KOMPLETE AUDIO 6 + CUBASE LE6 + PC SPECS

rollemannn

Nieuwkomer
Hi Guys misschien kunnen jullie mi jhiermee verder helpen

Eerst mijn hardware en specs

AUDIO INTERFACE:
KOMPLETE AUDIO 6

SOFTWARE:
CUBASE 6 LE

PC:
Dual Core (amd) 2,1
4GB ddr2
500G HDD

Mijn probleem:
Zodra ik of een persoon begint te zingen door de mic
Hoor ik zuiver een delay (latency) heel kort op elkaar
Ik ben bezig geweest met latency en buffers ect alles zo laag mogenlijk te zetten
Maar constant hou ik dat hij happert op gegeven moment had ik via asio4all driver actief gezet dat werkte heel even op 128 buffer rate en 3 minuten later klapt hij weer weg ook hoor ik regelmatig (best veel eigenlijk) popjes en kraakjes dit komt puur van de mic af mijn gevoel zegt dat mijn pc het gewoon niet aan kan om hoog genoeg aan buffer rate te draaien zonder dat ik clicks pops of gekraak hoor hij clip ook best veel in cubase terwijl ik helemaal niet hard draai of zing

zou ik beter doen aan een nieuwe pc ? mainboard + processor + geheugen
ik zat te denken dan maar misschien aan een i5 3,0 / 3,1 met 8G geheugen
En een mainboard met 2x super speed usb ingangen
als dit mijn probleem is
daarom dus mijn vraag kan iemand mij hiermee helpen voordat ik best veel geld uitgeef voor een nieuwe setup voor mijn pc

En ook graag misschien iemand die weet of het beter is om INTEL te draaien dan AMD voor muziek opnames ?
hoor heel graag van jullie en mijn dank is alvast heel erg groot

mvg
piet

PS: mijn hardware is nieuw (behalve de pc meer als 2,3 jaar oud)

en vergat mijn andere hardware nog
M-AUDIO BX5 monitors
Rode NT-1A Studiopack (Microfoon)
SE-Electronics - Reflection Filter

Een korte delay duidt er meestal op dat het monitoring signaal tegelijk te horen is met het signaal dat eerst door de audio interface gaat.

Je hoort je geluid waarschijnlij twee keer: 1 keer direct uit je interface naar de speakers en 1 keer met de latency van de interface als het signaal helemaal door cubase is heengegaan, terug naar de interface en dan naar de speakers. Ik ken de interface verder niet, dus nu wordt het een beetje theoretisch:

Aan de latency van de interface kun je weinig doen. Maar er zijn twee oplossingen:

1: zet direct monitoring uit (waarschijnlijk op de interface) maar dan hoor je je zang ook met de latency terug en dat wil je niet.

2: Zet track monitoring uit in cubase. Je gebruikt de direct monitoring via de audio interface voor het opnemen en hebt cubases' functie daarvoor niet nodig. Je kunt gewoon opnemen en afspelen, zonder problemen.

Oplossing 2 heeft de voorkeur, maar als je door effecten heen wilt zingen en die direct wilt horen (tijdens de opname) zit je toch aan optie 1 vast.

Succes!

Aha,

Ok maar ja ik zit daar dan toch aan vast
Wil graag een galmpje horen over mijn stem heen tijdens het zingen (deze word natuurlijk welopgenomen op een apart kanaal
maar zou dit dan aan de pc kunnen liggen aan snelheid (kwa signaal in gooien en dan weer uit hoe sneller de proccesor en hoe meer geheugen hoe sneller hoe het ook weer verwerkt )????

Als ik met een mic dingen opneem zet ik de buffer rate zo laag dat de latency niet te horen is. Dat doe ik in een leeg project, anders gaat de boel kraken.

In opnamestudio's gaat alles ook vaak eerst door de pc en daarna weer terug naar de muzikanten, dus zonder latency moet mogelijk zijn.

