DIY stereo modulatie (hoe?)

MarsMusica

Composer/Musician
Een vraag/probleem wat hopelijk gemakkelijk is opgelost/beantwoord.

en interessant misschien voor alle DIY, bouwers, knutselaars,reparateurs en studio-opname technici:

ik heb twee T.M.K. (To many Knobs ) distortions gebouwd:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=126776&highlight=tmk

met het idee twee onafhankelijke distortions te verwezelijken die, door de in te stellen verschillen in het rechter en linker kanaal, een bijzonder stereo-effect geven.

ik zit vandaag met de afgemaakte prints (beide werken 100%) een test-opstelling te proberen en kwam er achter dat de units niet werken als ik het mono ingangssignaal (gitaar) splist naar beide ingangen.
het doet dan helemaal niets! wel als ik van eentje de fase (d.w.z. de min en plus ) omdraai, maar dat is nu juist niet de bedoeling!
De uitgangen van beide distortions gaan naar twee losse kanalen op mijn mengtafel.
lijkt alsof ik alle in en uitgangen op een of andere manier moet isoleren. scheiden van elkaar. maar hoe? niet met transformatoren.... :?

met gitaar-pedaaltjes uit de winkel heb je volgens mij dit probleem helemaal niet. je kan naar hartelust signalen splitsen en weer samenvoegen.

Dit zijn de routing mogelijkheden die ik uiteindelijk wil,
Een stereo tmk distortion effect in een kastje met de mogelijkheden van:
stereo in en stereo uit (dus volledig parallel)
stereo in en mono uit (beide kanalen bij uitgangen opgeteld)
mono gesplitst naar beide ingangen en stereo uit
mono gesplitst naar effect1 dan naar ingang effect2 en dan mono uit van effect2 (in serie)
mono gesplitst naar beide ingangen en mono uit (beide kanalen bij uitgangen opgeteld)

zie tekening!

Attachments

• routingTMK.jpg
    routingTMK.jpg
    30,6 KB · Bekeken: 142
zou je willen fuzzen maar mijn neus die zit er tussen, ikweet niet hoe.

Hij Weet NIet HOE, Hij Weet NIet Hoe , hij weet niet HOE!

en helemaal vergeten te vertellen:

als ik ze beiden voed met een gesplitst mono-signaal, dan hebben de knoppen van de ene distortion invloed op de andere distortion. dat is ook niet wat ik (je, men) wilt.

Ik doe ff een gooi:

Vroegah (toen alles nog goed ging in audio land) werd elke module gescheiden door een trafo.
Het doel hiervan was: electrische isolatie maar met name behoud van in- en output impedantie.
GitaarpeNdalen hebben vaak een input buffer amp met hetzelfde doel maar met een goeiekoper kostende prijs.
Die zit niet op de TMK.

Nu mijn al-dan-niet nuttige input van vandaag:
Je kan een buffer ampje ervoor zetten.
Of je kan proberen met wat weerstandjes te pielen.
Wellicht heb je met wat slim gekozen weerstandwaardes al een gewenst resultaat.
Als je vrijelijk wil patchen in alle mogelijk comobinaties, dan zou ik voor de buffer amp gaan.

bedankt voor de uitgebreide uitleg!!

nog een vraag: gaat het om een buffer ampje om het mono-signaal wat op te krikken? of juist per ingang van de beide distiortions een eigen buffer amp?

en bij de outputs lijkt me verdere buffering niet nodig..of toch wel?

nog een vraag: gaat het om een buffer ampje om het mono-signaal wat op te krikken? of juist per ingang van de beide distiortions een eigen buffer amp?

en bij de outputs lijkt me verdere buffering niet nodig..of toch wel?

Het handigst is om op beide inputs van de TMK een buffer te zetten.
Als je aan de output zijde problemen krijgt is het handiger om 1 buffer (heet dan "ineens" summing amp) amp te maken.

Dus:
Elke TMK input voorzien van een eigen buffer amp.
Als je twee TMK's wil samenvoegen (mixer) en je loopt tegen problemen aan, dan kan je 1 summing amp maken. Als je niet tegen problemen aanloopt: maak ook geen summing amp, want dat is alleen maar gedoe.

Ik ben er, zeker in een modular omgeving, fan van om inputs en outputs te bufferen. De kans dat je langs de kassa moet als je een nonsenspatch maakt (outputs met elkaar kortsluiten) is dan ook veel kleiner. En ik hou wel van dummyproof concepten in apparaten die ik zelf moet gebruiken, kuch...

De hoeveelheid gedoe om zowel input als output te bufferen valt erg mee als je toch al je input ging bufferen: je gebruikt gewoon een dual opamp waardoor je de voeding en condensatortjes niet dubbel moet uitvoeren.

Overigens vinden velen het duidelijk wél gedoe: de Roland JX3P bv heeft een ongebufferde trigger input, waardoor je niet je trigger kan chainen met een JX3P ergens halverwege. Dus moet ik een gebufferde trigger splitter maken.

bedankt voor de tips!

ik zat er over te denken om te beginnen met een losse dubbele buffer (dual op-amp) in een eigen behuizing. die is dan ook inzetbaar in andere situaties als dat nodig is.
nu nog het beste schemaatje:

ik lees hier dat een op-amp wel de klank wat kouder kan maken (plus is verder heel weinig componenten nodig):
http://www.muzique.com/lab/buffers.htm

en hier weer aanbeveling van een JFET transistor:
http://generalguitargadgets.com/projects/15-boostersrouters/75-transistor-buffer-project

en hier ook veel info. (nog niet goed gelezen):

http://screaminfx.com/tech/why-and-when-to-use-a-guitar-buffer-pedal.htm

en hier een Fuzz-schrikkelijke 'Demo' van stereo 'Too Many Knobs'.

ergens hoor ik duidelijk drie klanken: links, midden en rechts

Attachments

• tmk.mp3
    2 MB · Bekeken: 136
Back