Mackie d8b aanschaffen -> waar op letten?

Ola!

Ik sta momenteel op het punt om een Mackie d8b van iemand te kopen.
Nu is mijn vraag of ik nog ergens op moet letten, naast de bekende zaken als krakende potjes en ingangen etc etc...

Er zijn namelijk wat geruchten dat er verhalen zijn dat je moet letten op het type moederbord dat erin zit.
De oude versies zouden niet goed zijn ofzo???
Ik heb werkelijk geen idee welk type erin zit, wat ik wel weet, is dat hij uit 1999 afkomstig is en dat de laatste software erop geïnstalleerd staat en zonder problemen draait. Verder is de tafel momenteel in een onderhoudsbeurt bij Mackie omdat de monitorvolume pot zou kraken. Deze wordt vervangen en dan zou de tafel verder in topconditie zijn.

Ik vraag dit omdat dit natuurlijk niet zomaar een aanschaf is. Ik wil het liefst wel een paar jaartjes doorbrengen zonder problemen met deze tafel!

Hallo Subgroover!
Ik heb het even uitgezocht voor je...

Er zijn 2 types moederborden in omloop. De oude versie heeft een 166MHz CPU en heeft minimaal 32mb ram nodig om goed te draaien met de 5.1 software.
De nieuwe versie heeft een 300MHz celeron CPU en heeft 128mb ram (dacht ik), maar meer is altijd welkom. Ook hier draait de 5.1 software prima op!

Alle d8b's van NA november 1999 hebben het nieuwe type moederbord, dus ik zou niet durven zeggen wat voor moederbord er zit in de d8b die jij op het oog hebt. Dat moet je echt even navragen.

Zelf heb ik verder (nog) geen ervaring met deze tafel, dus reacties van mensen met (al is het maar een klein beetje) ervaring zouden meer dan welkom zijn!!!

Nou, ik heb er ook een keertje achter gezeten bij iemand en hij beviel me uitstekend!
Heerlijke geluidskwaliteit en qua gebruiksvriendelijkheid viel het wel mee. Veel moest wel met de muis gedaan worden, maar voor een gemiddelde computergoeroe als ik (die gewend is alles softwarematig te mixen) was dat geen enkel probleem.

Het enige nadeel vond ik als je 2 faders gelinkt hebt en je schuift er één omhoog, dat het een hele tijd duurt voordat de 2e meegaat. Bij de digitale Yamaha's gaat deze vrijwel realtime mee. Maargoed... is maar een klein probleempje.

Maar die jongen die er een heeft, had er in het begin problemen mee. Hij had het oude type moederbord en na nog geen 2 weken moest hij de tafel naar Mackie brengen om daar het moederbord te laten vervangen. Met het bijbehorende kostenplaatje dat in de honderden euro's liep.

Als de tafel die ik op het oog heb nu het oude type moederbord blijkt te hebben, hoop ik niet dat ik ook met dit probleem te maken krijg!

Origineel geplaatst door Subgroover
Nou, ik heb er ook een keertje achter gezeten bij iemand en hij beviel me uitstekend!
Heerlijke geluidskwaliteit en qua gebruiksvriendelijkheid viel het wel mee. Veel moest wel met de muis gedaan worden, maar voor een gemiddelde computergoeroe als ik (die gewend is alles softwarematig te mixen) was dat geen enkel probleem.

Het enige nadeel vond ik als je 2 faders gelinkt hebt en je schuift er één omhoog, dat het een hele tijd duurt voordat de 2e meegaat. Bij de digitale Yamaha's gaat deze vrijwel realtime mee. Maargoed... is maar een klein probleempje.

Maar die jongen die er een heeft, had er in het begin problemen mee. Hij had het oude type moederbord en na nog geen 2 weken moest hij de tafel naar Mackie brengen om daar het moederbord te laten vervangen. Met het bijbehorende kostenplaatje dat in de honderden euro's liep.

Als de tafel die ik op het oog heb nu het oude type moederbord blijkt te hebben, hoop ik niet dat ik ook met dit probleem te maken krijg!

Nu herrinner ik me ook weer die dingetjes,... veel muizen, de trage faders. Dit waren voor mij de dingen. Verder maakt die computerkast die eraan hangt geloof ik ook nog best wel een hoop herrie.
De sound had ik idd geen problemen mee, je vroeg om ervaringen al is het minimaal, dit was de mijne.

mackie d8b

mackie d8b

hoi,

o.a letten of de nieuwste os. 5.1 erop staat en is geregistreert, dus met code.
of er plug-ins erbij zitten met de registratie codes.
welke kaarten erbij zitten, analoge en digitale kaarten met apogee wordclock card.

Re: mackie d8b

Re: mackie d8b

Origineel geplaatst door moke29
hoi,

o.a letten of de nieuwste os. 5.1 erop staat en is geregistreert, dus met code.
of er plug-ins erbij zitten met de registratie codes.
welke kaarten erbij zitten, analoge en digitale kaarten met apogee wordclock card.

Haha... bedankt voor je medeleven, maar zoals je misschien merkt is dit topic al meer dan 3 maanden oud en ben ik intussen allang in het bezit van een Mackie d8b!

Inderdaad met OS 5.1.
1x MFX kaart en 1x UFX kaart met 2 geregistreerde plugins.
2x analoge kaart en 2x adat kaart waarvan 1 met apogee wordclock.

Wel de oude versie computer (166MHz), maar dat maakt niets uit t.o.v. de 300MHz versie!
Werkt prima naar behoren moet ik zeggen.

Voordelen:
- Veeeel kanalen en veeeel routing mogelijkheden (routen is een feest geworden)
- Zeer goede klank van de pre-amps
- Zeer goede mix-klank (audio algoritmes)
- Fijne tafel om mee te werken

Nadelen:
- Computerkast maakt enorme tyfus-herrie!
- Soms moet je net iets teveel menu's door of knopjes induwen om iets relatief simpels te bereiken.

Voor de rest: AANRADER!

Back