geen top-effecten dat bedoel ik. Niet dat ze totally crab zijn.

Daarnaast is het gewoon wat weinig twee effecten. Wil er graag twee bij hebben maar heb maar één stereo-return op de 01v over. D.w.z.:

1-10: AiRBase99
11 en 12 + 13/14: KS5
15/16: Pulse
17-22: Virus B
En dus 23 en 24 over.

Dan ga ik digitaal van de 01v naar de PC, de monitor-out van de 01v naar de input van de Virus B en de headphones naar de input van de KS5 (in case of emergency).

De bussen wil ik nu gaan gebruiken om bepaalde signalen naar een effectenbak te sturen en deze te laten returnen via 23 en 24.

De effecten zijn dus puur bedoeld voor de AiRBase99, Virus B en de KS5.

Wat zijn in het kort dan (kwalitatief?) de wezenlijke verschillen tussen een DP/Pro en de DP/2 of DP/4?

Zou de verschillen zo 1,2,3 niet weten, maar ik gebruik hem al jaren en de kwaliteit is zeer hoog.
Zitten multi effecten in,mastering toepassingen en hij heeft een zeer logische bediening, dat vind ik toch ook wel een pre.

Daarnaast is het gewoon wat weinig twee effecten. Wil er graag twee bij hebben maar heb maar één stereo-return op de 01v over. D.w.z.:

Ik weet niet of je dit wel eens hebt geprobeerd: sluit een submixer aan op je 01v en doe daar alle effecten op maar sluit de inputs mono aan en route die door naar je 6 sends, sluit de output van al je effecten stereo aan op het submixertje en laat de output van het submixertje op 1 stereokanaal van je 01v binnenkomen. Op die manier ben je maar 1 stereokanaal kwijt van je 01v en verdubbel je het aantal sends dat beschikbaar is t.o.v. de manier om ze direct stereo aan te sluiten.

Verder kun je natuurlijk altijd nog busuitgangen aan effecten hangen dmv een patchbay.
Als je dit allemaal al wist dan moet je het maar vergeten, maar ik hoop dat ik je hiermee een klein beetje van dienst kon zijn.
Werk zelf al jaren op deze manier met een 02r naar volle tevredenheid.
:)

Origineel geplaatst door faab
Zou de verschillen zo 1,2,3 niet weten, maar ik gebruik hem al jaren en de kwaliteit is zeer hoog.
Zitten multi effecten in,mastering toepassingen en hij heeft een zeer logische bediening, dat vind ik toch ook wel een pre.

Ik weet niet of je dit wel eens hebt geprobeerd: sluit een submixer aan op je 01v en doe daar alle effecten op maar sluit de inputs mono aan en route die door naar je 6 sends, sluit de output van al je effecten stereo aan op het submixertje en laat de output van het submixertje op 1 stereokanaal van je 01v binnenkomen. Op die manier ben je maar 1 stereokanaal kwijt van je 01v en verdubbel je het aantal sends dat beschikbaar is t.o.v. de manier om ze direct stereo aan te sluiten.

Verder kun je natuurlijk altijd nog busuitgangen aan effecten hangen dmv een patchbay.
Als je dit allemaal al wist dan moet je het maar vergeten, maar ik hoop dat ik je hiermee een klein beetje van dienst kon zijn.
Werk zelf al jaren op deze manier met een 02r naar volle tevredenheid.
:)

Had hier eigenlijk nog niet aan gedacht, dus ja... goeie tip. Maar uh... ik snap het niet helemaal hehehehe... (blond).

Zoals ik het begrijp ga ik met 4 x bus-out naar 4 inputs van een tweede mixer (zo'n Folio bijvoorbeeld). Deze heeft bijvoorbeeld 4 effect-sends welke naar de effecten gaan. De stereo-outs komen dan terug op de overige kanalen van deze mixer. De stereo-out gaat vervolgens retour naar de 01v?

Waarschijnlijk ga ik voor de 4 bus-outs naar een multi-effect met één stereo-outen interne routing mogelijkheden, zodat twee onafhankelijke processors gebruik maken van één stereo-out welke terug omt op de 01v. Maar wil alle mogelijkheden even afwegen :) en op deze manier behoud ik mijn automation.

Zal het proberen zo simpel mogelijk uit te leggen, ook voor de blonde mensen hier...geintje. :)

Je gaat direct met je outs van je effect apparatuur naar je submixertje, die moeten dus aangesloten worden op channel input 1,2 voor links en rechts 2 kanalen hard pannen enz.max kun je dus 12 kanalen gebruiken wat weer inhoud dat je 6 ext eff kunt gebruiken. De input van elk eff dus bijv alleen het linker kanaal gaat rechtstreeks naar send 1,2 enz van je 01v.
De master output van het mixertje gaat naar een willekeurig stereokanaal op je 01v dit kanaal gebruik je voortaan voor master eff output(wel ff op 0db inregelen) Als je alle kanalen op 0db inregeld op het submixertje hoef je er nooit meer naar om te kijken dus blijf je volledig recall.

