C1 en sidechainen

Musicmaker

Vastbesloten
Hoi,

Hoe kan ik met de Waves C1 in Logic sidechaining toepassen op bijvoorbeeld de bas en de kick?

Keb wel in de handleiding gekeken, maar ik kon er niks bruikbaars over vinden.

Bedankt.

Als je niet weet hoe het in Logic moet maakt het niet echt uit hoor, als iemand me een beetje kan uitleggen hoe dat ding werkt (dus ducking) vindt ik het ook wel best.

of dat iemand het gelijk ook even uitlegt hoe je het bij een echte compressor doet? :)

ik wilde vanavond bassdrum op de sidechain zetten en de rest op gewone input/output..
maar is het zo simpel ? :s

en wat zijn globaal gezien prettige instellingen om zo een lekker pompend/wegegdrukt geluid te krijgen ?"

Sidechainen met c1 werkt volgens mij helemaal niet.

Op het forum van Waves wordt die vraag ook gesteld , maar niemand weet het.
En het staat idd ook niet in de handleiding.
Als iemand het wel weet, dan hoor ik dat graag :)

Ik heb er wel wat over gevonden nu, maar ik kom er niet helemaal uit. Hier http://www.futureproducers.com/forums/showthread.php?threadid=28599&perpage=10&pagenumber=1 zeggen ze hoe het moet, maar blijkbaar doe ik iets fout. Als je hun moet geloven dan moet het dus volgens mij wel kunnen.

Er staat hier http://www.waves.com/download/pdf/C1setupguide.pdf vanaf pagina 51 ook uitgelegt hoe het moet, en dit is dus waarschijnlijk niet de handleiding waar we het hiervoor over hadden.

Kan je is kijken of jij er wat mee kan Bitcrusher?

Anders moet ik het maar via de compressor van Logic werkende zien te krijgen.

Heb het ff gechecked en volgens mij kan het helemaal niet.
Maar waarom gebruik je de compressor van lo9gic zelf niet die kan het namelijk op z'n sloffen.
:)

voorbeeld: Zeg dat je audiokanaal 3 gebruikt om de bassdrum op af te spelen, zet op dit kanaal de comp. zet in de plugin het sidechainkanaal op het basslinekanaal zeg ch2.

KLAAR EZ DUZ IT:D

Heb het ff gechecked en volgens mij kan het helemaal niet.
Maar waarom gebruik je de compressor van lo9gic zelf niet die kan het namelijk op z'n sloffen.

voorbeeld: Zeg dat je audiokanaal 3 gebruikt om de bassdrum op af te spelen, zet op dit kanaal de comp. zet in de plugin het sidechainkanaal op het basslinekanaal zeg ch2.

KLAAR EZ DUZ IT

Bedankt faab. Ik ga wel ff pielen met die plug. Leek me wel leuk om het met de C1 te doen, hij klinkt gewoon lekker, maar de plugins van Logic zijn natuurlijk ook niet de minste.

Waarom zou Waves het niet kunnen? Volgens de handleiding is er geen twijfel over. Alleen maakt ze me gek!!

Ik ben al een groot deel van mijn dag aan het lezen op de gebruikelijke forums en ik hoor zoveel uiteenlopende stellingen dat ik er geen klaar meer in zie. Ik gebruik zelf Cubase SX en de 'Waves Comp C1 sc' en wil zoals zovelen mij zijn voorgegaan mijn baslijn doen buigen voor de kick.

Wat ik nu meen begrepen te hebben, is dat je die C1 op het kanaal van je kick zet en daar voor sidechain kiest zoals volgt. Klopt dit? (In de C1 handleiding staat het allemaal vrij onduidelijk beschreven vind ik, en ik lees er helemaal niet het verhaal dat ik op de forums lees. Het zou me alleszins verwonderen als het niet mogelijk was).
c1.gif

Wat ik echter niet begrijp: zal nu elke andere channel waarop je een tweede Comp C1 sc steekt zich aan de gesidechainde kick aanpassen? Of moet ik de twee elementen (kick en baslijn) eerst naar een group channel sturen? Sorry voor zij die het al lang door hebben en het (net als ik trouwens) kotsbeu worden.

Help!!

mensen het is allemaal veel simpeler. voorbeeld: je route het te compressen signaal naar een stereo buss en je pant het helemaal links . Vervolgens route je het signaal dat de sidechain moet aan sturen naar die zelfde buss alleen pan je het helemaal rechts ( je zou dit bijvoorbeeld met een send kunnen doen Zodat je dit signaal nog wel blijf horen.(in nuendo en cubase wel ff de send naar rechts pannen met het routing dingetje anders komt ie ook op het linker kanaal) )
daarna laad je de c1 in die stereo buss en zet je m op sidechain en zet de KEY MODE (!) op L < R zodat het rechter kanaal je linker keyed anders gebeurd er niets. en voila je hebt side chain compressie....... dan wel ff die buss weer naar een mono buss routen of een monomaker plugin d'r na zetten anders hoor je je gecompressde signaal alleen links.....

