Maak een stukje early rave/hardcore/house

Breed

Bass Engineer
In deze draad posten we een stuk eigengemaakte muziek in de trant van de eerste hardcore en house in Nederland van de begin jaren 90. Dit is in navolging van de volgende draad:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=157290

Misschien denk je ook weemoedig terug aan die tijd of misschien heb je die tijd niet bewust meegemaakt en heb je geen idee waar je moet beginnen? Tal van voorbeelden en informatie kan je daar vinden. Het zou heel leuk zijn als je ook erbij verteld hoe je het gemaakt hebt.

Niel kwam als eerste met zijn eigen retro ding:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1533232&postcount=36

Hey te gek dit. Zal eens een poging wagen. Ben alleen niet in het bezit van een Tr-909 en ook niet van een andere analoge drumcomputer. Dus wat de kick betreft gaat het een beetje behelpen worden vrees ik. Of ik vraag gewoon iemand om hulp ofzo. Kont wel goed lijkt me :) Kan ff duren, maar ik ga het doen. Heb er kei zin in alvast

Ik had een kleine twee jaar geleden nog een projectje waarbij we nieuwe hits in een early aussie-jasje staken. :D
Iedereen weer even in de oude kleren gestoken en de Roland's uit de mottenballen getrokken.

De kale achter de MPC met zwarte aus met witte streep over de mouwen.

Oh ja, gebruikte gear moet er natuurlijk ook bij gezet worden op een Synthforum. :D
- Roland TR-909 (alles behalve bassdrum en metronoomclap bespeeld via drumpad)
- Roland Alpha Juno-2 voor de hoovers (bespeeld via Microkorg wegens incapabelheid van de toetsenist)
- Roland E-86 voor de "bread & butter" sounds (extra aangestuurd met Clavia Nord Stage om snel met beide handen akkoorden te kunnen spelen
- Roland Juno-60 + custom Commodore 64 synth voor de baslijnen
- Akai MPC1000 (kicks, metronoomclap, breakbeats)
- Behringer DDX3216 voor afmix en oversturing

Ik had een kleine twee jaar geleden nog een projectje waarbij we nieuwe hits in een early aussie-jasje staken. :D
Iedereen weer even in de oude kleren gestoken en de Roland's uit de mottenballen getrokken.

Leuk om te zien en klinkt ook nog eens te gek!

- Roland Alpha Juno-2 voor de hoovers (bespeeld via Microkorg wegens incapabelheid van de toetsenist)

Deze snap ik niet. De toetsenist is niet zo goed, daarom speelt hij op een microkorg. Dat maakt het waarschijnlijk nog lastiger, vanwege de minikeys... Misschien is ie daarom niet zo goed.
:D

Deze snap ik niet. De toetsenist is niet zo goed, daarom speelt hij op een microkorg. Dat maakt het waarschijnlijk nog lastiger, vanwege de minikeys... Misschien is ie daarom niet zo goed.
:D
Hij kon z'n vingers niet zo ver uit elkaar krijgen voor alle melodietjes en was alleen de Microkorg een beetje gewend qua toetsenspel, vandaar. :D

Op die duitse hardcoreverzamelcd's begin jaren 90 stonden ook altijd een hoop van dit soort nummers. Zal daar denk ik wel heel populair geweest zijn toen. Toendertijd hield ik er niet zo van, omdat ik alleen maar keiharde doorstampende dreun wilde, maar nou kan ik het wel waarderen.

Back