Ik heb zelf een mackie 1402 vlz voor de job en werkt perfect:

Praktijk voorbeeld van mijn eigen studio:
1.outs mpx1=submixer ch1,2 in(ch links)=send 1 02r
2.outs dp pro= submixer ch 3,4 in(ch links)=send 2 02r
3.outs se70/1=submixer ch5,6 in(ch links)=send 3 02r
4.outs se70/2=submixer ch7,8 in(ch links)=send 4 02r
5.outs vf1= submixer ch 9,10 in(ch links)=send 5 02r
6.outs tc fireworx=submixer 11,12 in (ch links)=send 6 02r

Eventuele andere eff staan op de patchbay en die staan doorgelinkt naar bus outs
Dus op patchbay boven se70/3 in direct daaronder bus outs 1,2 bijv. Wel koppeling gebruiken op patchbay.
De outs van se70/3 ergens anders op de patchbay aansluiten. Op deze manier kun je div kanalen routen naar een bus en voorzien van eff en dmv van het verbinden van de outs van se70/3 laten terugkomen op 2 kanalen van 02r. Wel ff de st knop voor alle kanalen die je route uitzetten anders krijg je een feedback loop

Pff
;) ik hoop dat alles duidelijk is(moet wel ff bekennen dat dit niet mijn eigen idee was, was ook blond vroeger:D props gaan naar Beep:) die heeft het me allemaal uitgelegd)

Kijk...dat hoor ik nou graag, hihi maarrrrrr....het is Mr. Trilithon's idee, eerlijk is eerlijk!

Het werkt idd lekker...eigenlijk komt het er gewoon op neer dat al je effectoutputs naar
een eenvoudig mixertje gaan en de output van de submixer naar 2 inputs van je mainmixer gaan.

Zo heb je dus je wet/dry balans met 1 stereo kanaal regelbaar en kost het je geen line inputs voor
effectreturns.

OK, duidelijk. De kennis komt dus uiteindelijk ergens uit Rotterdam, misschien wel van mijn buurman, laten we het daar maar op houden. Dan kunnen er i.i.g. ook geen rechten aan worden ontleent ;)

Ik zat dus bijna goed met mijn verhaal (nou, donker blond dan) alleen moet ik dus met de omni-outs van de 01v (zijn dus de sub-outs of aux-sends, tis maar hoe je ze toewijst) rechtstreeks naar de effecten sturen en niet via die sub-mixer.

Nu alleen nog effe op zoek naar het ST knopje en de functie daarvan. :geslaagd:

Maar wat is nu echt een interessant effect? De M-ONE XL of de VF-1?

Heb het idee (specs en reviews) dat de M-ONE wat sterker is in Reverb en de VF-1 in weirdo (nee, niet die DJ) effecten. Of is de M-ONE ook sterk in Flangers, Phasers, Distortion, Ping-Pong, Delay, Chorus etc...? En is die Reverb van de M-ONE XL nu echt zo heel veel beter? Of doet de VL-1 daar niet echt heel veel voor onder?

Gewoon om alvast een beeld te krijgen voordat er zich een verkoper over mij (en mijn geld) ontfermt :)

Boss is van orgine meer een gitaar effect bouwer. Zo niet weten wat een M-one doet. Dus een vergelijking kan ik niet maken. Maar een MPX550 is ook niet verkeerd toch?

En als je wilt gokken dan ga je voor zo'n Chameleon DSP bak. Kun je zelf de effecten erin zetten die je wilt hebben. ;)

ps. de VL-1 is een synth en de VL1 ook. ;)

Kijk anders even de reviews in SOS en harmony-central.

Zelf heb ik pas een XL op de kop weten te tikken. Ik kan ook geen vergelijkingen maken, alleen ooit een dp/2 gehad (zat in mijn ASR-X), maar de reverbs klinken echt heel goed. Ietwat té goed zelfs... heel helder zodat je er veel in kan mixen zonder dat een grote blubber mix wordt. De dp/2 verandert veel meer klankkleur, wat ook zijn charmes heeft.
Volgens mij is het grootste verschil tussen de m-one en m-one XL, dat de XL xlr outputs/inputs heeft ipv balanced jacks en de XL heeft een extra diffused fields algoritme (de XL room) en de small-rooms blijken duidelijk verbeterd te zijn. Ook een nieuw ping-pong delaytje. Verder heeft de XL 100 extra presets, totaal 200. Het viel me wel op de de m-one vrij snel overstuurd. Kan ook aan mij liggen. Als je voor het brute mangel-werk gaat, denk ik dat er betere alternatieven zijn... :dj:

Origineel geplaatst door fuse
Maar een MPX550 is ook niet verkeerd toch?

Ja joh... maak het nog makkelijker hehehehe... ;)

ps. de VL-1 is een synth en de VL1 ook. ;)

Oooppss... tikVoutje... of denkVoutje? Whatever, je weet wat ik bedoel :)

Origineel geplaatst door maxdox
Kijk anders even de reviews in SOS en harmony-central.

