Waar op letten bij het aanschaffen van een externe geluidskaart via marktplaats

synthkey

Stamgast
de titel spreekt voor zich, waar moet ik op letten?
USB1 interfaces lijken ook zeer goedkoop.
budget is zo rond de 110 euro, hopelijk kan ik voor dat bedrag een focusrite 8i6 scoren.
Ik heb minimaal 3 outputs nodig, 6 zou perfect zijn. het is immers voor gebruik live performances, zo min mogelijk latency.

alvast bedankt:)

De Focusrite 8i6 voor 110 euro, dat gaat lastig worden denk ik.....

De Saffire 6 USB zou wellicht wel moeten lukken.

Sowieso zou ik persoonlijk gaan afhalen en eerst goed testen, dus niet blind betalen en laten opsturen.

De Focusrite 8i6 voor 110 euro, dat gaat lastig worden denk ik.....

De Saffire 6 USB zou wellicht wel moeten lukken.

Sowieso zou ik persoonlijk gaan afhalen en eerst goed testen, dus niet blind betalen en laten opsturen.

Persoonlijk zou ik liever een 8i6 kopen, je weet maar nooit op marktplaats.
De Saffire 6 USB dat is toch een USB1 apparaat, heb je dan geen last van latency?
Hiervoor had ik een 2i2 , en dus te weinig outputs om de click nog overheen te sturen, over de sample rate / latency verhouding was ik best te spreken, deze was USB2.
Het is immers voor 'live performance'

Maakt een USB1 kaart veel verschil op het gebied van latency en geluidskwaliteit ten opzichte van een USB2 kaart?

Ik durf niet over specifieke geluidskaarten te praten, maar een USB2 interface kan 2x zoveel data verzenden dan een USB1 interface. dat zou moeten betekenen dat je met USB2 met name meer in- en/of uitgangen kunt krijgen op je audiointerface.

De saffire 6 heeft 4 outputs, maar dan vraag ik me dus af of de geluidskwaliteit wel goed is , en er niet zo veel latency is aangezien het wel weer een usb1 kaart is.

Het beste is trouwens een PC te gebruiken die alleen voor muziek wordt gebruikt...
Het beste is om een Mac te gebruiken. Die zijn stabieler, hebben vaak minder latency (want betere kwaliteit hardware), en je kunt naast je muziekprogrammatuur gewoon alles blijven gebruiken.

Het is voor live performance, ik heb een krachtige laptop. Helaas geen apple, en ook geen firewire....

Volgens de spec in de link van Digimod is de minimale samplebuffer 77 samples. De kaart werkt op een samplefrequentie van 44.100 of 48.000 samples per seconde. Dus latency over USB1 is niet al te hoog. Jammer genoeg zijn beide testmachines nogal zware jongens. En PC laptops kunnen heel verschillend zijn, met goede of slechte componenten. En omdat het een laptop is, zit er meestal een CPU en moederbord in die geoptimaliseerd zijn voor zuinig energieverbruik. Voor audiotoepassingen wil je 'm in ieder geval instellen voor hoogste prestaties. Ik zou het gaan uitproberen, voordat je iets koopt. Dat is de enige manier om er met zekerheid iets over te kunnen zeggen.

Volgens de spec in de link van Digimod is de minimale samplebuffer 77 samples. De kaart werkt op een samplefrequentie van 44.100 of 48.000 samples per seconde. Dus latency over USB1 is niet al te hoog. Jammer genoeg zijn beide testmachines nogal zware jongens. En PC laptops kunnen heel verschillend zijn, met goede of slechte componenten. En omdat het een laptop is, zit er meestal een CPU en moederbord in die geoptimaliseerd zijn voor zuinig energieverbruik. Voor audiotoepassingen wil je 'm in ieder geval instellen voor hoogste prestaties. Ik zou het gaan uitproberen, voordat je iets koopt. Dat is de enige manier om er met zekerheid iets over te kunnen zeggen.

