Gezocht: (hardware)presetprogrammer(?) voor meerdere synths!!

Atlantis

Stalins' handlanger
Ik zou willen weten of er iemand een concreet idee heeft van wat ik zoek ( en tot nu toe niet vind....) Het gaat om het volgende probleem:

Ik speel live op meerdere synthesizers, waar ik bij iedere synth - voor elke song - natuurlijk bepaalde banks/sounds heb geprogrammeerd.
Probleem is dat je, als je een set van 20 nummers speelt, voor 20 x 3 ( of 4 synths) instellingen hebt te onthouden, die je ook nog eens even direct moet weten en instellen voordat je enkele seconden later met het volgende nummer begint.....
Je voelt em al: een onmogelijke klus; iets wat vraagt om een MIDI-oplossing.

Het is me duidelijk dat ik een soort 'program-sequencer' nodig heb; louter en alleen om met een presetinstelling de setup voor 3 ( of meer) synthesizers van 1 nummer met een druk op de knop te kunnen oproepen.

Ik heb echter geen idee waar ik naar zoek, hoe ze heten, hoe ze uitzien, door welke merken ze worden gefabriceerd, wat voor modellen en mogelijkheden er zijn enz.enz.

Wie helpt me verder?

Groetjez Martin

Met een beetje redelijke patchbay moet dat wel te doen zijn.

Die kan je meestal voor dit soort taken van te voren programmeren.
Zoek maar even google :)

Ik zat ook al te denken aan een patchbay, maar had het idee dat die alleen programmeerbaar zijn qua verbindingskeuzes à la welke ingang gaat naar welke uitgang.
Is het dan zo dat de programmeerbare presets van patchbays ook andere parameters dan die van midikanaal kunnen vastleggen? In dat geval is het inderdaad toereikend lijkt me.....ik hoef immers alleen maar de bank/programchanges van ieder instrument met een druk op de knop te kunnen oproepen.

grtz Martin

Origineel geplaatst door Atlantis
Ik zat ook al te denken aan een patchbay, maar had het idee dat die alleen programmeerbaar zijn qua verbindingskeuzes à la welke ingang gaat naar welke uitgang.
Is het dan zo dat de programmeerbare presets van patchbays ook andere parameters dan die van midikanaal kunnen vastleggen? In dat geval is het inderdaad toereikend lijkt me.....ik hoef immers alleen maar de bank/programchanges van ieder instrument met een druk op de knop te kunnen oproepen.

grtz Martin

Bij de meeste uitgebreide patchbays kan je meer dan alleen de routing bepalen. Zo kan je dus ook programchanges zenden en sysex bijv.

Wat je zoekt bestaat dus wel!

Je kan "program- en bank changes" natuurlijk ook altijd sequencen en
vervolgens die sequence effe voor het nummer begint afspelen.
Dit is onhoorbaar zolang je geen noten mee sequenced.

Dit kan je met alle sequencers doen.

Met de Yamaha MDF3 kan je zelfs voor 99 nummers volledige banken backup-en terugdumpen.

Een goedkopere optie is natuurlijk al je klanken voor je eerste song 001, A01, etc. nummeren.
Voor je tweede song zou dat dan 002, A02, etc. zijn.

ja, ik zat net te denken, je kunt in alle synth toch wel multi's c.q. performances programmeren. In die multi's kun je je setting voor je nummers opslaan. Zo doe ik dat live ook. Gewoon op het moment dat je van nummer 7 naar nummer 8 gewoon van multi 7 naar multi 8 gaan, dan staan meteen al je settings goed. Mocht je daar geen tijd voor hebben, kun je inderdaad overwegen om je program/bank changes te programmeren in bijvoorbeeld een alesis mmt-8 een goedkoop sequencertje.

Program Changes

Program Changes

Ofwel programmeer je 'Program changes' aan het begin van elke track, ofwel gebruik je de handige 'program' switch in Logic .

