Audio Interface, welke?

daviscup

Ingeburgerd
Hallo,

Ik heb nu mijn KRK VXT6 direct aangesloten op mijn laptop met een split kabel (van 1x jack naar 2x TRS).
Ik gebruik de VXT6 monitors enkel om muziek op te luisteren en voor het dj gebruik.
Als ik ga DJ'en dan gebruik ik mijn Kontrol S4 midicontroller, deze heeft een ingebouwde geluidskaart, maar ik heb geen zin om deze steeds aan te sluiten als ik alleen wat wil luisteren.
Mijn vraag is dus of het beter is om tussen de laptop (Acer aspire 8930) en de monitors een audio interface te zetten ( eentje waar een volumeknop op moet zitten) zoja, merk je dan echt verschil in geluidskwaliteit? en welke interface voldoet voor mij?
Het budget ligt zo tussen de 80 en 170 euro.

Niemand heeft kunnen aantonen dat er klankverschil zit tussen de moderne losse converters als ze ontworpen zijn om lineair te werken. Alles wat aan je eisen voldoet is goed genoeg.

Er zijn wel converters op de markt die een ingebouwde vervorming hebben (trafo's) zoals de Burl B2 Bombers, die klinken uiteraard anders.

Maar zorgt dit dan echt voor een flinke verbetering in het geluid, ik gebruik het dus alleen om puur naar muziek te luisteren, is dit dan geen overkill??
En waarom zou je deze adviseren?

Voor alleen muziek te luisteren, tsja, wat is dan overkill. Het is maar net waar je genoegen mee neemt.

Ik heb zelf wel opgemerkt dat toen ik zo' n ding kocht, er een wereld van detail en helderheid voor me open ging, in vergelijking tot de cheap-ass Realtek onboard dinges.

Zon TC Electronic DK6 komt hier regelmatig voorbij 2e hands voor rond de 80-100 euro.

De geluidskwaliteit van dat ding is voor dat geld ongeëvenaard denk ik. Er zit ook een hele goede reverb in het kastje ingebakken, al zul je die met alleen muziek luisteren niet gaan gebruiken. 24bit/192 kHz, gebalanceerde stereo-outputs en ook nog een hele goede 48v Phantom MIC Preamp.

Zorg wel dat je ofwel een Texas Instruments Firewire chipset op je moederboard/insteekkaart hebt, ofwel een VIA 6308P Firewire Chipset. Daarmee voorkom je compatibiliteitsproblemen.

Trouwens, M-Audio verkoopt ook goede spullen voor een wat kleiner budget!

Maar zorgt dit dan echt voor een flinke verbetering in het geluid, ik gebruik het dus alleen om puur naar muziek te luisteren, is dit dan geen overkill??
En waarom zou je deze adviseren?

Het verschil zal niet groot zijn.

De Behringer UCA222 kost een paar tientjes en klinkt prima, duurdere geluidskaarten geven geen verbetering in geluidskwaliteit.

Verreweg de meeste verbetering in geluidskwaliteit zit in de luidsprekers en luister ruimte.
Als je akoestische geluiden opneemt zit er ook veel verschil in microfoons en de plaatsing daarvan.
Al het andere is verwaarloosbaar kwa geluidskwaliteit.

Ik hoor wel degelijk verschil tussen m'n minijack, m'n M-Audio en m'n Motu.

Definitie in het laag is minder met minijack.

Ik hoor wel degelijk verschil tussen m'n minijack, m'n M-Audio en m'n Motu.

Definitie in het laag is minder met minijack.
1 Wat is een minijack geluidskaart? De geluidskaart die al in de computer zit?
2 Hoe heb je het getest als ik vragen mag?

De standaard geluidskaart in m'n macbook. Getest met m'n oren en sublaag uit Berna of een of andere PureData dan wel MAX MSP oscillator.

De standaard geluidskaart in m'n macbook. Getest met m'n oren en sublaag uit Berna of een of andere PureData dan wel MAX MSP oscillator.

Getest met je oren is een wat vage omschrijving, kan je duidelijker zijn?

P.s. er is een goede reden dat ik hier zo op door dram.

Ik denk dat de TC Electronics Desktop Konnekt 6 af gaat vallen, want mijn acer aspire 8930 heeft geen firewire aansluiting.
Maar als ik het goed begrijp gaat mijn geluidskwaliteit er wel op vooruit, maar moet ik er absoluut niet meer dan 80 tientjes aan uitgeven als het alleen maar is voor het in betere kwaliteit naar muziek luisteren?
Ik wil wel graag een usb interface met een volume regelaar erop, dat heeft die behringer helaas niet.

De kabel die ik heb is er 1 van 18 euro van procab, splitkabel van 1x jack naar 2 x trs voor de monitors :)
Dus dat moet goed zijn.

Ik denk dat de TC Electronics Desktop Konnekt 6 af gaat vallen, want mijn acer aspire 8930 heeft geen firewire aansluiting.
Maar als ik het goed begrijp gaat mijn geluidskwaliteit er wel op vooruit, maar moet ik er absoluut niet meer dan 80 tientjes aan uitgeven als het alleen maar is voor het in betere kwaliteit naar muziek luisteren?
Ik wil wel graag een usb interface met een volume regelaar erop, dat heeft die behringer helaas niet.

Even op marktplaats kijken daar staat ongetwijfeld een interface van zo rond de 80 euro
waar je ook mee het volume kunt regelen .

succes :okdan:

Misschien is dit wat voor je, kan alleen net niet goed zien op de foto of er bovenop nu ook een master level knop zit:

http://muziek.marktplaats.nl/midi-a...GpyPyDuc9/3pnzCPh8vf4AmaaTKQ==&fta_ind=7&fs=1

Hier zit die in ieder geval wel op:

http://muziek.marktplaats.nl/soundm...GpyPyDuc9/3pnzCPh8vf4AmaaTKQ==&fta_ind=9&fs=1

Dit is ook geen onaardig ding volgens mij, Tascam;

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl...pyPyDuc9/3pnzCPh8vf4AmaaTKQ==&fta_ind=16&fs=1

Enfin, er staat genoeg zo rond of zelfs onder de 100 euro, moet lukken! :)

Er zal vast wel een kleine verbetering waarneembaar zijn maar niet veel.

Als mensen zeggen dat er een wereld van verschil zit tussen converters dan moet je naar hun test methode vragen, meestal is het een simpele AB test en dan ligt conformatie bias op de loer.
Een converter van 1000 euro moet beter klinken als een converter van 100 euro. Maar als er een degelijke ABX test word gedaan dan verdwijnen die verschillen erg snel.
Meer info over luister testen vind je hier.
ABX test tussen een AD-DA converter uit 1984 en een kabel.

Waarom niet de volume controler van je computer gebruiken?

Nou, hoorbaar verschil is er wel. Ooit de stap gemaakt van de interne geluidskaart naar de m-audio, kon ik goed horen hoor. En de stap naar de Motu ook. En getest met de oren ja. Mijn gehoor is goed genoeg in het luisteren dat ik dat meen te horen ja. Tussen die geluidskaarten zitten geen duizenden euro's.. Maar wel een honderd of twee.

Back