Dan ga ik inderdaad eerst even naar de winkel (als deze nog te koop zijn), met mijn laptop, en koop ik er vervolgens een tweedehands als het bevalt. :okdan:

Het beste is om een Mac te gebruiken. Die zijn stabieler, hebben vaak minder latency (want betere kwaliteit hardware), en je kunt naast je muziekprogrammatuur gewoon alles blijven gebruiken.

Het bovenstaande klopt eigenlijk helemaal niets van.

Een Mac is standaard niet "stabieler" dan bijvoorbeeld een Windows of Linux systeem. Vroeger in de jaren 80 en 90 wel nog ja, omdat Apple geen rekening hoefde te houden met tienduizenden verschillende setups ala PC. Je had maar een paar verschillende Mac's en die waren geoptimaliseerd voor maar een handjevol verschillende configuraties. Er zit tegenwoordig ook niet "betere" hardware in, want het is allemaal van de standaard merkjes (Intel, AMD, NVIDIA, enzovoorts). Vroeger had Apple nog wel van die custom moederborden en geheugenreepjes en zo, maar dat is vandaag de dag allemaal niet meer. Allemaal exact hetzelfde materiaal als bijvoorbeeld in een Dell of een HP systeempje. Alleen de combinatie van onderdelen verschilt. De kwaliteit per onderdeel is afhankelijk van de fabrikant. De interne hardware van een MacBook is dus niet per definitie beter dan een laptop van een vergelijkbare prijs. Bij het gebruik van een externe geluidskaart ben je sowieso sterk afhankelijk van de kwaliteit van de driver. Die schrijft Apple zelf niet, maar de fabrikant.

Het beste bouw je zelf een systeem dat gefocust is op audio. Bij voorkeur laat je alles lopen via interne verbindingen (bijvoorbeeld PCI Express) i.p.v. alles met USB of FireWire aan te sluiten. Die zorgen namelijk voor vertraging omdat de round trip latency hiermee iets hoger wordt. Het ligt ook aan de kwaliteit van de kabel en de drivers hoe erg je de latency merkt. Wanneer je een laptop hebt ben je wel gebonden aan USB of FireWire.

Zelf heb ik de Focusrite Scarlett 2i2 gekoppeld aan een Windows 7 Pro systeem (laptop). De latency is echt zeer minimaal. Ik kan het alleen merken als ik de input laat afspelen en tegelijkertijd de direct monitoring functie gebruik. Dan hoor ik beide tegelijk en hoor ik een fractie van een seconde latency bij het indrukken van een toets (twee keer hetzelfde geluid zeer snel achter elkaar). Bij het gebruik van direct monitoring heb je 0,0 latency. Wanneer je het geluid een rondje laat gaan (input, USB, laptop, USB, output) heb je maar minimale latency. Verder is het gewoon een mooi kastje met goed geluid. Doet wat het moet doen, voor 139 euro nieuwprijs. Daar hoef je eigenlijk niet voor naar Marktplaats...

Hoe hoger de sampling frequentie hoe lager de latency.
Daarnaast is een stabiele driver ook belangrijk voor lage latency.
Voor de volledigheid is de kwaliteit van het digitale gedeelte van het reconstructie/anti aliasing filter ook van belang voor de latency: Hoe meer stappen het filter heeft (meer stappen is betere geluidskwaliteit) hoe hoger de latency. Maar dit laatste moet je niet op letten, moderne digitale systemen klinken allemaal hetzelfde.

Als je 6 stereo uitgangen wil, dan lijkt mij usb2 de voorkeur te hebben.

Lage latency is overigens alleen belangrijk als je vst instrumenten life via een midi keyboard wilt bespelen. Als je een DAW gebruikt voor sequencing maakt het niets uit ivm latency compensatie. Je hebt alleen gezegd dat het life is verder niet vandaar het onderscheid.

Back