Wie kan EPROMS maken?

Je moet tegenwoordig toch voor 10 euro zo'n prommer van ebay kunnen halen? Ik dacht zoiets gelezen te hebben hier.

10 Euro voor een prgrammer is een iets te rooskleurige voorstelling van zaken.
Voor een True Willem USB GO-3X Eprommer betaal je zo'n 90 USD
Goedkoper kan wel, maar je moet wel even goed in de lijst van ondersteundende Eprom's kijken.
Voorts dient men toch wel een beetje verstand te hebben van de type aanduiding van de Eprom in het geval men niet exact dezelfde chip als het origineel heeft of dat type niet exact in de lijst van de eprommer staat.

Hallo, Ik zoek iemand die 1 of 2 stuks 27C256 EPROM's voor mij kan branden. Ik krijg binnenkort 1 (of 2, hangt van de veiling af :) ) Alesis MMT-8's van Ebay binnen en geen van beide zit op het laatste OS (1.11). Het OS zelf heb ik al, maar zo'n brander, die heb ik niet. En trouwens ook geen Windows PC wat de brander meestal nodig lijkt te hebben.

Wie o wie? Ik betaal uiteraard voor de onkosten.

Ik kan een 'originele' Alesis 1.11 OS EPROM uit Amerika krijgen op Ebay maar dat kost $50 inclusief verzenden en invoerheffing. :(

Niemand hier die mij kan helpen door een 27C256 te branden?

Oeh, ik heb vorig jaar bij vrienden van Nurdspace in Wageningen wat 27C256 eproms gebrand. Ze hebben er in ieder geval een programmer liggen.

Een vriend heeft toen ter plekke een stuk perl code geschreven dat de rom naar de programmer kon sturen. In principe zou die code nog wel ergens moeten rondzwerven ...

Ik zie nu dat er een 'mini pro tl866' programmer bestaat die in de basisuitvoering €40 kost, EN die met wat kunst en vliegwerk op Mac werkt... ik ga zelf maar die EPROM maken. :)

Terwijl je voor een tientje meer een 'originele' hebt?

Eens. Maar dat leek niet de insteek.

Klopt maar als je van die bejaarde mmt's hebt zou het mij niks verbazen dat ie nog meer van die oude zooi thuis heb staan :D

Ja ik vind oude zooi wel leuk. Ik ga de MMT-8 o.a. gebruiken met een Xpander. (Grappig genoeg is de software in de MMT-8 geschreven door twee mensen die in een vorige baan bij Oberheim aan de Xpander hebben gewerkt.)

Als de MMT-8 bevalt wil ik misschien wel een tweede, en dan heb je weer kans dat er een oud OS in zit. Etc.

Dit is de programmer trouwens:

http://www.autoelectric.cn/EN/TL866_main.html

Cool! Kan je daar alles mee qua synth en drummachine eproms? Ik heb er echt de ballen verstand van.

Laat effe weten hoe het gaat als je hem koopt. 40 dollar is wel erg ok als ik daar meerdere soorten eproms mee kan maken.

Dank alvast!

Cool! Kan je daar alles mee qua synth en drummachine eproms? Ik heb er echt de ballen verstand van.

Laat effe weten hoe het gaat als je hem koopt. 40 dollar is wel erg ok als ik daar meerdere soorten eproms mee kan maken.

Dank alvast!

De lijst van ondersteunde chips is heel lang. http://www.autoelectric.cn/MiniPro/MiniProSupportList.txt

Ik vermoed dat je er er alles wel mee kan. Het hangt af van zowel het type ROM (bijv 27C256) als de specifieke fabrikant / model chip. Ik ga het bijvoorbeeld proberen met een Atmel AT27C256R DIP28 chip; die staat op de lijst.

Als je chips wilt hergebruiken, bijv omdat je nieuwe samples in je DMX laadt, wil je waarschijnlijk een chip die gewist kan worden (de E van 'erasable' in EPROM). Dat gaat bij die oude chips met UV, en daar heb je geloof ik een apart wiskastje voor nodig (een soort mini-zonnebank).

Die TL866 heeft geen ingebouwde wisfunctie voor EPROM's. Ik heb het nu niet nodig omdat ik gewoon 1x die firmware ga branden; er komen toch geen updates meer. ;)

Ik zal laten weten hoe het gaat.

Cool! Ja was dat allemaal weer vergeten van wissen enzo. Maar bedankt voor de opfris cursus.

En ik ben geabonneerd op het draadje. Ik zie je vervolg tegemoet :)

Ja, ben ook wel benieuwd. Altijd leuk zulke projectjes. Kan je m'n auto dan ook chiptunen?

Kastje is binnen, heb de TL866A gekozen. In de meeste reviews zie ik dat je de firmware moet updaten. Kan officieel in alleen in Windows maar dat heb ik niet. Ben nu Ubuntu 16.10 in een VM aan het zetten zodat ik deze grafische updater kan gebruiken: https://github.com/radiomanV/TL866

Instructies van hier: http://minipro.txt.si/index.php?title=Firmware_Updater_Tool

Geklooi met qtcreator en apt-get install net zolang tot het lukt. Linux updater draait nu en ziet het kastje. Update proberen is de volgende stap.

Nou, het is me gelukt uiteindelijk met de TL866 zonder Windows. Maar ik moest er wel Linux voor gebruiken, het chip-brand programma van https://github.com/vdudouyt/minipro kreeg ik niet aan de praat op OS X. Ik kon het wel opstarten maar het weigerde met het kastje te verbinden over USB. In een Ubuntu 16.04 VM, draaiend onder VMware Fusion, ging het wel.

Ik denk dat dit je een stuk makkelijker afgaat als je een Windows-computer hebt. :)

Verder bleken er nog 3 rommelbytes aan het einde van de ROM file te staan die ik er even af moest knippen. Maar nu heb ik mooi wel OS 1.11 uit 1990 voor mijn MMT-8. :)

Back