Precies mijn oom heeft een eigen grote studio (helaas geen contact meer met die kant)
Maar vandaar weet ik dat het mogenlijk moet zijn hij werkt wel via een mengpaneel
Ik zelf begin te twijfelen of mijn pc het wel trekt
en of ik niet gewoon zou over moeten stappen van dual core naar i5 processor
op dit moment een 2,1 dual core amd maar je misschien is een i5 2500 (3,3ghz quad core) wel verstandiger ?

In opnamestudio's gaat alles ook vaak eerst door de pc en daarna weer terug naar de muzikanten, dus zonder latency moet mogelijk zijn.

Alleen met een analoge mixer. Hier is analoge techniek nog zeer bruikbaar. Wil je band goed grooven dan moet je zonder latency monitoren en dat gaat alleen analoog.

Maar vandaar weet ik dat het mogenlijk moet zijn hij werkt wel via een mengpaneel
Ik zelf begin te twijfelen of mijn pc het wel trekt
en of ik niet gewoon zou over moeten stappen van dual core naar i5 processor
op dit moment een 2,1 dual core amd maar je misschien is een i5 2500 (3,3ghz quad core) wel verstandiger ?

Analoog met een mengpaneel moet perfect gaan.
Je speelt dan via de PC de reeds opgenomen muziek af.
Monitor je zang vanaf het mengpaneel. Galm kun je realtime inlussen via send/return op de mixer.
Zet direct monitoring in je kanaal in Cubase uit.
Neem hetgeen je instuurt in je analoge mixer op in Cubase, zo gerout dat deze zang er wel op komt, maar de al eerder opgenomen muziek er niet bij op komt. Je hebt daarvoor een mixer met groepen (groups) nodig. Normaal heeft een mixer met groepen er 4 of meer. Bij alleen het werken met zang zijn 4 groepen ruim voldoende.

P.S. Upgrade van een dergelijke PC is altijd wel aan te bevelen.

Alleen met een analoge mixer. Hier is analoge techniek nog zeer bruikbaar. Wil je band goed grooven dan moet je zonder latency monitoren en dat gaat alleen analoog.

Direct outs van een analoge mixer > Geluidskaart in > door Protools > geluidskaart uit > returns van de mixer > monitoring van de muzikanten. Zonder hoorbare latency.

mja ok maar we gaan nu off topic lol heb namelijk geen mengpaneel mijn oom heeft er een dus weet wel dat het via mengpaneel moet werken
maar ja ik heb dus alleen een usb interface en de latency wat er ook gebeurd blijft gewoon zitten

ook de update die arnomusicman mij vertelde heb ik gedownload en updated maar mocht niet baten
nog steeds evenveel latency ...

ik word er nu wel beetje crazy van :)
heb geen flauw idee van wat het kan zijn

Mijn pc specs zijn trouwens

Amd Athlon X2 2,5 (4850e amd athlon processor)
asus m2n68-am Moederboard met 4 gig geheugen
zou het hier aan kunnen liggen ?

ik zat te denken aan een i5 2500K 3,3ghz (quad core processor)
Met een mainboard met usb3.0 en sata600

als dat het probleem is natuurlijk

Ik krijg toch meer het idee zoals ik het lees dat je interface gewoon slecht wordt ondersteund.
Ik zou het dan dus eerder zoeken in een interface met betere ondersteuning/drivers, zoals MOTU of ECHO. Want als je de latency met goed instellen niet wegkrijgt, ligt het aan de combi interface/drivers. Ik had mijn ECHO AudioFire tot 3 jaar terug zelfs superstrak lopen op een PIV single core met 2GB RAM. Dus aan een langzame(re) PC hoeft het echt niet te liggen. Dus mijns inziens een driver issue.

P.S.: Op hoeveel ms latency kom je uit met de buffer rate zo laag mogelijk zonder storingen (tikken/kraken)?

Back