minidisc kopen, waar op letten

SpaceAgent202

Sinds 2001
okee

ik heb zin om een minidisc te kopen. want het lijkt me wel praktisch.

toepassing:
* live recording (geluid aangeleverd via analoog of spdif-coax) (of adat:))
* audio van pc naar minidisc versturen om dit onderweg te kunnen luisteren
* discman vervanger

is zomaar elke portable md-recorder hiervoor geschikt of moet ik nog op speciale dingen letten?

bedankt ! ;)

ik weet niet of ik op dit moment wel een minidisc zou kopen...
begin van dit jaar heb ik deze mp3 speler gekocht en die bevalt me prima... 20 GB ruimte voor mp3's (e.a.) en met optische, analoge live-opnamenmogelijkheden. USB2.0 is supersnel en hij is tegenwoordig niet veel duurder dan een minidisc speler.

wow cyan !
gaaf apparaatje !

dan hebben we het zeker wel over een alternatief voor de minidisc :)
wat kost zo'n archos mp3beestje ongeveer? (310 euro?)

Origineel geplaatst door Roel
wat kost zo'n archos mp3beestje ongeveer? (310 euro?)

toen ik 'm kocht was ie ongeveer zo duur geloof ik... zal ongetwijfeld nu wel goedkoper zijn

ik heb een NET MD, daarmee kun je mp3tjes vanuit je pc naar je minidisk sturen, op de sony site staan de verschilende types wel.

Origineel geplaatst door LastResort
ik heb een NET MD, daarmee kun je mp3tjes vanuit je pc naar je minidisk sturen, op de sony site staan de verschilende types wel.

die heb ik ook gezien, ook leuk speelgoed ... was de XXX-X505 geloof ik

die NET MD, quanta costa?

Ik heb een sharp portable MD recordertje. Die was 169 maar heb ik mee kunnen krijgen voor 150.
:D

hij ondersteunt mono opnemen op 1 md is dus dubbele lengte op 1 disc.

maar die net MD is wel vet veel duurder maar ik vermoed ook flink uitgebreider.

-C-

Muff gebruikt een Sony mz-n1. Is een net md en mijns inziens erg handig. Klein genoeg om overal mee naartoe te nemen en met de usbkabel lekker snel muziek erop knallen.

Origineel geplaatst door Roel
die NET MD, quanta costa?

€199 voor een sony MZ-n(of r... dat weet ik zo niet meer)510 bij media markt in duitsland.
Hier bij dixons is 'ie €250,-

Zelf heb ik vorige week voor 139 euro een sony MZ-r700 gekocht voor maar 139 euro. Heeft ook MDLP (dan kan er maximaal 320 minuten muziek op 1 md) maar daar heb ik niets aan aangezien mijn deck dat niet ondersteund. Anywayz... dat ding werkt niet goed dus morgen ga ik 'm weer omruilen voor een nieuwe.

Kijk ook ff op http://www2.correct.com/ , zit in Rotterdam, en daar verkopen ze ook vanalles, ze garanderen de laagste prijs. voor Mini disc recorders kijken bij personal audio.

Sharp incl/excl btw
MD-DR 470 120 UUR PB/COMPLEET Zilver 279,00 234,45
MD-MT 180 MDLP/LCD/160 SEC ESP Zilver 149,00 125,21
MD-MT 190 HS BESTE KOOP CB 10-2002 Zilver 179,00 150,42
MD-MT 270 SPORT/AC/HT/KABEL/160 SEC ESP Zwart 139,00 116,81
MD-MT 290 SPORT/BATT/AC/HT/KABEL/AB/TAS Zwart 189,00 158,82
MD-MT 888 LCD AB/KLEINSTE/LICHTSTE/PLATSTE aluminium 249,00 209,24
Sony incl/excl btw
MZ-G755 MET TUNER Zilver 249,00 209,24
MZ-N 10 S ANNIVERSARY/64XSPEED/ATRAC-S Zilver 399,00 335,29
MZ-N1L NETMD/AB/ Blauw 359,00 301,68
MZ-N1S NETMD/LCD-AB/BATT/AC+SOFTWARE Zilver 359,00 301,68
MZ-N 510L Blauw 199,00 167,23
MZ-N 510S Zilver 199,00 167,23
MZ-N 710 S 32XSPEED/MP-3/WMA/WAV/LCD REMOTE Zilver 279,00 234,45
MZ-N 910 L 64XSPEED/MP-3/WMA/WAV/JOG DIAL Blauw 349,00 293,28
MZ-N 910 S 64XSPEED/MP-3/WMA/WAV/JOG DIAL Zilver 349,00 293,28
MZ-NF 810 MET TUNER Zilver 399,00 335,29
MZ-R 410 L JOGPROOF+MDLP Blauw 159,00 133,61
MZ-R 410 S JOGPROOF+MDLP Zilver 159,00 133,61
MZ-R909L@ALU/LCD-AB/AC/BATT EN TAS Blauw 199,00 167,23

misschien wil je wel een microfoon ingang zodat je met een leuke mic (bijv rode nt3) onderweg geluidjes kunt opnemen?