Ok het antwoord op deze vraag word een patchbay van midi temp (die hebben remote controller) of een Digital Music Corps MX8 midi patchbay/midiprocessor. ZOals ik dus heb. Ze werken ideaal. Zijn makkelijk te programmeren, heel veel functies en je kan er program changes mee versturen. Voor op podium bijvoorbeeld is hij ook uitstekend geschikt. Je kan er 50 patches mee opslaan en tja 2ehands is hij niet duur. Tussen de 100 en 250 issie zeker te krijgen. Had de mijne voor $90 (naja wel 50 euro erbij aan extra kosten etc.) in zeer goede staat. 6 ins, 8 outs ds lijkt me voldoende. Dus wat wil je nog meer? :)

Dus wat heb ik effe gekocht: een Roland A880 MIDI patchbay/processor

Dus wat heb ik effe gekocht: een Roland A880 MIDI patchbay/processor

Origineel geplaatst door Slipperman
Ok het antwoord op deze vraag word een patchbay van midi temp (die hebben remote controller) of een Digital Music Corps MX8 midi patchbay/midiprocessor. ZOals ik dus heb. Ze werken ideaal. Zijn makkelijk te programmeren, heel veel functies en je kan er program changes mee versturen. Voor op podium bijvoorbeeld is hij ook uitstekend geschikt. Je kan er 50 patches mee opslaan en tja 2ehands is hij niet duur. Tussen de 100 en 250 issie zeker te krijgen. Had de mijne voor $90 (naja wel 50 euro erbij aan extra kosten etc.) in zeer goede staat. 6 ins, 8 outs ds lijkt me voldoende. Dus wat wil je nog meer? :)

He
Ik heb dan maar eens een mooi 2e hands Roland A880 MIDI patchbay/processortje gekocht. Aardige prijs: 102 euro.
Ben benieuwd in hoeverre dit mijn problematiek oplost.

Martin

Het kan toch veel eenvoudiger?

Als je 3 synth's hebt sluit je 2 en 3 toch gewoon via midi op de eerste synth aan.
Vervolgens sla je de patches/performances op elke synth in dezelfde volgorde op.
Reserveer hiervoor 1 bank en begin gewoon bij 1 etc.....
Als je dan alleen program changes laat verzenden door no 1 dan volgen de andere synth's bij een program change die je gewoon op de eerste synth selecteert.

Of zie ik het weer te simpel?

Grtz. Ronald.

PS. ik heb de Roland patchbay ook maar durf niet te zeggen of deze ook program changes kan opslaan.......

Laatst gewijzigd:
Zo doe ik het tot nu toe ook....

maar met meer instrumenten wordt het op een gegeven moment irritant, want je moet voor ieder optreden (andere setlist) de zooi even anders programmeren. Tenminste....dat doe ik wel.

Misschien is een Behringer FCB1010 footcontroller ook wel nuttig? Daar kun je volgens mij ook patchchanges mee doorsturen, en bovendien heb je 2 expressie pedalen erbij.

Groeten,

Rutger

ps. Of heeft iemand nog een patchbay over die dit kan? If so......mail me :).

Behringer Footcontroller?

Behringer Footcontroller?

Heee

Die behringer footcontroller, vertel me daar eens iets meer over......ben wel nieuwsgierig wat dat ding bijzonder maakt........?

ongeveer 150 euro
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=FCB1010&lang=eng

10 banks with 10 user-editable presets each
Two expression pedals with freely assignable MIDI channel, controller number and range
Five MIDI program change and two MIDI controller commands per preset (simultaneously transmittable)
MIDI note-on commands transmittable for trigger and tap-tempo applications
Two programmable relay-controlled switch jacks, e.g. for amp channel selection
MIDI merge and sysex backup functions
Easily programmable in a standing position
Integrated power supply—no messy AC adapters

Misschien een beetje een omslachtige 'work around' maar wel een snellere dan je nu hebt.
Een pctje met cubase of logic meenemen, je synths eraan hangen en voor elke song een nieuw project aanmaken met al de instellingen van je synths.
Als je dan naar de volgende track moet hoef je alleen maar één nieuw project te openen waar alle instellingen van je synths ingeprogrammeerd staan welke dan ook direct midi uitgestuurd worden naar je synths zodra je dit project opent en voila, je kunt weer lekker verder spelen.

gr. Tom:D

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Misschien een beetje een omslachtige 'work around' maar wel een snellere dan je nu hebt.
Een pctje met cubase of logic meenemen, je synths eraan hangen en voor elke song een nieuw project aanmaken met al de instellingen van je synths.
Als je dan naar de volgende track moet hoef je alleen maar één nieuw project te openen waar alle instellingen van je synths ingeprogrammeerd staan welke dan ook direct midi uitgestuurd worden naar je synths zodra je dit project opent en voila, je kunt weer lekker verder spelen.

