Solina String Ensemble ...

ja, maar wat zeur je nou, je hebt toch de schema´s?

hup , aan het werk dan maar...

of verwacht je dat er iemand langkomt om het voor je te doen?

als je dit soort dingen zelf wilt fixen, dan moet je daarvoor wel de nodige kennis in huis hebben om dat dan ook daadwerkelijk te doen, anders is dat natuurlijk een nogal kansloze missie...

:koffie:

Ik wil de juiste kennis _opdoen_, ik ken bijzonder weinig mensen die die kennis van bij hun geboorte hebben :)
Ik verwacht helemaal niet dat er iemand langskomt, ik had gehoopt dat er iemand dit probleem ook al had voorgehad, en dat die kon zeggen "kijk eens op print x naar ..."
Lijkt me toch niet zo vreemd, wel?
Heb op deze manier toch al een MG1, een Max, een Multitrak, een Juno-106, jd-800, d-50 etc aan de praat gekregen.

Begin eens met de schema's te kijken naar de "stroom" van geluid. Wat zit er nog allemaal in het circuit waar alle oscillators al gemixt zijn met elkaar en doorheen de chorus gegaan zijn? Wat daarvan beïnvloedt het totale geluidsvolume? Welke van die componenten is het meest waarschijnlijk om stuk te gaan? Dan kom je vast al heel wat dichter bij de oorzaak van het probleem.

Begin eens met de schema's te kijken naar de "stroom" van geluid. Wat zit er nog allemaal in het circuit waar alle oscillators al gemixt zijn met elkaar en doorheen de chorus gegaan zijn? Wat daarvan beïnvloedt het totale geluidsvolume? Welke van die componenten is het meest waarschijnlijk om stuk te gaan? Dan kom je vast al heel wat dichter bij de oorzaak van het probleem.

Dít is dus wat ik bedoel, thanks !

Ik mag hopen dat je niet denkt dat ik, na je voorgaande vrolijkmakerij, meer details ga vragen hier?
Ik zal die vriendelijke man wel een privé bericht sturen als ik iets niet vind.

J.Baars is meer dan bereid -en capabel- om op het forum te helpen storingen op te lossen (onlangs bij mijn Crumar in enkele minuten tijd zelfs 8), al moet ik nog altijd componentjes bestellen om de reparatie werkelijk uit te voeren...). Maar dat is niet altijd eenvoudig, al helemaal niet als er niemand met een stevige basiskennis elektronica naast het apparaat zit. Mijn plan van aanpak is een heel algemene uitleg waar je iedere elektronische storing mee moet analyseren, en dat zou na enkele reparaties parate kennis "moeten" zijn. Vandaar dat J.Baars misschien even verbaasd was dat je nog niet in die denkwijze zat. Nuja, daar zit je nu dan in ieder geval, geen probleem. :)

Stel gerust verder vragen, wel graag niet via PM of mail maar gewoon op het forum zodat iedereen kan meeleren/lezen/helpen. En als je niet weet wat of waarom je iets doet, ga dan aub niet knippen/solderen/vervangen/... zodat we het niet erger maken dan het is. Driemaal denken/lezen/navragen, tweemaal checken, eenmaal doen. :)

Veel succes ermee! Misschien dit draadje verplaatsen naar "zelfbouw en reparatie"? Daar komen meer techneuten. Een scan van het relevante stuk van het schema hier op het forum posten kan ook helpen bij het samen oplossen van je probleem.

Ok, here we go:
Ik veronderstel dat ik best achteraan het audio pad begin: de connectoren zijn het niet, die heb ik schoongemaakt. Ze zijn ook correct aangesloten op de print van het register circuit.
De volgende stap zou dus in mijn ogen zijn: dat circuit nakijken. En daarbij begint het te wringen: ik kan wel met een meter werken, maar de vraag is wat ik waar moet meten. Ik vind niet direct aanduidingen in de schemas.
Los daarvan veronderstel ik dat het sowieso geen kwaad kan om de caps te vervangen?