Zelf heb ik pas een XL op de kop weten te tikken. Ik kan ook geen vergelijkingen maken, alleen ooit een dp/2 gehad (zat in mijn ASR-X), maar de reverbs klinken echt heel goed. Ietwat té goed zelfs... heel helder zodat je er veel in kan mixen zonder dat een grote blubber mix wordt. De dp/2 verandert veel meer klankkleur, wat ook zijn charmes heeft.
Volgens mij is het grootste verschil tussen de m-one en m-one XL, dat de XL xlr outputs/inputs heeft ipv balanced jacks en de XL heeft een extra diffused fields algoritme (de XL room) en de small-rooms blijken duidelijk verbeterd te zijn. Ook een nieuw ping-pong delaytje. Verder heeft de XL 100 extra presets, totaal 200. Het viel me wel op de de m-one vrij snel overstuurd. Kan ook aan mij liggen. Als je voor het brute mangel-werk gaat, denk ik dat er betere alternatieven zijn... :dj:

Bij reviews maken ze nauwelijks vergelijken met andere apparaten. Heel soms een paar zinnetjes maar toch te minimaal. Ze kunnen natuurlijk ook niet teveel hun persoonlijke mening laten spreken, iets wat ik hier wel vraag.

Verkleuring door de DP/2 is iets wat inderdaad zijn charmes heeft maar ik weet niet of ik dat nu wel wil. Wil tenslotte een effect en geen EQ (nu krijg ik vast heel DP-minnend DSF over me heen).

Bruut mangelwerk is cool! Maar goed... dat kan ook voor of na je effect.

Aan de ene kant denk ik (correct me if I'm wrong) dat een hele goede reverb een van de moeilijkste dingen in effectenwereld is en ook een van de effecten die het snelst door de mand valt (blikkerig, fake). Als ik de reviews mag geloven is de M-ONE XL (binnen mijn budget) een van de betere, zo niet de beste op dit gebied.

Maar hoe zit het met de andere effecten van het bakkie? Robotachtige (slechts als voorbeeld) dingetjes of andere unieke effecten? Of is daar de VL-1 ;) sterker?

Kon van iemand een defecte DP/4 kopen (onderdeel kon ik via Ensoniq bestellen) maar wegens omstandigheden is die deal off.

So... *bump!

De VF-1 lijkt me inderdaad een leuk ding. Maar wat zijn andere alternatieven? Desnoods met meerdere ins (4) en outs aangezien ik dan het bovenstaande voorbeeld m.b.t. een aparte mixer wil gebruiken. Kan ik tevens een wat signalen door laten lopen die overstuurd moeten worden.

Dus wat zijn de alternatieven? En dan afgaande op "kleurende" effecten als Chorus, Flangers, Shifters etc., dus niet de delays of reverbs. Studio Quad 4?

Laatst gewijzigd:
Misschien wel interessant om erbij te vermelden dat de M-One ook S/PDIF heeft.
Voor zover ik uit je verhaal kan opmaken, maak je voor je synths etc. gebruik van je analoge inputs.
Nu werk ik zelf met een analoge tafel, maar ik maak gebruik van een standaard M-One (naar volle tevredenheid).
Nagenoeg alle fx-presets die erin zitten zijn imho een genot om mee te werken :) en wat betreft preset-gebruik;
ja, er valt meer dan genoeg te editten aan een TC M-One.
Misschien kun je wat bakkies uitproberen bij forumleden? Ik woon niet in de buurt van Rotterdam maar als je
wilt mag je mijn machientje best 's komen uittesten.

grtz

Vizion

Humm... wel goed opgemerkt. Heb inderdaad een digi-in op die 01v en gebruik alleen de digi-uit naar mijn PC.

Maar hoe zit dat dan? Ik heb namelijk een MY8-AD uitbreiding er in zitten. Verlies ik dan geen inputs als je die digi-in gaat gebruiken?

Anders zou dat inderdaad een optie zijn. :okdan:

- - - - - - - - - - - - - - - -

Dan nog een vraagje voor de "niet-per-definitie-behringer-haters" hehehehe...

Mensen ervaring met de UB-serie en of met name de UB-1002? Wat zou ik willen met dat dingetje:

1 - CH 1 (hard pan left )+ CH 2 (hard pan right) om twee mono inputs te hebben. FX Sends helemaal dicht.
2 - Main left out als mono out voor signaal van CH 1, idem voor CH 2 dus right out.
3 - Van de overige 4 stereo inputs alleen de Left gebruiken met de Balance op Left, zodat dit ook 4 mono inputs zijn. En dan de FX Sends helemaal open.

Kan ik nu alleen de 4 Stereo inputs naar de Control Room Out routen door de FX To Control Room optie aan te schakelen?

Hiermee wil ik bereiken dat ik de twee mono inputs kan oversturen en via twee gescheiden outs naar twee ins van de 01v kan sturen. Verder kunnen dan de 4 Aux Outs van de 01v dan naar 4 ins van (een) FX appara(a)t(en) welke vervolgens naar de vier linker inputs van de stereo kanalen op de Behringer gaan. Vervolgens moet dit FX signaal dan via de Control Room Out naar de vrije input op de 01v.

Snappie? ;)

Back