Volumepedaal kiezen

Sixtiesism

Nieuwkomer
Beste mensen,

Mijn oude volumepedaal (een Lead Foot) is kaduuk (potmeter versleten) en heeft een vervanger nodig.
Mijn budget rijkt tot 100 euro. Omtrent mijn keuze heb ik een paar vragen.

Ik zat te twijfelen tussen een Boss FV-50 en Boss FV-500
http://www.bax-shop.nl/sustain-expressie-pedalen/boss-fv-50l-volumepedaal/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/sustain-expr...olumepedaal/product-details.html#!prettyPhoto

De Boss FV-500 ziet er een stuk degelijker uit. Deze heeft echter wel een batterij nodig, waar is dit voor? Verschilt het geluid daardoor tussen de twee pedalen?
Daarnaast heb je voor zowel de 50 als de 500 een hoge en lage impedantie-versie. Er staat dat lage impedantie beter is voor keyboards. Is dit waar? Wat is impedantie eigenlijk? Mijn uitrusting is een Yamaha stage piano en een Elka X55 (hammondkloon) gekoppeld aan een Elkatone 610 leslie. Het volumepedaal is voornamelijk voor de orgelsetup bedoeld, maar eigenlijk voor beide. Daarom zijn twee in- en outputs een must.

Welke van de twee kan ik het beste kiezen? Of kent iemand buiten die twee nog een goede optie?
Bij voorbaat hartelijk dank!

...Wat is impedantie eigenlijk? Mijn uitrusting is een Yamaha stage piano en een Elka X55 (hammondkloon) gekoppeld aan een Elkatone 610 leslie. Het volumepedaal is voornamelijk voor de orgelsetup bedoeld, maar eigenlijk voor beide. Daarom zijn twee in- en outputs een must.
Impedantie is weerstand met als eenheid Ohm (vandaar ook de termen laagohmig of hoogohmig).
Toestellen hebben een ingangsweerstand en uitgangsweerstand.
Ik dacht dat een hoge ingangsweerstand en een lage uitgangsweerstand de betere condities zijn ('t is weer effe geleden).
Voor versterkers best een uitgangsweerstand gelijk aan deze van de luidsprekers (laag dus).
Nou ja er zit al wat sleet op m'n elektronica kennis maar toch...

Als het oude volumepedaal goed beviel kan je ook overwegen enkel de versleten potmeter te vervangen.
Wat je dan moet doen:

Het pedaal openschroven en op de potmeter kijken naar de volgende informatie:
- Merknaam
- Typenummer
- Waarde

Some staat er geen typenummer op maar enkel een merknaam en een waarde.

Je kan hem uiteraard ook naar een reparateur sturen.
Dit zal geen dure reparatie zijn.
Het zal goedkoper zijn dan 100,-

ik zoek ook naar een volumepedaal (voor gitaar...dat dan weer wel..)
en kwam ook die Boss versies tegen wat allemaal onduidelijkheden veroorzaakt. ik denk dat het een beeteje zo zit. al ben ik hier zelf ook nog mee bezig hoe het nauw precies zit:

als er een batterij in moet betekent dat dat het een actief electronica-circuit heeft. in dit geval zal dat denk ik in eerste instantie een versterker zijn tegen signaal vervorming en/of volume/klank-verlies.

met slechts een potmeter bouw je zo een volumepedaal van 2 euro maar dat is dan passief.

en over impedantie:

een onversterkte gitaar heeft een heel zwak signaal. een instrument zoals een synth of keyboard zit al op line-niveau door de ingebouwde amplifier.
ik denk/neem aan dat het ene pedaal voor gitaar is en het andere voor line-level instrumenten.
ik kan alleen niet terugvinden of ik nu voor gitaar de laag of hoogomige moet hebben (krijgen)

Met gitaar speelt een ander probleem en grote rol: signaal verlies in de 100% open stand.
9 van de 10 volumepedalen zorgen voor signaal verlies.
Hoe die vork technisch precies in de steel zit weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik veel verschillende volume pedalen heb en dat die allemaal dit probleem veroorzaken.

