analoog/digitaal (heb al ge'search'ed)

Phontaq

+---O---+
Hey,

Voordat deze thread direct wordt afgesloten :) : Ik heb de zoekfunctie al gebruikt! (niet superlang want er stond zoooo veel :P )

Ik vroeg me het volgende af, omdat ik zelf wil overstappen naar een volledig digitale studio:

Als je een digitale mixer gebruikt, merk je dan nog veel van de analoge eigenschappen van een gebruikte analoge synthesizer? Of verlies je eigenschappen als 'een warme klank' wanneer je het digitale domein binnenkomt?
Stel dat ik bijvoorbeeld met een digitale mixer op 24-bit werk (noem maar wat), is er dan nog een verschil te horen tussen bv. een ms20 en een ms2000 die je aan de digitale mixer hangt? Daarmee bedoel ik verschillen met betrekking tot de klank van de synth, niet de mixer. Voor mijn gevoel is er dan geen verschil, omdat het niet uitmaakt of je bij de bron (de synth) alles direct op 24-bit digitaal uitstuurt (weet niet of de ms2000 een digitale uitgang heeft, maar dat boeit ff niet) of dat je het analoge signaal uit de synth bij de ingang van de digitale mixer omzet in een 24-bits digitaal signaal.
Of komt het verschil gewoon door het feit dat een analoog circuit nog niet 100% gesimuleerd kan worden in een synthesizer? In dat geval zou mijn theorietje wel kloppen wanneer een analoog circuit WEL voor 100% gesimuleerd kan worden, toch?

Wie heeft er duidelijkheid??? Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten, Phontaq

De ms20 en ms2000 zijn compleet verschillende synths, de oscillators klinken compleet anders en de filter is gewoon helemaal niks hetzelfde (en dan heb ik het nog niet over analoog digitaal verschil) . Buiten het feit dat ze allebei van Korg zijn en er ms voor staat hebben ze dus niks met mekaar gemeen.

Een digitale mixer digitaliseert gewoon het signaal dat aan hem aangeboden wordt, is dit vooraf al verschillend zal het ook digitaal verschillend zijn.

Of komt het verschil gewoon door het feit dat een analoog circuit nog niet 100% gesimuleerd kan worden in een synthesizer? In dat geval zou mijn theorietje wel kloppen wanneer een analoog circuit WEL voor 100% gesimuleerd kan worden, toch?

Welk theorietje??

Iets 100% simuleren bestaat gewoon niet, want dan is het in wezen hetzelfde. Het is wel zo dat sommige VA synth tegenwoordig een "redelijke" simulatie zijn van hun analoge variant, hierbij denk ik aan de minimax en zarg music in het bijzonder.

Okay, foutje van mijn kant, ik dacht namelijk dat de MS2000 een VA-versie van de MS20 was. Ik wist niet dat dat niet zo was. Maar de MS20 en MS2000 dienden slechts als voorbeeld.

Ik heb niet zoveel verstand van digitaal werken, maar volgens mij is het hele verhaal gewoon 1 optel som.
Als alles analoog is zal het anders klinken dan als alles digitaal is. Als de helft analoog is zal dat ook weer anders klinken.
Maar ik zou me maar niet zo druk maken, van alle 100% digitale muziek die ik heb gehoord zit er veel goed en slecht klinkend materiaal tussen, bij alle 100% analoge muziek zit ook veel goed klinkend materiaal en ook slecht.

Dus ... om je daar nu op blind te staren.

Ik zou zelf alleen digitaal gaan omdat ik instellingen kan opslaan die met analoge apparatuur niet mogelijk zijn.
Maar niet of juist wel vanwege de sound. Als je een digitale opname hebt en die klinkt nog niet helemaal warmpjes genoeg dan is er wel een opwarm VST plugin die het voor je regelt. Ik maak me daar niet druk om.
Alleen die ruis vind ik soms wel hinderlijk met analoog werken.. maarja :)

Je hoort toch ook op een CD het verschil tussen een analoge en een digitale synth?

Dat is volgens mij al het antwoord toch? Op een CD is de audio ook al gedigitaliseerd,
daar zit ook niet echt het probleem, het probleem bij een VA is het gebrek aan rekenkracht
om een "echte" analoge synth te emuleren. Niet in het feit dat je naar bitjes luistert, dat is een
CD of MP3 namelijk ook.

Vervolgens moet je er maar eens aan denken dat mensen (in het algemeen, freaks daargelaten)
het verschil sowieso niet horen, die luisteren alleen naar het liedje (algemene indruk dus), en niet
(speciaal) naar de synths. Eigenlijk is de vraag in het algemeen dus al niet echt belangrijk voor de
meeste luisteraars.

