Geluid karakter

barn

Detroit nerd
Ik zie erg veel studio tips voorbij komen...
Compressie/master technieken etc.

Maar omdat we een synthesizer forum zijn, en ik weer een stapje verder wil gaan met mijn kennis het volgende...

Zijn er links/docs/pdf-jes die wat over karakteristieken van bepaalde geluiden behandelen mbt synthese...

Ik weet wel hoe de verschillende dingen werken van subtractieve synthese, alleen kan ik nog niet goed bij de gedachte aan een geluid meteen de vertaalslag maken...

Dus ik zoek tips/info over karakteristieken van bijvoorbeeld:
- strings
- brass
- bepaalde percussie sounds
- etc..

zoeken leverde me niks op...

:halleluja

Snap de vraag niet eens, laat staan het antwoord ;)

Bedoel je hoe een klank opgebouwd is? Dus bv. welke golfvorm je moet gebruiken?

Strings kan je maken van bijvoorbeeld twee saw golfvormen en die gedetuned van elkaar. Geef ze ook zoiets als een grote attack waarde en release waarde vooral voor de amp envelope. Het zelfde kan je doen voor de filterenvelope, maar door hier wat andere instellingen voor te gebruiken kan je verschillende soorten klanken creeren. Vergeet ook niet de cutoff te gebruiken natuurlijk.

Brass kan je ook met twee gedetunde saw golfvormen maken maar dan moet je vooral de attack en de release van de filter en amp envelope ongeveer een middelmatige waarde geven. Door de cutoff te gebruiken kan je bijvoorbeeld een warme brass klank maken of een die helder is.

De kracht van klanken licht vaak in het combineren van verschillende golfvormen. Wat dus vaak gedaan wordt is dat een golfvorm een octaaf lager of hoger gebruikt ten op zichte van de andere golfvorm(en). Pas eventueel het volume aan van bijvoorbeeld de een die een octaaf lager ligt. Door combineren wordt de klank veel voller.

Brass en strings kan je ook maken van pulse golfvormen die je moduleert met een lfo met een bepaalde waarde, waardoor je zoiets kan krijgen als een klank die op een saw golfvorm lijkt.

Bassen kan je bijvoorbeeld maken van twee saw golfvormen die een octaaf van elkaar verschillen. Gebruik vooral de release van de amp envelope om de bas vetter/voller te maken. Je kan veel verschillende bassen maken door te pielen met de filter envelope. Je kan bijvoorbeeld lekkere bassen maken als je een korte decay gebruikt, weinig sustain en de release bijvoorbeeld het zelfde als die van de amp envelope. Geef dan bijvoorbeeld de envelope een waarde van 18 of zo, en draai de cutoff een stuk dicht. Zo krijg je wel krachtige bassen. Resonatie is ook wel belangrijk. Je kan bijvoorbeeld ook aardig wat resonatie gebruiken waarbij je dan de filterenvelope bijna niet gebruikt, en de cutoff een stuk dichtdraait. Dit zijn maar een paar voorbeelden van wat je kan doen.
Je kan bijvoorbeeld ook een square golfvorm nemen en dan een saw golfvorm of zo een octaaf hoger plaatsen.

Voor percussie geluiden wordt vaak ruis gebruikt. Bijvoorbeeld voor claps, snares en meer. Sine golfvormen kunnen hierbij ook weer goed van pas komen. Waldorf heeft een pdf met wat informatie over hoe je bepaalde percussie klanken kan maken met bijvoorbeeld hun Attack. ftp://ftp.waldorf-gmbh.de/attack/docs/attackdrumsounds.pdf

Access heeft trouwens een programmeer handleiding die misschien wel van pas kan komen http://www.access-music.de/pdffolder/Programming_Analogue_Synths_Tutorial.zip

Dit zou ook nog van pas kunnen komen: http://www.computermusic.co.uk/tutorial/a_sforbeg/a_sforbeg.asp

Een beetje ervaring, kennis van de functies van je synths is wel belangrijk naar mijn idee, om geluiden te maken die je wilt. Je kan trouwens ook gewoon de geluiden van je synths analyseren he? Gewoon ff kijken wat bepaalde functies voor invloed hebben op het geluid.

Gebruik anders bij de zoekfunctie van http://www.proxis.nl ff dit isbn nummer 1870775708. Dat syntheseboekje van Wizoo kan trouwens niet meer geleverd worden.

Ik bedoel dus precies hoe Musicmaker het omschrijft... Thnx :okdan: :halleluja

Dat soort tips...

Hoe een bepaald geluid is opgebouwd... nogmaals is dit belangrijk om een zetje te krijgen om een bepaalde vertaalslag te maken...

Met dit soort tips kan je dan gaan experimenteren, waardoor je inspiratie krijgt om geluiden te maken...
Denk ik...

Af en toe loop je tegen een deur op, en dan helpen dit soort tips/trucks je om die deur te openen...

Heb je de Synthsecrets serie van Sound on Sound wel eens gezien ?
SoS
Volgens mij staat daar alles in wat je wilt weten.

Origineel geplaatst door barn
Ik bedoel dus precies hoe Musicmaker het omschrijft... Thnx :okdan: :halleluja

Dat soort tips...

Hoe een bepaald geluid is opgebouwd... nogmaals is dit belangrijk om een zetje te krijgen om een bepaalde vertaalslag te maken...

Met dit soort tips kan je dan gaan experimenteren, waardoor je inspiratie krijgt om geluiden te maken...
Denk ik...

Af en toe loop je tegen een deur op, en dan helpen dit soort tips/trucks je om die deur te openen...

Download de Nord Modular Editor, ook al heb je 't apparaat niet. Ga dan de paar duizend patches op nordsynth.zevv.nl verkennen. Die laten je precies zien hoe 't qua filters/envelopes zit.

