Het is officieel: Muziek word steeds eentoniger.

De pop die in de hitparade komt is altijd heel basic geweest. Altijd dezelfde 4 akkoorden. Ik denk er niks meer van, ik probeer er niet over te oordelen, dat is verspilde energie.

En soms kan je toch weer verrast worden door diezelfde 4 akkoorden, als iemand er wat leuks mee doet, of je stemming er naar is. Dan hoor ik Lady Gaga, waar ik echt nooit naar luister, piano spelen en zingen en het gaat door merg en been en ze speelt die 4 verdomde kut akkoorden. Leg het maar uit.

It's not what you play, it's how you play it.

Mozart ? Die was commercieel AF :-)

Haha, dat zal vast. En op zijn 28ste al slechthorend. Die koptelefoons ook in de 18e eeuw! 😀
It's not what you play, it's how you play it.

Dat vind ik ook, hoor. Ik ben dol op de Jayhawks, een geweldige Amerikaanse gitaarband. Die liedjes zijn vaak doodsimpel, maar prachtig gearrangeerd en meerstemmig gezongen.

Deze is ook leuk:

Met 4 akkoorden zijn honderden popsongs gemaakt vroeger.Toen was de brainbox ipv groovebox aan de orde.

Met 4 akkoorden zijn honderden popsongs gemaakt vroeger.Toen was de brainbox ipv groovebox aan de orde.
Ja, da's een belangrijk verschil.
Ik denk ook dat er vroeger meer variatie was omdat het altijd handwerk was en naarmate er meer knip- en plakwerk op de computer bij komt dat je minder variatie krijgt omdat men dan eerder kant en klare akkoordenreeksen op de timeline zet.
Met handwerk krijg je dat eigenzinninige/goede artiesten gaan variëeren in timing, frasering en kleine maar wel belangrijke microverschillen omdat niet alles strak op de beat is maar meer zoals een mens is, da's ook het verschil tussen een drumcomputer en een menselijke drummer.
Nog een belangerijke factor is als je een instrument speelt dan wordt dat een verlengstuk van je stem, dat zorgt automatisch voor meer variatie dan wat akkoorden op de timeline plaatsen.
En met een probabilityfactor los je dat wel in enige mate op maar blijft toch beperkter dan wanneer een mens variëert want dan zit er een bedoeling achter en bij probability niet, da's toch een ander soort variatie zonder menselijkheid.

Ik luister al lang niet meer naar de shitzooi op Studio Bruusel of Q-Music. Dat is heel de dag door debiele muziek voor seniele mensen.

Goed kijken en blijven luisteren naar onderstaande videos want dit is alles behalve 4-chord music. Dit is échte muziek door muzikanten die hun vak ongelofelijk beheersen en lak hebben aan pop regeltjes. Berkley College of Music en dus zowat het beste dat je kan studeren op muziekgebied. Het resultaat is er dan ook naar. En ik ben zwaar fan van deze super muzikanten. Kijk en leer. Check out those keyboard & piano players... And fyi: de bassist heeft nog bij Prince studio werk gedaan vlak voor zijn dood...

Onderstaand is nog straffer. Let op de solo pianist! op 3:00 gaat hoij helemaal bzerk.

Laatst gewijzigd:
Dit is échte muziek door muzikanten die hun vak ongelofelijk beheersen en lak hebben aan pop regeltjes.

Over smaak valt niet te twisten, ik vind dit ook gewoon kutmuziek eigenlijk, maar dan het soort om moeilijk bij te kijken en interessant over te doen in de hoop dat anderen onder de indruk zijn van je imponerende kennis en uitstekende smaak.

Het is bagger. Maar wat dat betreft past het inderdaad wel in het Songfestival, zou me niets verbazen als ze goed scoren. :beard:

Het is bagger.
Nee, jij vindt het bagger. Er lopen genoeg mensen weg met Joost Klein, het is muziek van de jeugd. Ik ben geen fan, maar ik kan niet zeggen dat ik de inzending meer van hetzelfde vind. Ik ken geen vergelijkbaar nummer. Dus dat doet ie goed. En gabber is nou eenmaal een goed Nederlands export product, of je van de muziek houdt of niet.

Back