Eerste vraag: werkte hij voordien wel en was het plots kapot, of heb je hem zo gekocht? Als hij voordien gewoon werkte moet je niet kijken naar verkeerd aangesloten draden of componenten, want die draaien zichzelf niet zomaar om. :)

Wat recappen betreft: je moet wel een beetje weten wat je doet: een elco is geen bipolaire, een mkp is geen tantaal, die dingen hebben ook specificaties... Ik zou persoonlijk even niet aan recappen denken, en (eerst) zorgen dat het ding terug werkt.

Als je goed genoeg kan solderen, is het enige wat ik zou voorstellen om "blind" te doen: de relevante delen van het circuit opnieuw doorsolderen. Google even tips en technieken om dit goed te doen. Met opnieuw doorsolderen los je problemen door "koude lassen" op. Maar doe dit aub niet als je niet goed kan solderen, want dan mol je de synth! Het relevante gedeelte is (ik heb geen schema, dus ik gok op de werking) alles van de outputzijde van de chorus tot de outputconnector(en).

Als het daarmee niet opgelost is, moet je beginnen het schema bestuderen en redeneren waar het op de vastestelde manier fout kan lopen. Die manier van redeneren kan ik niet even uitleggen, da's een studie elektronica. Maar als je het schema post, kunnen we je wel uitleggen hoe we bij dit schema rederen, en zo leer je dan ook wat bij.

Ik heb hem zo gekocht, van een in mijn ogen betrouwbare persoon. Na een 15 à 20 jaar op zijn zolder gelegen te hebben, is het volume blijkbaar naar beneden gegaan.
Met een hoofdtelefoon hoor ik geluid, zij het heel stil. Het is echter geen ruis ofzo: reageert op alle toetsen, tuning, chorus on/off, ... Ik ga er momenteel vanuit dat alles werkt, behalve dus iets van versterking.
Ik heb ruime ervaring met solderen, ik veronderstel niet dat ik een print of component ga afbreken door die solderingen opnieuw te doen. Het is wel een rottige printkaart om uit het toestel te krijgen: is met een hoop draadjes aan andere componenten vastgemaakt, maar die zitten allemaal vastgesoldeerd, nergens connectoren. Draadjes zijn ook juist op lengte.
Ik ben me er ook van bewust dat er verschillende soorten condensatoren zijn, op de print waarover ik hier spreek, zitten er al zeker electrolytische en alu ... Het schema is hier reeds ergens gepost. Het mijne probeer ik nog in te scannen, maar het is een raar formaat (anderhalve A3 lang).
Ik wil geen commentaar geven op j.baars persoonlijk: ik ken hem niet, dus ik geloof gerust dat hij een bekwame techie etc is. Vraag me wel af hoeveel mensen je afschrikt met zo'n reacties.
Uiteraard weet ik ook wel dat ik de "stroom" op een schema moet volgen etc ... 't Is maar: ik heb geen stevige basiskennis elektronica (wel basiskennis, kan wat solderen, kits monteren, basic troubleshooting, ... - ben it'er van opleiding), maar als mensen die die kennis wel hebben deze niet willen delen ...
Maar soit, no hard feelings, ik wil enkel mijn SSE aan de praat krijgen.
Heeft er iemand tips over hoe die printplaat er uit te krijgen?

Als we even naar het flow diagram kijken:

Alles qua master oscillator, dividers etc kunnen we als OK beschouwen volgens jouw omschrijving. Die gaat via 2 versterkertrapjes naar het ensemble effect. Dit ensemble effect lijkt te werken en op OFF heb je het probleem ook, dus die zullen we ook als OK beschouwen. Na het ensemble effect gaan we naar de output amplifier en alzo naar de output.