Origineel geplaatst door cyan_circle
ik weet niet of ik op dit moment wel een minidisc zou kopen...
begin van dit jaar heb ik deze mp3 speler gekocht en die bevalt me prima... 20 GB ruimte voor mp3's (e.a.) en met optische, analoge live-opnamenmogelijkheden. USB2.0 is supersnel en hij is tegenwoordig niet veel duurder dan een minidisc speler.

een vriend van mij had die ook, maar de harddisk was binnen een paar maanden al gecrasht. zit nu 4 gyg in...
en op de opnames hoor je op de achtergrond ook noise, tikjes ed, van het apparaat...

als het goed werkt is het ultieme opneem/backup/ennogveelmeer apparaat. maar wat ik er van hoorde viel me dus erg tegen. het moet allemaal nog geoptimalisseerd worden.

zelf gebruik ik een sonyMD. erg fijn, maar geen net, dus pc->md en andersom gaat toch wel langzaam. maarja, je kunt niet alles hebben.

puol

Volgens Mij zijn er ook speciale richt microfoons leverbaar. T shape stereo.

Waar je ook op moet letten is dat de audio-wereld MD niet echt serieus neemt. Ik bedoel, voor als je ooit iets uit wilt brengen, dan gaan ze moeilijk doen als het van MD komt. Komt door de (data)compressiemethode die nogal wat hoog wegvreet. Ik gebruik zelf ook MD, mij hoor je niet klagen!

Oh ja, als je zo'n internet MD of zoiets aanschaft, waarmee je kunt downloaden direct op je MD, kan het zijn dat die discjes op gewone MDspelers niet af te spelen zijn...

De draagbare exemplaren moet je niet laten vallen. Da's in mijn geval heel moeilijk gebleken en nu neemt íe niet meer op. Heb ik toch maar een grote mensen MD apparaat aangeschaft.

Ik heb ook een net MD van sony (707of zo iets). Heel leuk speelgoed en heeft het voordeel dat je er een mic kan op aansluiten en gewoon eender wat opnemen iets wat met mp3 spelers niet mogelijk is dacht ik. Wel moet je er rekening mee houden dat je geluid dat je opnam via mic. niet via usb kan uploaden. Enkel de nrs. die je via de pc(usb) op de md zette kan je er ook zo weer afhalen. Dit volgens sony om de auteursrechten te beschermen LOL, voor de rest kunde wel ongeveer alles wat ge op uwen pc krijgt rippen...... Er is natuurlijk nog steeds éde optical aansluiting waarlangs dit wel kan.
Tot slot zou ik willen zeggen dat ik zeer tevreden ben over mijn MD en dat ik de compres die dit toestal toepast heel handig vind, zeker als men via mic. dingen gaat opnemen.

Origineel geplaatst door Hazes
misschien wil je wel een microfoon ingang zodat je met een leuke mic (bijv rode nt3) onderweg geluidjes kunt opnemen?

Ik heb 'n Sharp MD walkman en 'n Rode NT3. In de studio heb ik een Kenwood MD recorder. Wat mij betreft is MD handig om op locatie wat geluiden op te nemen, maar daar houdt het ook mee op. In de studio gaat alles wat ik digitaal wil opnemen direct m'n G4 in. Als ik iets aan 'n ander moet geven brand ik 't op CD, en als ik iets op de fiets wil luisteren zet ik 't op m'n iPod. Vandaar dat al m'n MD-zooi eruit gaat (zie sig.).

De geluidskwaliteit van MD vind ik overigens prima. Sterker nog, ik vraag me af hoeveel van ons in 'n dubbel-blinde test onder normale luisteromstandigheden het verschil horen met CD.

Wel zijn er met MD bepaalde betrouwbaarheids-issues: MD's die ineens niet meer gelezen kunnen worden, of halverwege naar de volgende track skippen, of MD-recorders die na verloop van tijd MD's opnemen die niet door andere MD-recorders gelezen kunnen worden. Elke MD-gebruiker die ik ken heeft wel eens last gehad van dit soort dingen.

Als mixdown/(eenvoudig) opname apparaat is een minidisc ok, de compressie is een beetje kill vergeleken met bijv cd en DAT, verder zou ik het afraden iets met LP te doen met de LP2 compressie klinkt het slechter als de gemiddelde MP3 en LP4 is volgens mij niet eens meer stereo.

Ik heb zelf voor ongeveer 100 a 150 euro een Sony MZ-R501 gekocht en er zit een line in(optical) op die erg handig is omdat met gebruik van een optische kabel je erg goed kopietjes van cd's kunt maken, ter vervanging van je MD! Er is software die optisch niet alleen de nummers indeelt maar ook voorziet van naam, etc. (Check Creative Minidisk Center)

Maar ik raad het af om je MD als 2-track of opslagmedium te gebruiken, de compressie is niet al te best (+/- 1/5 van het originele spectrum blijft gespaard, niet veel om bijv door mooie compressors/filters heen te jagen)
Het is al met al gewoon klein, handig en OK om naar te luisteren en af en toe met je microfoontje in het park te gaan zitten samplen!

Gegroent!

Origineel geplaatst door nIQ
Wel moet je er rekening mee houden dat je geluid dat je opnam via mic. niet via usb kan uploaden. Enkel de nrs. die je via de pc(usb) op de md zette kan je er ook zo weer afhalen. Dit volgens sony om de auteursrechten te beschermen

DIt is inderdaad een probleem waar ik ook een keer heel erg hard tegenaan gelopen ben.
Mooie opname gemaakt op MD; thuis gekomen wilde ik alles ff snel op de PC zetten via USB:
dat kan dus niet :(

Ik vind dat persoonlijk knap waardeloos. De meeste 'illegale' muziek krijgen mensen toch niet
binnen via een MD, maar via je PC! Waarom dat je dan geen muziek van je MD naar
de PC kunt overzetten is mij absoluut een raadsel. Juist eigen opnames kun je zo
niet overzetten, terwijl al het mp3 spul van het web probleemloos op je MD speler
te zetten is. Als iemand mij dit kan uitleggen, graag....

Back