Deze is van ongeveer 10 jaar geleden. Oorspronkelijk bedoeld als onderdeel van een soundtrack voor een horror film, gedraaid in Hong Kong, die het daglicht nooit gezien heeft.
Interessant dat ik 10 jaar geleden net uit een transitie fase kwam van werken met Cubase voor het sequencen van hardware, opnemen en mixen, naar werken met alleen hardware.
Ik was gefrustreerd en depressief geworden van muziek maken met een computer en een paar jaar tussen 2010 en 2014 vermeed ik mijn studio als de pest. Dit is duidelijk zichtbaar in mijn productie uit die tijd, zoals je kunt zien in deze grafiek ("all artists" omdat ik onder verschillende namen muziek maak):
Het begon allemaal met als jochie cassette opnames maken van de radio, Hilversum 3, de tv opnemen en met een dubbel cassettedeck edits maken met die sampletjes. Jammer dat die cassettes ergens kwijt zijn geraakt in de loop der jaren. Als tiener was ik aan het experimenteren met een electrische gitaar, een Boss phaser pedaal, een metalen prullenbak. Ik draaide de snaren van de gitaar los en gebruikte de metalen emmer om langs de snaren te schuren ofzo, ik weet het niet meer precies, er kwam aardig wat wiet bij kijken. Een gitaarbandje volgde, dat vervolgens een zachte dood stierf toen ik ging studeren in 1994.
In mijn studententijd raakte ik goed bevriend met een oud klasgenoot van de middelbare school die toevallig in dezelfde stad studeerde. Hij was veel met trackers bezig en hield, net als ik inmiddels, van electronische muziek. We gingen samen muziek maken, wederom niet geheel nuchter, in zijn kleine studentenkamer, waarbij hij de tracker (Impulse Tracker) programmeerde en ik ernaast zat, suggesties deed en probeerde te zingen. Dit is een track van bijna 20 jaar geleden uit die tijd:
We traden met onze "band" op in verschillende zalen in Nederland, met theatrale shows, grote decorstukken, zochten de randjes op. Mijn bandmaatje ging na zijn afstuderen verder met Sonologie in Den Haag, waar we nog een keer opgetreden hebben voor o.a. Konrad Boehmer, die onder de indruk was van de performance, iets waar ik nog steeds wel trots op ben. Maar samen muziek maken werd moeilijker vanwege de afstand en toen hij de stap maakte naar het IRCAM in Parijs was de laatste nagel wel in de doodskist geramd.
Ondertussen was ik zelf al wat muziek aan het maken in mijn studiootje, wat die naam nog niet mocht dragen.
Dit is een van de eerste tracks uit die tijd (2005):
Zo zag de "studio" eruit in 2006. Buiten het midi keyboard en de condensator mic, zijn alle andere spullen al lang uit mijn studio verdwenen.
Toen ik in 2005 serieus muziek begon te maken, werkte ik met een vroege versie van FL Studio. Ik had toen nog geen hardware, dus FL was perfect om muziek te maken met VST's en samples. Toch ging ik al snel aan hardware. Mijn eerste machine was een Creamware MiniMax ASB, gevolgd door een Roland TR-707, een Yamaha CS-5 en een KORG Poly-61.
Ik probeerde deze hardware te sequencen met FL Studio, maar dat lukte eigenlijk pas toen ik (vrij snel) overstapte naar Cubase SX 3. De daaropvolgende 5-6 jaar werkte ik intensief met Cubase en maakte ik veel tracks. Maar zoals hierboven al geschetst, kwam daar rond 2010 verandering in. Ik raakte ongelofelijk gefrustreerd van werken met een DAW – scherm, toetsenbord, muis. Mijn studio stond letterlijk stof te verzamelen. In de donkerste dagen overwoog ik zelfs alles te verkopen.
Gelukkig herontdekte ik hardware sequencing. Van een Yamaha Rm1X, via een RS7000 naar de Elektron Octatrack, tot ik in 2017, na een jaar wachten, de Sequentix Cirklon binnenkreeg. Mijn plezier en productie schoten beide de lucht in, zoals ook te zien is in de grafiek. Dit is een van de eerste tracks gemaakt met de Cirklon (van mijn album
The Obscure):
Inmiddels is er meer gear en Eurorack bijgekomen, en is de studio volledig in de laatste tien jaar, na mijn transitie, uitgegroeid en geïntegreerd tot één groot, ademend, levend organisme, mede dankzij de Cirklon.
En dit is een voorbeeld van een recente track (gisteren opgenomen

):
Sorry voor de lange post, maar ik vond het wel een leuke aanleiding om een beetje in mijn verleden te graven.
= )