Welk merk patchbay?

Sound_Avenue

Ouwe rot
Ik heb een patchbay nodig. Nu zie ik veel patchbays langskomen die 2de hands allemaal zo rond de 25 euro kosten, maar ik vraag me af of ik dan geen bottleneck creëer mbt geluidskwaliteit. Het gaat om gewone TRS - jack aansluitingen.

Kan iemand mij vertellen wat een goede patchbay is? Zit er veel kwaliteitsverschil in, maw is het het waard om wat meer aan uit te geven?

thnx alvast :okdan:

Volgens mij kan daar niet veel aan mis gaan omdat het een volkomen passief gegeven is, het zijn eigenlijk niet meer dan hele grote schakelaars
Met Neutrik kun je niet mis gaan maar ook met Tascam en zelfs met Behringer niet denk ik, er zijn verschillen in mogelijkheden die je zou kunnen onderzoeken .Maar het is allemaal mechanisch, dus wat kan er veranderen aan het geluid?

De fanatieke patcher kan bij de behringer patchbays eerder last krijgen van slechte contactjes.

Yepz, merk nu dat de contacten van de Behringer px2000 minder worden. Heb de insert van m'n bassdrum kanaal erheen lopen, dus veelvuldig in en uitpluggen aan de voorkant. Nu krijg ik steeds vaker slechte verbinding daar.

Het gaat met een patchbay zoals hierboven al beschreven wordt enkel om de duurzaamheid.
De functionaliteit staat niet echt ter discussie omdat de goedkoopste patchbays (behringer) al beschikken over alle mogelijke functies.

Elke patchbay zal op lange termijn slijtageverschijnselen geven.
Dat merk je door een slecht contactje, of helemaal geen contact.
Ik gebruik Neutrick Patchbays en merk dat aan deze exemplaren nu ook (na ongeveer 10 jaar gebruik).

Je kan een hele dure patchbay kopen en het pas na 20 jaar merken.
Dat is een keuze.
Ik zelf heb gekozen voor een goedkopere oplossing die minder lang meegaat.

NOOIT berhinger koper.

Ik heb ze gehad en zelfs nieuw waren sommige in/output defect.
Zeer korte levensduur.
Ook niet dbx kopen die oxideren super snell dan worden de contacten erg slecht.
Neutrik is prima!!

De combinatie patchbay-(multi) kabel is ook belangrijk. Ik heb een paar Behringers en Neutriks in combinatie met Hosa snakes. Met beide merken duw je bij patchen soms de multikabel aan de achterkant een stukje er uit, alsof de de jackpluggen van de Hosa's iets te lang zijn. Dan verlies je contact en valt soms de jack aan de achterkant er helemaal uit. Nou staat Hosa niet als top aangeschreven maar je zou toch verwachten dat gebruik in combinatie met patchbays wel uitgetest is voordat ze de markt opgegeaan zijn. Het zou me niet verbazen als sommige (duurdere?) patchbays met alle jackplug typen kunnen omgaan en andere niet.
Overigens vind ik die Neutriks wel erg stroef, een losstaand rackje trek je zo van z'n plaats. De Behringers daarentegen zijn heel slap, een beetje trek aan de kabel en de plug valt eruit.

SSL X-Patch, nooit meer pluggen, alles via eigen app en midi cc's

Back