Vraag over passive en buffered multiples

hand klap ka

Ouwe rot
Ik weet dat een passive multiple het signaal afzwakt en een buffered niet, maar ik wil weten wat dat in de praktijk betekent om te kijken of ik buffered of passive moet kopen.

Als ik een cv signaal en een gate signaal in een passive multiple stop en drie cv's eruit haal naar drie VCO's en drie gate's naar drie adsr's, kan ik dan die drie VCO's en ADSR's zonder problemen aansturen?

Als ik een audio signaal door passive multiple haalt betekent het afzwakken van het signaal dat het volume van de outputs lager is dan van de input of gebeurt er nog iets anders met het signaal bij de outputs ?

Wat zijn een paar praktijk voorbeelden van situaties waar je een buffered voor nodig hebt, waar een passive niet werkt ?

Gate signaal ja, wil je 1 signaal splitten om 3 VCO's aan te sturen gebruik dan een buffered multiple om mult CV waarde gelijk te houden aan wat je in de multiple stopt.
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.

Met audio heb ik nog nooit iets geks gemerkt door ze te multen.

als je een keyboardcv/ toonhoogte in 1 oscilator stopt en je stemt de boel is het oke.
als je een tweede kabeltje met de tweede oscilator verbind ( of de derde ) dan wordt het signaal ( ongebuffered) verdeeld en dus verzwakt, en moet je de eerste oscilator weer gaan bijregelen.

bij een gebufferde patchbay hoeft dat niet.
voor triggers valt de marge meestal wel mee, bij toonhoogte merk je het verschil het meest.
reden om bv op een synthi/ ems met name de oscilatoringangen te bufferen en de rest gewoon passief te laten.

Gebufferde multiples heb je bij trigger ofte gate signalen nodig wanneer je ze in ongebufferde triggeringangen prikt. Die "zuigen het signaal leeg" waardoor er te weinig overblijft voor de andere takken. Je gebufferde multiple neemt dan de functie van de ingangsbuffer over die die module eigenlijk had moeten hebben.

Voor CV signalen is het voor tuning van belang, zoals hierboven gezegd.

Back