Vermona PERfourMER MK2: waarom niet?

Boutrosbrother

Stamgast
Ik stootte recent op de Vermona PERfourMER MK2 en dacht even "aaaaaah, het kan dus toch!". Ik ben fan van analoog tuig, maar zocht al lang naar een analoge synth die niet enkel kan brommen en tweequen maar die ook gewoon zeer muzikaal kan klinken, en die kan worden gebruikt in bijvoorbeeld een jazz/world music setting als akkoord en/of melodisch instrument. De Moog soorten klinken uiteraard goed, maar eerlijk gezegd vond ik de klank nooit echt passen in bijvoorbeeld aan jazz-setting. De Moog klank is daarbij zo herkenbaar dat je het na een tijdje ook wel hebt gehad (zeker gezien de prijs).
Nu vind ik het eigenlijk vreemd dat ik heel weinig buzz zie rond de Vermona PERfourMer MK2. Is dit door het gebrek aan preset-mogelijkheden? Het is een 4-dubbele analoge bak met massa's ongezien mogelijkheden, en hij klinkt F****cking muzikaal. De prijs lijkt mij ook echt een prikje (ik versta ook niet waarom mensen deze duur vinden op bepaalde fora, terwijl een Moog voyager dan eventjes dubbel zo duur is voor monofoon???) soit, in alle geval.. graag jullie mening rond de Vermona???

Je begrijpt wel dat dit stiekem geen synth is en daardoor dus ook niet te vergelijken is met bv een voyager? Trouwens herbie en consorten waren niet vies van moog.

De vergelijking met Moog was in die zin bedoeld dat mij dit qua muzikaliteit de enige rivaal lijkt, en dat er dus wel ruimte is voor iets nieuws.. no offense to moog.

dat dit geen echte synth is moet je mij toch eens uitleggen :)

ps: we kunnen natuurlijk uren discussiëren wat "muzikaliteit" betekent, of wat nu "muzikaal" klinkt.. ik bedoel gewoon klanken die lijken te leven. als je een levendige akkoordenreeks speelt op een levensloze synth zal die wel ok klinken. maar het gaat erom wat er gebeurt als je slechts één noot aanraakt... zit er dan leven in?

Ik vindt dit ook echt een hele vete bak. Heb hier een drm van vermona, en snap ook niet waarom die niet bekender is. Klinkt echt heel lekker!

Anyway denk dat toch het gebrek aan opslaan van patches voor een hoop mensen een afknapper is en eerder voor bijvoorbeeld een prophet 8 gaan.

Het is een broodrooster?
Een koffiezetmachine?
Een printer?
Een grasmachine?
Een...?

Stiekem lijkt het heel hard op een synth vind ik :D

Ik vind het meer een analoge drumdoos dan een volwaardige synthesizer, koffiemachine klinkt ook goed. 8~

Trouwens, Herbie en consorten stonden vooral open voor nieuwe, onontgonnen klanken en muzikale mogelijkheden... iets wat hier blijkbaar niet van toepassing is. Maakte het hen wat uit in hoeverre de bak een synth noemde of niet. Het naspelen van 70s funk of jazz met preciez diezelfde moog of ARP mist een beetje de point tegenover wat die mannen werkelijk deden.. maar bon.. ik zal er mij maar niet te druk in maken ;)

Denk dat deze redenering voortvloeit uit het feit dat er één volledige envelop inzit waar iedereen naar luistert of de AR die elke stem heeft....met een AR zit je al snel aan percusieve geluiden vast....

Ik zat er gisteren naar te luisteren en klinkt niet slecht, wel wat beperkt kwa mogelijkheden wat mij betreft en dan bedoel ik niet de presets, die zijn namelijk voor mietjes, maar meer de inputs en modulatie mogelijkheden..

Ik vind het een uber vette synth en ga er zeker 1tje halen. Prima alternatief voor een Jupi 4/Mono/poly voor mij. Osc's klinken erg lekker in de demo's. En ziet er zo uber dik uit..table raki met een minibrute eronder...Master!!

Ik ga der ook om! bij recordcase.de staan de CV/GATE versies aan dezelfde prijs als deze met enkel midi... :)

Net als dat een drumdoos voor jou ook een volwaardige synth is.......maar het is wel kul wat je vindt, een drumdoos is natuurlijk geen volwaardige synth.

Net als dat een drumdoos voor jou ook een volwaardige synth is.......maar het is wel kul wat je vindt, een drumdoos is natuurlijk geen volwaardige synth.
Net als het kul is dat jij dat vindt. Gaan we zo nog lang doorgaan?

Eenvoudige conclusie: "volwaardig" hangt enkel af van persoonlijke eisen, en is in geen geval een vaststaande eigenschap.

Het hangt niet af van persoonlijke eisen, elk instrument heeft een "definitie", je kan natuurlijk zelf weten hoe jouw eisen liggen en die zo minimaal maken dat je zelfs een drumdoos tot synth kan benoemen, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Deze bak is een synth, volwaardig zelfs, maar een 606 is geen synth of wil je zeggen van wel?

Back