Hz/V en Doepfer A-198

Hallo mensen,

Ik weet het even niet meer, en misschien jullie wel.

Ik zat een beetje rond te kijken en mijn oog viel op de doepfer a 198, een riboon controller met een module erbij om de CV scale te regelen.

Zou ik daar dan bijvoorbeeld ook een ms20 zinvol mee kunnen aansturen, aangezien de ms20 Hz/V is en niet V/Oct? Kan er niet veel over vinden.

Thanks alvast! :okdan:

Ik denk niet dat het gaat werken met de gewone CV input van de MS20: de ribon controller gaat lineair voltage versturen. 10 cm verplaatsing gaat bv 1 V hogere output geven (of 0.5, of 2 - dmv de scale). Zo ga je, als je een V/oct aanstuurt steeds muzikaal hetzelfde interval spelen of je nu bovenaan of onderaan de ribbon speelt. BV: onderaan 10 cm = 1>2v, bovenaan 10 cm = 3>4 . Dat zal op een v/oct klinken als: 200>400hz (=1 octaaf hoger) en 800-1600hz (=1 octaaf hoger). Indien je een hz/V synth gebruikt zal dat worden 200>400hz (weer 1 octaaf) en 600>800hz (veel minder dan een octaaf). Dus voor dezelfde verplaatsing van je vinger zal je minder verschil in toonhoogte krijgen wanneer je hoog vs laag op de ribbon speelt.

Dat gezegd zijnde: de MS20 kan ook v/oct via de total input op het patch pannel, dus zo kan het wel (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=95041):
"MS20
- Ook al zijn de korgs aan te sturen via Hz/oct [sic, moet hz/V zijn]. De 'total' en 'freq' inputs op het patchboard zijn op V/oct ingesteld (op de MS10 staat er zelfs 'oct/volt' bij de 'freq' input). Met de EG1/Ext pot kan je dan de tuning instellen. Je kan wat last hebben van osc drift, maar het werkt wel."

Joris

Aja, tuurlijk. Dat wist ik eigenlijk in m'n achterhoofd wel ergens. :-). Interessant. Die osc drift kan ik wel hebben denk ik, als je met zo'n ribbon gaat spelen moet je sowieso je oren gebruiken, dus dat gaat wel goed komen.

Hoppa, bestellen die hap. Ben benieuwd. Bedankt voor de hulp :mega:

Back