SE-1x 1 note out of tune

The Unholy

Hard lid
Hallo,

Ik heb een SE-1x die na een tijdje precies 1 note te hoog begint te spelen. Nu weet ik dat een analoge synth out of tune kan raken afhankelijk van de temperatuur, maar het lijkt me niet dat dat dan exact 1 note is. Er is wel omheen te werken door hem via mijn sequencer naar beneden te tranposen, maar de volgende dag speelt hij dan weer te laag.

Is dit normaal?

Kan het zijn dat de oscillator zelf een noot hoger springt? Bij m'n se1x heb ik dat soms, dat een oscillator soms een toon omhoog gaat; dat geeft ie dan ook aan op 't display. Met de osc-pitch knop kan ik dat dan gewoon weer corrigeren.

Check ff of de osc's in het oscillator menu nog goed getuned zijn.

Bedankt voor de reacties.

Ik zou niet weten waarom Cubase na een tijdje omslaat van 0-127 naar 1-128 nummers, en dat verklaart ook niet waarom het alleen bij de SE-1x gebeurt en niet bij andere instrumenten. Het gebeurt in verschillende tracks waarin ik de SE gebruik.

Bij mij gebeurt het ook weleens dat een osc opeens vanzelf een toon omhoog of omlaag gaat, maar dat komt volgens mij omdat de zwaartekracht nog weleens een knop een tiende mm draait. Even de patch opnieuw inladen zou het probleem dan moeten verhelpen, maar dat is niet zo.

Het apparaat naar Studio Electronics sturen, zou eventueel een optie zijn, ware het niet dat ze nog nooit het fatsoen hebben gehad om een email van mij te beantwoorden daar...

Zal dan wel ergens in de vertaling van de MIDI waarde naar CV van het analoge deel zitten. Wellicht bijna op het randje afgesteld of verlopen. Verder geen idee hoor.

Ik zou ´m sowieso niet naar Studio Electronics zelf sturen. Versturen naar California is er duur, en hun costumer support is echt ruk over het algemeen. Inderdaad een emailtje beantwoorden is al te veel.

Music House Utrecht repareert ook Studio Electronics, ze hebben vorig naar m´n SE1x nog nagekeken.

Ik zou niet weten waarom Cubase na een tijdje omslaat van 0-127 naar 1-128 nummers, en dat verklaart ook niet waarom het alleen bij de SE-1x gebeurt en niet bij andere instrumenten. Het gebeurt in verschillende tracks waarin ik de SE gebruik.

Dat was idd niet zo nozel van mij.

Wat het probleem wel is, geen idee. :(

Ik kijk het nog wel een tijdje aan en anders neem ik wel contact op met Music House Utrecht, bedankt voor de tip.

Voor wie het iets mocht interesseren:

Het probleem lijkt toch warmte-gerelateerd te zijn. Blijkbaar liep tijdens de warme dagen deze zomer, de temperatuur in mijn studio zo hoog op dat de SE-1x het moeilijk kreeg. Hij bevindt zich in een rack, met weliswaar boven en onder 1 unit vrij, maar toch wel dicht in de buurt van 2 geluidskaarten die ook redelijk warm kunnen worden.

Ik ga eens kijken of ik mijn rack anders kan indelen, of eventueel een ventilator installeren die op warme dagen voor wat extra luchtstroom zorgt. Maar op dit moment doet het monstertje het weer naar behoren.

Back