C1 kan niet van de ene instantie info doorgeven naar de andere instantie.... zoals die plug van TC Native bundle (wat overigens niet werkte op mijn systeem...)

Dus je bent m.a.w. verplicht in Cubase om een group channel aan te maken voor de twee desbetreffende signalen. Is er trouwens geen sprake van kwaliteitsverlies doordat je van beiden maar een "half" signaal gebruikt?

Thanx

Origineel geplaatst door sureshotstudio
mensen het is allemaal veel simpeler. voorbeeld: je route het te compressen signaal naar een stereo buss en je pant het helemaal links . Vervolgens route je het signaal dat de sidechain moet aan sturen naar die zelfde buss alleen pan je het helemaal rechts ( je zou dit bijvoorbeeld met een send kunnen doen Zodat je dit signaal nog wel blijf horen.(in nuendo en cubase wel ff de send naar rechts pannen met het routing dingetje anders komt ie ook op het linker kanaal) )
daarna laad je de c1 in die stereo buss en zet je m op sidechain en zet de KEY MODE (!) op L < R zodat het rechter kanaal je linker keyed anders gebeurd er niets. en voila je hebt side chain compressie....... dan wel ff die buss weer naar een mono buss routen of een monomaker plugin d'r na zetten anders hoor je je gecompressde signaal alleen links.....

C1 kan niet van de ene instantie info doorgeven naar de andere instantie.... zoals die plug van TC Native bundle (wat overigens niet werkte op mijn systeem...)

Nou das nog eens een lekker simpele uitleg... :confused:
pak alsjeblieft gewoon een compressor die zich leent voor sidechain compressie,zonder ineens mono te gaan werken,wat ook niet altijd wenselijk is,db audioware heeft een goede sidechain compressor,en de waves sc hierboven voldoet volgens mij ook prima,routingen gaan maken en groeperen heeft geen enkele zin en is erg omslachtig,'t moet tenslotte wel gezellig blijven nietwaar?

bij de db audioware compressor kan je namelijk per compressor gewoon een receive en een send nr invoeren,als je dus de bass op rec 3 zet en de kick op send 3 werkt dat dus perfect ook al gebruik je de compressor nog 10x in een project,er zijn allerhande routingen via de plugin zelf mogelijk,dus geen gedoe met bussen en groepen!!!

Origineel geplaatst door d.j.conflict
Nou das nog eens een lekker simpele uitleg... :confused:

Uhm...ik vind het een hele duidelijke uitleg juist. Ik ben zelf geen nono op computer en audio gebied maar ik vroeg me ook al af hoe die Waves plugins dat deden.

Origineel geplaatst door Nolet
Uhm...ik vind het een hele duidelijke uitleg juist. Ik ben zelf geen nono op computer en audio gebied maar ik vroeg me ook al af hoe die Waves plugins dat deden.

kom op zeg,je gaat toch niet eerst een geluid anders pannen om een dergelijk effect te verkijgen,hoezo omslachtig...

kom op zeg,je gaat toch niet eerst een geluid anders pannen om een dergelijk effect te verkijgen,hoezo omslachtig...

Wat is daar raar aan..? Op hardware mixers pan je ook zovaak signalen hard links of extreem rechts om een signaal naar een bepaalde bus te sturen. Op die bus zit dan weer een knopje om het signaal mono te maken. Dit is precies hetzelfde principe, alleen dan in een compressor-sidechain configuratie. Tis dus niet uit de lucht gegrepen.

dat beweer ik toch ook nergens??? enkel als je toch met software gaat werken,doe dan niet zo moeillijk en pak een plugin die er voor gemaakt is,zeker als je niet erg bekend bent met het hele side chaining gebeuren...

dat beweer ik toch ook nergens??? enkel als je toch met software gaat werken,doe dan niet zo moeillijk en pak een plugin die er voor gemaakt is,zeker als je niet erg bekend bent met het hele side chaining gebeuren...

Ach laat ook maar...

Laten we vooral het hoofd koel houden en verderbouwen! Een plugin die er specifiek voor gemaakt is. Ik heb nu van enkele betalende gehoord maar kan je een gratis voorbeeld noemen?

Ik ben het met d.j.conflict eens.
Waarom mono sidechainen als het stereo gaat? Om een bassline te sidechainen maakt het mischien niet zo veel uit.Maar om ala Benni Benassi te gaan sidechainen moet je toch stereo hebben.
En die DB Audioware werkt uitstekent.
Een freeware sidechaincompressor weet ik niet, helaas.

Back