Laten we stroomafwaarts gaan:
Low output en high output zelfde probleem? --> correction filter OK
-->output amplifier stuk OF expression pedal jack! (die jack doet dan alsof je een pedal op heel stil zet)
Indien die OK zijn --> dan zou ik naar de preamplifier, VCA, en lowpassfilter achter de VCA kijken (alledrie net voor het ensemble effect).

Als je een oscilloscoop hebt en er goed mee kan werken (het eerste is bij mij ja, het tweede nog nee :)) dan kan je het signaal traceren en zo zien waar het (zo goed als) verdwijnt of onversterkt uit een versterkertrap komt. Bij gebrek daaraan wordt het iets meer trial & error.

Bij Eminent apparaten is het meestal de bedoeling dat de printplaten in de (kantelbare) frames blijven, dus dat je soldeert zonder de printplaat echt uit het apparaat te nemen. Anders zit je inderdaad met al die draden, dat zou ik niet doen.

Hallo,

Vanmiddag de tijd gevonden om hem helemaal open te maken. De massa van out2 bleek afgebroken. Connector terug vastgemaakt, zonder resultaat. Het lijkt wel alsof ik iets meer ruis heb.
Het vreemde is dat er blijkbaar geen geluid is op out2, op out1 wel maar stil.
De volumeschuiver staat op maximum. Heb wel gemerkt dat, van zodra

(te snel op enter gedrukt)
De volumeschuiver staat op maximum. Heb wel gemerkt dat, van zodra je deze iets meer dan een paar millimeter verschuift, het volume helemaal wegvalt. Kan het zijn dat het aan die schuifweerstand ligt?
Voor de rest niet direct iets te zien. Alle solderingen zien er redelijk tot goed uit, hier en daar wat minder maar in mijn ogen (en die van de meter) niks problematisch.
Ook de componenten zien er redelijk uit, bij een paar condensatoren twijfel ik (het kan stof/vuil zijn, ze zouden ook 'uitgelopen' kunnen zijn).
Er zit in het hele toestel een plakkerig soort van stof verspreid. Ook op de prints, en hoopt hier en daar op waar de draden dicht tegen elkaar zijn vastgesoldeerd. Misschien wel interessant om dat eens wat uit te kuisen, zou ik kwaad doen met isopropanol? (uitblazen is geen optie, te sticky)
Heeft er iemand suggesties?

Je kan wel stof en vuil van prints gaan kuisen, maar daar gaat hij niet mee hersteld zijn.

Een kapotte volumeslider kan de genoemde problemen geven. Ook even checken dat deze nog wel goed vastgesoldeerd is.

Het verschil tussen output 2 en output 1 is het compensatiecircuit dat van de ene een "low" en van de andere een "high" (volume) output maakt. Bij welke hoor je nog iets, bij low of high?

Hey Nicolas,

ik hoor enkel iets op out1, da's de high. Maar aangezien het zo stil is, zou het best kunnen, veronderstel ik, dat het signaal ook aanwezig is op de andere output, maar te stil.
Zou ik kunnen proberen de volume slider "kort te sluiten" ? (0 ohm)
Veronderstel dat het volume dan maximaal moet zijn, en dan zou het dus aan die fader kunnen liggen ...

Dan moet je eerst even voor de zekerheid checken hoe de volumeslider in het circuit zit. Indien hij er als een spanningsdeler inzit in combinatie met een vaste weerstand naar de GND, dan kan je hem inderdaad overbruggen met een draad om te kijkenwatiedoet.

Heb je al gekeken of de jack van het pedaal in orde is (geen sluiting)?

Hi Nicolas,
Zal het schema eens beter bekijken, maar de beschrijving klopt wel: er zit een vaste weerstand naar de gnd.
De jack van het pedaal is in orde.

grtz.

Ik wil geen commentaar geven op j.baars persoonlijk: ik ken hem niet, dus ik geloof gerust dat hij een bekwame techie etc is. Vraag me wel af hoeveel mensen je afschrikt met zo'n reacties

Sommige mensen zijn een beetje ''kort door de bocht''.

Back