CD volume niveau

aux

Aux tha Masterfader
Hier is een heel goed artikel, dat aangeeft wat er gebeurd als je je muziek te hard limit, compressed en dan op CD zet. Analyseer voor de grap je eigen CD's maar eens, en kijk of de zelfde verschijnselen zich voordoen:

http://rvcc2.raritanval.edu/ktek9053/cdpage/

interresant. had ook last van dit verschijnsel ja toen ik de knebworth 1992 soundtrack van genesis ging mixen in 5.1 en ook in stereo voor op bootleg. tis ook niet makkelijk eigenlijk.

Het valt me altijd op, dat als ik veel internet downloadbare muziek in Cool Edit als grafische wav bekijk, dat alles gelimited is 'to the max'.
Geen ENKELE dynamiek meer--??
Het wordt zelfs raar gevonden als je stuk dynamiek heeft!! En dan straks met de DVD audio die 24 bit heeft.. oei oei oei..
:frons:

Omdat jou CD nu eenmaal harder moet klinken dan alle andere. In een winkel, op de radio en ga maar door. Alhoewel alle muziek op de radio even hard klinkt...

Dynamiek verliezen om meer luidheid te krijgen, soms met verschrikkelijke resultaten. Veelal hele professionele producties en aangezien mensen hier inspiratie uit halen voor hun eigen producties, wordt de sound gekopieerd en maakt men hun eigen CD ook zo hard en plat. Het is een feit dat helaas niet meer terug te draaien is.

Tsja, je ziet het anderen doen, en dus moet jij ook. Treurig eigenlijk.. maar zelf doe ik het tegenwoordig ook, want muziek voor laptop / PC speakertjes moet gewoon soms veel en hard geluid zijn. :bekdicht:
Maar straks met de DVD audio -, op een gloednieuwe HIFI set zoiets afspelen bijvoorbeeld kan echt niet meer. Waar heb je anders zo'n set voor?:confused:

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Maar straks met de DVD audio -, op een gloednieuwe HIFI set zoiets afspelen bijvoorbeeld kan echt niet meer. Waar heb je anders zo'n set voor?:confused:

Hetzelfde werdt toendertijd over CD gezegd en kijk wat daar mee gebeurd is. En DVD-A is al van nu, alleen nog niet al te veel titels, zelfde met SACD.

Erg goed artikel, nooit bij stil gestaan.

Alleen vroeg ik me af of je wel kunt zeggen dat dit bewust is gedaan door de jaren heen om hun muziek luider te laten klinken dan de concurrent of dat het wellicht een technische oorzaak heeft in bijv. het mastering proces of de manier waarop cd's gedrukt worden vandaag de dag. Misschien goedkopere mastering studio's die hun apperatuur minder vaak kunnen updaten waardoor er door slijtage de monitoren minder hard gingen klinken of zo iets simpels ? :confused:

Origineel geplaatst door cyble
Misschien goedkopere mastering studio's die hun apperatuur minder vaak kunnen updaten waardoor er door slijtage de monitoren minder hard gingen klinken of zo iets simpels ? :confused:

Dat lijkt me heel erg sterk...

Dat he geluidsniveau op CDs met de jaren steeds hoger komt
te liggen is inderdaad een verontrustend feit...

Er is wel goed nieuws te vermelden: dit proces kan NIET
eeuwig doorgaan... Zodra alle samples blokgolven vormen,
heb je absoluut het maximale signaal vermogen te pakken.

Overigens wordt dit niet alleen op CDs toegepast. Een heel
erg bekend (en superirritant) voorbeeld is de reclame op de TV.
Die wordt ook standaard door een piek-limiter gehaald om de luidheid
flink op te krikken, zodat iedereen wakker schudt...

De piek in een golfvorm is wel slechts
1 van de vele vrijheidsgraden die er zijn om de luidheid te veranderen.
het signaalniveau tussen de pieken in bijvoorbeeld heeft ook een belangrijke
bijdrage; en wat waarschijnlijk nog veel belangrijker is: het spectrum van het geluid!!
Een sinus van 30 Hz op maximaal piek niveau is nauwelijks hoorbaar, terwijl
een toon van 3.3 kHz (netjes 'gemikt' op de resonantie-frequentie van de gehoorgang)
op exact dezeflde amplitude pijn aan je oren kan doen...
Dit bekekent dat piek-limiten NIET per definitie betekent dat alle dynamiek eruit is!

Origineel geplaatst door DJB
Overigens wordt dit niet alleen op CDs toegepast. Een heel
erg bekend (en superirritant) voorbeeld is de reclame op de TV.
Die wordt ook standaard door een piek-limiter gehaald om de luidheid
flink op te krikken, zodat iedereen wakker schudt...