Ik weet ook dat er dure exemplaren bestaan dit dit probleem niet veroorzaken.
Ik heb wel eens over een paar van deze pedalen gespeeld dus aan den lijve ondervonden dat het blijkbaar wél mogelijk is zonder "tone suck" een volume pedaal tussen je gitaar en amp te hebben.

Gevoelsmatig zou ik liever een passief dan een actief volume pedaal gebruiken, maar misschien is dit precies de denkfout die ik steeds gemaakt heb bij aanschaf.

Met gitaar speelt een ander probleem en grote rol: signaal verlies in de 100% open stand.
Wat ik wel weet is dat ik veel verschillende volume pedalen heb en dat die allemaal dit probleem veroorzaken.

Ik heb wel eens over een paar van deze pedalen gespeeld dus aan den lijve ondervonden dat het blijkbaar wél mogelijk is zonder "tone suck" een volume pedaal tussen je gitaar en amp te hebben.

Gevoelsmatig zou ik liever een passief dan een actief volume pedaal gebruiken, maar misschien is dit precies de denkfout die ik steeds gemaakt heb bij aanschaf.

in 'gitaarland' is daar wel iets over bekend:
een potmeter (een variabele weerstand) neemt hoge tonen weg.
en hoe hoger de max. weerstandwaarde, des te minder dit euvel dacht ik....
en er bestaat ook een 'oplossing' voor door simpelweg een condensator te solderen:

de z.g. 'treble bleed' trick

misschien dat de betere pedalen een hogere weerstandwaarde in hun pots hebben en dat samen met een actief circuit en compensatie voor de 'tonesuck' is dan het beste (misschien?)

Ik lees op de site van Bax-Shop dat voor keyboards een lage impedantie beter is. Ik mag uit het voorgaande concluderen dat de FV-500L het geluid beter in stand laat? Mijn oude pedaal was ook passief maar het geluid was niet veel slechter. Wat zijn jullie ervaringen met batterijen in pedalen? Moet je die vaak vervangen?
Heeft iemand hier goede ervaringen met een pedaal buiten de twee Boss pedalen die ik noemde, dat redelijk in dezelfde budgetregio zit?

het signaalverlies bij passieve volumepedalen komt doordat de potmeter geen volledige slag kan maken.
je moet dan kiezen voor, dicht en half open, of half dicht en open.

meestal wordt voor de eerste optie gekozen, vandaar dan dus de meeste volume pedalen nogal een fors verlies hebben.

en ondanks dat dat probleem makkelijk opgelost kan worden, is het al zo sinds de allereerste introductie, tot aan nu toe, en al die gitaristen maar klagen:D

:mega:

Met gitaar speelt een ander probleem en grote rol:
signaal verlies in de 100% open stand.

misschien is ter compensatie van dat signaalverlies (daling in volume) die actieve electronica toegevoegd?

om de boel weer op volume te krijgen

Ik denk dat ik maar voor de FV-500L ga. Bedankt voor alle reacties! Toevoegingen zijn natuurlijk altijd nog welkom.

Heel veel gekraak, bijna meer dan geluid, en smeren met contactspray helpt niet. Vervangen is geen optie, er zit een printplaatje op vastgemaakt en het zou betekenen dat er een bijna geheel nieuw binnenwerk in moet komen. Gezien er vanuit het bandbudget iets mogelijk is gemaakt ga ik liever voor een nieuwe én goede. Het vorige ding was nou eenmaal erg goedkoop...

Heel veel gekraak.......
ik vroeg het aangezien ik een Lead Foot LFX-1 keyboard expression pedal (of zoiets) heb en die werkte niet meer als gevolg van een mechanisch probleem (design-"foutje").

Back