Wat ook helpt : Synth Secrets van Sound On Sound. Ik denk (omdat dat generieker is) dat 't precies in je straatje past.

http://www.google.com/search?source...=UTF-8&q=site:www.sospubs.co.uk+synth+secrets

De delen staan helaas niet in de goede volgorde :(.

aanvulling op Brass geluid:
de pitch env is zeker zo belangrijk, geef een kleine pitch sweep mee op de attack
verder zou ik ook een tikkie ringmod gebruiken om de sound nog wat metallischer te laten klinken...

voor strings zou ik 1 zaagtand met een beetje lfo op de pitch en een blokgolf met een trage pwm gebruiken

duidelijke en leerzame thread, aangezien ik zelf nog weinig ervaring heb met het creëren van geluiden....dit zijn nog wel tips van algemene aard. ik zou hier graag nog wat dieper op in willen gaan.

hoe maak je bijvoorbeeld een scheurende lead/sound zoals bijvoorbeeld wordt gebruikt in de hardhouse.....

hoe maak je een bass zoals bijvoorbeeld gebruikt wordt in hardhouse..........(nu maak ik die bijvoorbeeld door een acid geluid om te draaien en het begin en het einde eraf te knippen, ik sample dus een geluid uit de virus ipv dat de sound direct uit de virus komt)

greetz,

Croaton

Origineel geplaatst door Croaton
duidelijke en leerzame thread, aangezien ik zelf nog weinig ervaring heb met het creëren van geluiden....dit zijn nog wel tips van algemene aard. ik zou hier graag nog wat dieper op in willen gaan.

hoe maak je bijvoorbeeld een scheurende lead/sound zoals bijvoorbeeld wordt gebruikt in de hardhouse.....

Da's het makkelijkste dat er bestaat. Als je een VST-compatible sequencer hebt (Cubase, Logic, Sonar met wrapper), haal je dan even de (gratis) SuperWave P8 (zie ook Gear Nieuws). De eerste preset is gelijk wat je moet hebben.

Het zijn in feite een stuk of 14 allemaal lichtelijk gedetune'de zaagtand golven op elkaar, laagdoorlaat filter erachter, tikkeltje delay + reverb, klaar. Ik heb nu met m'n Micromodular hetzelfde gedaan, en ik kom op 12 voordat de CPU uitmaxt. Kun je nagaan ;).

hoe maak je een bass zoals bijvoorbeeld gebruikt wordt in hardhouse..........(nu maak ik die bijvoorbeeld door een acid geluid om te draaien en het begin en het einde eraf te knippen, ik sample dus een geluid uit de virus ipv dat de sound direct uit de virus komt)

Zo'n soort "WoW WoW" geluid? Als je een Virus hebt hoef je nog niet eens moeite te doen voor sounddesign of wat om te samplen en om te draaien, da's een basic 303 met de filter env een beetje open, goede resonantie erop, en dan distortion erover. De preset in de Virus heette de K-Birth, ik heb er zelf een gemaakt voor de Q die (haha) Q-birth heet, zit in User Forum Soundset 2. Gewoon even de attack omhoogschroeven en dan laten zuigen in plaats van spugen.

Origineel geplaatst door Yoozer
Da's het makkelijkste dat er bestaat. Als je een VST-compatible sequencer hebt (Cubase, Logic, Sonar met wrapper), haal je dan even de (gratis) SuperWave P8 (zie ook Gear Nieuws). De eerste preset is gelijk wat je moet hebben.

Het zijn in feite een stuk of 14 allemaal lichtelijk gedetune'de zaagtand golven op elkaar, laagdoorlaat filter erachter, tikkeltje delay + reverb, klaar. Ik heb nu met m'n Micromodular hetzelfde gedaan, en ik kom op 12 voordat de CPU uitmaxt. Kun je nagaan ;).

Zo'n soort "WoW WoW" geluid? Als je een Virus hebt hoef je nog niet eens moeite te doen voor sounddesign of wat om te samplen en om te draaien, da's een basic 303 met de filter env een beetje open, goede resonantie erop, en dan distortion erover. De preset in de Virus heette de K-Birth, ik heb er zelf een gemaakt voor de Q die (haha) Q-birth heet, zit in User Forum Soundset 2. Gewoon even de attack omhoogschroeven en dan laten zuigen in plaats van spugen.

bedankt, ik zal het vanavond thuis eens uittesten.........:halleluja

Da's het makkelijkste dat er bestaat. Als je een VST-compatible sequencer hebt (Cubase, Logic, Sonar met wrapper), haal je dan even de (gratis) SuperWave P8 (zie ook Gear Nieuws).

ik heb gezocht, maar hij kan amper iets vinden, alleen deze discussie en over iemand die een nr gemaakt heeft....

maar waar haal ik deze dan verdaan?? wat is url van gearnews die je bedoeld??

Google op SuperWave P8 - het eerste wat er verschijnt is deze URL:

http://home.btconnect.com/christopherg/

Sla de .dll file op in je Cubase/VSTPlugins directory, en klaar.

Je had trouwens gelijk.. die Superwave heeft hier op de frontpage gestaan maar is nu een beetje weg :).

Google op SuperWave P8 - het eerste wat er verschijnt is deze URL:

http://home.btconnect.com/christopherg/

Sla de .dll file op in je Cubase/VSTPlugins directory, en klaar.

Je had trouwens gelijk.. die Superwave heeft hier op de frontpage gestaan maar is nu een beetje weg :).

ik had gegoogled, alleen ik heb op dat adres niet gekeken vanwege de beschrijving die erbij stond. movie film wave of zoiets.. maar vanavond testen :D :duivels:

Back