Dit klopt, ik heb de audio nabewerking van een aantal TV programma's gedaan (I Love The Nineties-serie, Andermans Veren) en op de masterfader moest ik een limiter/maximizer zetten (met max. output -9) om het volume in de buurt van de reclame's te krijgen. Anders krijg je een enorm verschil in niveau als de commercial break begint.

Het is idd een verontrustend feit, er zijn genoeg grote profi producties die clippen (blokgolf vorming) zonder dat het al te veel opvalt. En we kunnen nu al niet meer verder, check het Rickie Martin voorbeeld in de eerder gegeven link.

Origineel geplaatst door aux
Omdat jou CD nu eenmaal harder moet klinken dan alle andere. In een winkel, op de radio en ga maar door. Alhoewel alle muziek op de radio even hard klinkt...

Dynamiek verliezen om meer luidheid te krijgen, soms met verschrikkelijke resultaten. Veelal hele professionele producties en aangezien mensen hier inspiratie uit halen voor hun eigen producties, wordt de sound gekopieerd en maakt men hun eigen CD ook zo hard en plat. Het is een feit dat helaas niet meer terug te draaien is.

Needn't say anything more!

Dit klopt, ik heb de audio nabewerking van een aantal TV programma's gedaan (I Love The Nineties-serie, Andermans Veren) en op de masterfader moest ik een limiter/maximizer zetten (met max. output -9) om het volume in de buurt van de reclame's te krijgen. Anders krijg je een enorm verschil in niveau als de commercial break begint.

Het is idd een verontrustend feit, er zijn genoeg grote profi producties die clippen (blokgolf vorming) zonder dat het al te veel opvalt. En we kunnen nu al niet meer verder, check het Rickie Martin voorbeeld in de eerder gegeven link.

Hee da's interessant... Gaan de normale programma's nu ook in niveau omhoog
om niet achter te lopen bij de reclameblokken?
Er is tijdje geleden ook iets over in het nieuws geweest; men wilde de harde
niveaus van reclame blokken wettelijk aan pakken. Ik weet alleen niet meer
dat daar nu van terecht is gekomen... Het zal wel weer niets geworden zijn,
de NLse overheid kennende...

Origineel geplaatst door DJB
Hee da's interessant... Gaan de normale programma's nu ook in niveau omhoog
om niet achter te lopen bij de reclameblokken?
Er is tijdje geleden ook iets over in het nieuws geweest; men wilde de harde
niveaus van reclame blokken wettelijk aan pakken. Ik weet alleen niet meer
dat daar nu van terecht is gekomen... Het zal wel weer niets geworden zijn,
de NLse overheid kennende...

Volgens mij heb ik dat gezien bij 'Ook dat nog' van de KRO. Toen kwam Stephen Emmer (zoon van Fred Emmer en zelf een bekende producer) aan het woord die ging uitleggen wat een limiter/maximizer is.

Maar idd, TV programma's moeten nu eenmaal bij blijven wat volume betreft. Sommige klinken zo slecht dat het vermoeiend is om naar te luisteren, anderen zijn wel ok. Met TV moet alles ook zo veel mogelijk op 1 volume niveau doorgestuurd worden. DIe limiter op -9 is trouwens een regel in TV land. Anders kan het inkomende signaal je TV oversturen, luister maar eens naar sommige kabelzenders uit landen als Turkije, Frankrijk en sommige lokale zenders, die gebruiken andere uitzendniveau's en oversturen het audio systeem in je TV.

Anders kan het inkomende signaal je TV oversturen, luister maar eens naar sommige kabelzenders uit landen als Turkije, Frankrijk en sommige lokale zenders, die gebruiken andere uitzendniveau's en oversturen het audio systeem in je TV.

Aha, dat was me inderdaad wel opgevallen dat dat geluid zo beroerd klinkt.
Nooit geweten dat dat daar aan lag! Weer wat geleerd :)

Zou het ook mogelijk zijn om i.p.v. de pieken te limitten, de gebieden
tussen de pieken te expanden (met een trage attack zodat de pieken erdoor heen glippen)?
Zo kan je het volume oppompen zonder te clippen, of niet ?

gr.
Bert

Origineel geplaatst door Backdrop
Zou het ook mogelijk zijn om i.p.v. de pieken te limitten, de gebieden
tussen de pieken te expanden (met een trage attack zodat de pieken erdoor heen glippen)?
Zo kan je het volume oppompen zonder te clippen, of niet ?

gr.
Bert

theoretiesch kan het, een aantal goede mastering proc hebben zo'n functie maar ik heb er nog nooit een gehoord
die het echt mooi deed,
Wat je wel kan doen is je mix door 2 comp halen.
Eerst een met een softe comprssie (TH -25 DB) en een lage ratio. (4:1 Max)

en daarna een wat hardere compresie je kan dan vrij hard komen geluids matig en toch een
mooi klank beeld houden.
Veel top produties hebben dit. w.o. Silence van delerium wat ik een van de vetste mixen vind.
Of de radio edit van de Sugababes singles. enz enz

Back