Analoog kan nooit voor 100% nagebootst worden met een digitaal systeem. En die VA's van tegenwoordig proberen het wel maar het is eigenlijk meer een soort inspiratie omdat mensen nou eenmaal analoge synths gewend zijn en dus iets willen wat daar op lijkt. Maar als je een analoge synth geluid wilt moet je gewoon een analoge synth nemen. Net zoals je een piano gebruikt als je een piano geluid wilt.
En dit staat helemaal los van analoge/digitale mixers.
Een analoge mixer klinkt anders dan een digitale en menige analoge mixer klinkt anders dan een andere analoge mixer. De ene digitale mixer is de ander niet. En soms is het verschil in geluid nou net wat je zoekt of je wilt zo dicht mogelijk naar een bepaalde richting qua geluid. (weinig ruis, weinig vervorming etc) En dan merkt je vanzelf dat de prijs heel belangrijk gaat worden omdat er dan betere componenten gebruikt worden om een zo typisch mogelijk geluid te creeren.

alle muziek is analoog.
(een koptelefoon die wordt aangeprijst met 'for digital use' is flauwekul - senheisser :) )

een analoge oscilator geeft een continu signaal (in het amplitude - tijd domein) en dit betekend veel boventonen / frequenties in het frequentie domein. dat is gewoon een dure operatie voor een computer. Duur betekend kost veel rekenkracht. En een VA is eingelijk gewoon een voor muziek geoptimaliseerde computer.

Als zo'n analoge osc dan ook nog eens een VCO is, een voltage controlled osc, en je hebt een synth met twee van die oscilatoren dan zijn ze altijd al is het maar heel weinig ge-detuned. En daar krijg je me toch een hoop boventonen van.

Nu wordt muziek bij de DA converter van bitjes omgezet naar spanning. In theory van 65526 verschillende getallen naar 65526 verschillende spannings niveaus (en dat dan 44100 keer per seconde). En zo zou je dan dus een nogal hoekig signaal krijgen. Gelukkig werkt spanning niet zo en trekt dat redelijk glad. Waarmee nog niet gezecht is dat het helemaal het oude signaal is geworden. Een van de problemen is lineariteit. Niet iedere frequentie wordt bij de DA alsmede bij de AD converter even hard geconvert zeg maar. Ook een bekend probleem bij (monitor) boxen, microfoons enzo.

En dan nu de mixer. De ideale mixer vervormt de geluiden die je erin stopt niet. Die bestaat niet dus alle mixers vervormen de signalen die je erin stopt. En sommige doen dat lelijker dan anderen. Sommige doen dat op een manier die mensen zelfs mooi vinden, een warm geluid ofzo :)

samengevat, een digitale mixer kan heel oke zijn.

Origineel geplaatst door joriz
samengevat, een digitale mixer kan heel oke zijn.

Hihi, dat issie ook. ;)

Maar op zich wel een interessante manier van denken. Alle geluid is analoog. Is het geluid digitaal verwerkt dan is het eigenlijk geen geluid meer maar data. Je hoort het niet maar kan het wel bewerken. Het verschil tussen digitaal en analoog is het aantal stapjes. (zowel in nivo als in tijd) en hoe kleiner de stapjes worden hoe meer je het analoge benaderd. Maar menselijke oren zijn nogal kieskeurig dus moet je wel heel veel stapjes gebruiken maar da's duur.

Bedankt voor de reacties. Ik zie voor mezelf geen redenen om niet digitaal te gaan werken, dus tijd om de boel maar weer eens om te bouwen! Aan de basis van elk digitaal apparaat staat trouwens gewoon een analoge schakeling, dus digitaal werken is eigenlijk gewoon een erg slimme toepassing van de analoge electronica.

En Fuse, als je die 01v weg wilt doen dan hoor ik dat erg graag! (je had toch al een 01v96....... ;) )

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Wilde ik graag weten hoe de topicstarter nu heeft besloten te gaan werken. Werkt de topicstarter nu 100% digitaal of is er toch een terugval naar analoog gekomen door tegenvallende resultaten (op gebied van zowel geluidskwaliteit als bedieningsgemak).

Ik denk er vaak aan een digitale mengtafel te kopen maar toch blijf ik steeds bij analoog!

Verder is dit denk ik een hot item waarover de meningen heftig verschillen. Houd de discussie dus wel redelijk!

Wie is er van anloge tafel naar digitaal gegaan en wie is er ook weer terruggegaan naar analoog en waarom?

Ben van digitaal naar een betere digitale gegaan. Klinkt gewoon beter fijner en al helemaal voor analoge bakken. Die komen dan eerlijker tot hun recht.

Back