compressors? eh en dan?

jwhagenbeek

Ouwe rot
ja nou heb ik ondertussen een zwikje vintage, oude compressors in mn studiootje. alleen gebruik ik ze nooit!
af en toe schop ik er een kickje doorheen maar verder kom ik niet. sidechainen ben ik te lui voor... mastering zijn ze niet geschikt voor omdat t geen multiband compressors zijn.
... en toch ben ik blij met die dingen omdat ik weet dat ze allemaal een ander karakter hebben.

ok ok ok maar nu... ik wil eens proberen met mn setup t ultieme "ik" geluid creeeren. iedereen kent wel de gangbare synths als de juno, een 303 cloontje, een 505je, een micromodular, een electibeje, een modular, een dx200, een paar e-mu modules, een samplertje... nog wat synthjes en een aantal racks met effecten, oh en een mixer natuurlijk.

wat is mn plan. al die geluidmakende rommel heb ik wel ergens liggen dus moet gewoon een keer niet lui zijn en aansluiten die handel.
maar wat ga ik nou doen met een stuk of 6 compressors die ik rond heb slingeren :stupid
ik heb altijd iets om een eigen karakter in mn geluid te zoeken en dan mag ik van mezelf best af en toe over compressen, maar waar plaats ik ze in mn setup

Op een patchbay?

Zou ik ook doen! :okdan: Als je je overige hardware ook op die patchbay aansluit, zorgt dat ervoor dat je snel een compressor ergens in je signaalpad kan zetten en dat je eventueel ook de sidechain snel kan aansluiten (zonder daarvoor eerst allerlei kabelwirwar te moeten uitzoeken of achter je rack te moeten kruipen). Dat maakt het experimenteren met je compressors een stuk leuker denk ik.

wat ik doe met een mijn overdaad aan ongebruikte apparaatuur:

dwing jezelf tot bijvoorbeeld een dagje (of meer) testen van de verschillende units.

test bijvoorbeeld elke compressor in hoevere het de klank beinvloed met basis instellingen.
of test ze juist met alle instellingen heel minimaal. dus bijna geen comp=ressie.

test de compressors een voor een (wat een werk, maar leerzaam!) met een aantal instrumenten/klanken en bijvoorbeeld over een kant en klaarnummer die voor jou belangrijk zijn.

en doe dan een test per compressor of je een en dezelfde geluiid/klank/sample zo weird mogelijk kan laten klinken.

enzovort....van alles te bedenken

en na al deze tests (alles netjes in schemas opschrijven) weet je:

welke compressor het meest bevalt

hoe ze allemaal werken

hoe ze voor jou in je studio kunnen werken

welke je nooit weg zou doen en welke onmiddelijk weer verkocht kan worden.

ik doe dit met al mijn apparatuur en op deze manier ben je heel weinig tijd kwijt terwijl je heel erg veel leert en meteen to the point komt met wat wel en niet werkt. eh..ben ik duidelijk z`o? het is laat..

en aansluiten is in dit geval ook een onderzoek/test:
compressors zitten vaak op een send/return ingang op een mengtafel. dan wordt het volledige siganaal gecompressed.
via de auxen kan ook, dan kan je de truuuk toepassen het orginele en gecompresde geluid te combineren (dit is een bekende truk. ik weet de naam even niet)
ik denk dat compresors meestal line-niveuau nidig hebben op zijn minst. ik weet het niet.

ik ben moe! hahaha

ja dat moet ik ook doen... heb ook een berg patchbays liggen. eh had... allemaal voor zelfbouw projectjes uit elkaar gesloopt voor de jacks :s maar goed dan nog moet ik ergens maar eens een doos kabels ergens vandaan halen om eindelijk alles eens aan te sluiten.

Dat moet je sowieso blijven doen natuurlijk:)

Al zou ik daarna de boel alsnog op patchbays aansluiten. Als je eerst een compressor moet zoeken, dan de voeding er eventueel nog bij moet gaan zoeken, dan nog een stekkerdoos die niet helemaal vol zit om vervolgens nog door een berg met kabels te gaan lopen spitten (wel een beetje een worse scenario)......... Dan zou het bij mij ook mooi in de hoek blijven staan. Op een patchbay is het maar één of twee patchkabeltjes prikken en je hebt gelijk resultaat dus dan ga je er al veel sneller mee aan de slag.

En patchbays en kabels hoeven niet veel te kosten lijkt me, een goedkopere patchbay doet zijn werk ook prima is mijn ervaring en monokabels van een euro zijn ook prima voor gebruik aan een patchbay (mits je niet elke week een andere setup wilt natuurlijk)

Alles op patchbay!

Parallelle compressie met meerdere compressors. :okdan:

Je zet een aantal compressors met verschillend karakter op de aux uitgangen van je mengpaneel. Deze komen dan terug op een ander kanaal van je mengpaneel. Nu kan je dmw het niveau van je auxen de hoeveelheid compressie en vervorming voor elk kanaal instellen. Voordeel hiervan is dat je heel veel compressie kan toepassen zonder dat het plat gaat klinken en je kan je mix lekker aan elkaar laten plakken.

ja dat moet ik ook doen... heb ook een berg patchbays liggen. eh had... allemaal voor zelfbouw projectjes uit elkaar gesloopt voor de jacks :s maar goed dan nog moet ik ergens maar eens een doos kabels ergens vandaan halen om eindelijk alles eens aan te sluiten.

Zeker! Een patchbay is het belangrijkste stukje hardware in de studio. Geef het een centrale plek en zet labels bij de inputs en outputs zodat je weet wat er in en uit gaat. Dan kun je makkelijk patchen.

je kan compressors aansluiten (1)direct na je instrument, (2)op je aux dan kan je meer kanalen gebruiken en dus meer instrumenten of sound bronnen, en (3) sommige compressors op de master maar dat kleurt wel erg je sound. (4) als effect bijvoorbeeld sidechain.

je hebt ook verschillende soorten sounds

je hebt overall sounds die klinken over het geheel gecompressed. dit hoeft niet perse multi band te zijn. ze zijn dus allround zoals orban 424a

je hebt buizen die klinken meestal gecompressed in een piek bijvoorbeeld de bass of juist het hoog. dus jiust heel specifiek

je hebt ook specifieke solidstate

een paar maanden terug en test gedaan met compressors buizen en solidstate van 4000 tot 400 euro

en het verschil is echt groot. waar de ene heerlijk klinkt klinkt de ander ruk en waar de ander ruk klinkt klinkt de ander zeer fijn.

heeft niets met geld te maken maar met smaak. wellicht ook met wat platen maatschappijen je hebben aangeleerd om mooi te vinden. wie zal het zeggen.

rommelen met snoeren, pluggen en nog eens pluggen tot het lekker klinkt.

als ik verschillende gelijksoortige apparatuur test/ vergelijk, dan maak ik altijd eerst korte opnames.
Dan kan ik daarna deze files beluisteren en goed de verschillen horen tussen de units.

Dit geld ook voor als je met gebruikstechnieken wilt experimenteren.

wij mensen zijn nu eenmaal niet in staat geluid op zo'n manier te onthouden dat we het met alle details in klank onthouden. Vooral als de verschillen heel subtiel zijn.

Back