gr. Tom:D

laptopje is wat handzamer, ik vindt het een goed idee hoor, maar ik hoor de anti pc mensen al hun met hun argumenten aankomen:)

Origineel geplaatst door EDP
laptopje is wat handzamer, ik vindt het een goed idee hoor, maar ik hoor de anti pc mensen al hun met hun argumenten aankomen:)

Kijk....the point blijft dat ik in live-bands speel. ( o.a. Symfonische Powermetal)
Ik zeul al heel wat dingen mee, dr komt straks nog een rackkast extra bij en alleen samen met de drummer neem ik nu (zonder versterking) al genoeg plaats in beslag om een kleine kroeg van toilet tot voordeur te vullen.
Juist vanwege praktisch werken zal ik geen PC gaan meesjouwen die alleen maar om mijn apparaten qua setup te synchroniseren bedoeld is. (Dat is alsof je een vliegdekschip meeneemt terwijl je alleen maar een F16 nodig hebt!)

Daarom blijft er de noodzaak voor een handzaam stukje hardware dat enkel en alleen voor het opslaan van gemeenschappelijke setups voor meerdere synths en effectracks nodig is.

Ik heb wat info gelezen over de bovengenoemde Behringer MIDI-huppelepup( op de Behringersite), maar is er iemand die dat ding ook zelf heeft of er kort en bondig wat meer over kan vertellen? Het is me nog niet helemaal duidelijk waar dat ding nou allemaal voor is namelijk.

8)

Hoi Atlantis.

Ik zag je vraag, dus maar even lid geworden van dit forum om jou antwoord te kunnen geven.

Ik denk dat wat jij wilt op te lossen is met de Akai ME25s, een 19inch apparaat en 1HE hoog, alleen nog 2e hands verkrijgbaar. Hiermee kan je van elk midi toetsenbord een master toetsenbord maken.

Hoe werkt het: je sluit je toetsenbord aan op de ME25s. De ME25s sluit je weer aan op je synths en modules die je wilt gebruiken. De ME25s kan 4 layers aansturen, dit houdt in dat je voor 4 midikanalen elk kan bepalen welke programchange er wordt gegeven (dus elk midikanaal een andere programchange (geen bankselect)), wat het bereik is (van welke noot tot welke noot, hiermee kan je splits maken), een transpose (meerdere octaven mogelijk), en nog een aantal dingen die ik me niet zo snel kan herinneren.

De instellingen sla je weer op in een programma. Dit programma roep je weer op via een programchange van je (master)toetsenbord. Er zijn 128 programma's (geloof ik :) ).

Groetjes, Mikey.

Origineel geplaatst door mikeymoog
Hoi Atlantis.

Ik zag je vraag, dus maar even lid geworden van dit forum om jou antwoord te kunnen geven.

Ik denk dat wat jij wilt op te lossen is met de Akai ME25s, een 19inch apparaat en 1HE hoog, alleen nog 2e hands verkrijgbaar. Hiermee kan je van elk midi toetsenbord een master toetsenbord maken.

Hoe werkt het: je sluit je toetsenbord aan op de ME25s. De ME25s sluit je weer aan op je synths en modules die je wilt gebruiken. De ME25s kan 4 layers aansturen, dit houdt in dat je voor 4 midikanalen elk kan bepalen welke programchange er wordt gegeven (dus elk midikanaal een andere programchange (geen bankselect)), wat het bereik is (van welke noot tot welke noot, hiermee kan je splits maken), een transpose (meerdere octaven mogelijk), en nog een aantal dingen die ik me niet zo snel kan herinneren.

De instellingen sla je weer op in een programma. Dit programma roep je weer op via een programchange van je (master)toetsenbord. Er zijn 128 programma's (geloof ik :) ).

Groetjes, Mikey.

dat kunnen bovenstaande patchbays en apparaatjes ook ;) Maar goed. nu je toch over die ME25 begint, hoeveel in en outputs heeftie eigenlijk? dit is iets wat ik me al tijdje afvroeg. de ME80 had er 8x8 d8 ik...

Back