Analoge versus digitale sequencer

seq van een 808 laten lopen een track rechts 2 minuten opnemen zonder aan knopjes draaien.
links nog een keer opnemen zonder de seq te stoppen, na 33 seconden begin ik aan de knopjes te draaien
(tune attack decay alles wat er op zit ) na 1 1/2 minuten loopt de sequens al een stuk uit de maat. terwijl dit helemaal niet zou mogen volgens eerdere posts. terwijl de eerste 33 seconden hij wel toch een beetje gelijk loopt.

Herhaal deze oefening eens zonder aan knopjes te draaien, en kijk hoe gelijk hij dan nog loopt na 2 minuten. Dan weet je of het knoppengedraai al dan niet de oorzaak was. Patat's post lijkt aan te tonen van niet, dat je gewoon clockdrift ziet onafhankelijk van getweak aan knoppen (tenzij je daarmee aan je 808 schudt en aldus de tempoknop ietsje verdraait :))

@man-T dat verhaal van Bob Moog komt terug op wat ik zei: zorg dat de secties van je apparaat goede ingangs- en uitgangsimpedanties hebben (bufferen) en de invloed van de ene op de andere wordt al héél wat minder. Je hebt als ontwerpen dus een beetje zelf in de hand hoe "organisch" je het allemaal maakt. Wees gerust: teveel invloed van de ene actie op de andere resulteert in een frustrerend brak werkende valse kat van een synth.

Verder ben ik het eens met de opmerking van Patat Met over sequencers.

hier het zelfde zonder aan knopjes te draaien. idd er zit jitter in maar die is nog wel leuk.

Attachments

• tr-808 analoge seq.mp3
    2,8 MB · Bekeken: 64
Laatst gewijzigd:
Ik heb hier ff 2 sequences opgenomen met mijn AS TH48.
Het ene kanaal is 2 min lang dezelfde sequence het andere kanaal begint met dezelfde sequence maar al snel draai ik aan de knoppen. Ik heb willekeurig aan alle 48 knoppen gedraaid.
De tracks lopen een beetje uit elkaar, maar je moet eigenlijk ook vergelijken met de 1e minuut en 2e minuut van de track waaraan niet gedraaid word. Daar had ik geen zin in.

Attachments

• Analoge sequencer jitter test.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 69
Ik had nog nooit van hem gehoord. Komt omdat ik eigenlijk nooit house muziek luister thuis. Ja ik schaam me diep.
Net ff gegoogeld en ik ben 1 weekje ouder als hij.
Ook wat nummertjes snel geluisterd (Ambulance en Hit hard) vette nummers. Het is helemaal de muziek waar ik echt uit m'n dak van ga.

Dank je wel C.

Analoge sequencers zijn eigenlijk helemaal niet zo analoog. Het enige analoge is de cv uitgang, die is via potmeters gekoppeld aan een logisch circuit wat de volgende stap bepaald.

Nouuuu... Is het dan niet zo dat het klokcircuit dat de timing van de triggering van de stappen bepaalt ook analoog is?
Zeg maar, ruwweg identiek aan een pulse wave oscillator?
Pak bij voorbeeld maar je Asys sequencer, wordt 'aangedreven' door niets anders als een pulse wave LFO.
En deze LFO zal, net als elke andere VCO, gaan 'driften' onder invloed van externe invloeden...

Het is allemaal electronica, dus het doet iets........maar of dat met een DAW minder is, ik doe gewoon beide en kies de methode waar ik op dat moment behoefte aan heb. Silent way heeft lekkere sequencers op audio >Cv, daar ben ik wel erg content mee.

En deze LFO zal, net als elke andere VCO, gaan 'driften' onder invloed van externe invloeden...

Ja, en die invloeden zijn oa temperatuur. Het kan ook een wijziging van een parameter elders in het analoge apparaat zijn, maar zoals gezegd gaat dat enkel een significante invloed hebben als de impedanties van de subschakelingen zulk soort invloeden in de hand werken.

Je kan inderdaad een compleet analoge klok gebruiken voor een sequencer, zoals een LFO. Deze triggert dan telkens de volgende stap van een stappenregister.

Na 12 uur mijn 808 aan te hebben laten staan nog een keer getest.

nu geen audio maar foto's

Deze eerste reeks is zonder knopjes draaien "de eerste is start"

Attachments

• COM_0033.jpg
    COM_0033.jpg
    32,4 KB · Bekeken: 65
  • COM_0034.jpg
    COM_0034.jpg
    33,4 KB · Bekeken: 65
  • COM_0035.jpg
    COM_0035.jpg
    26,9 KB · Bekeken: 70
  • COM_0036.jpg
    COM_0036.jpg
    31,4 KB · Bekeken: 61
nu met knopjes draaien "de eerste is start"

Attachments

• COM_0038.jpg
    COM_0038.jpg
    34,4 KB · Bekeken: 65
  • COM_0039.jpg
    COM_0039.jpg
    35,5 KB · Bekeken: 68
  • COM_0040.jpg
    COM_0040.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 62
Na 12 uur mijn 808 aan te hebben laten staan nog een keer getest.

nu geen audio maar foto's

Deze eerste reeks is zonder knopjes draaien "de eerste is start"

nu met knopjes draaien "de eerste is start"

Het word steeds interessanter. Het lijkt erop dat de 808 meer jittert als je aan de knoppen zit. We moeten dat verder onderzoeken. :okdan:

dan heeft hij het dus van jou gepikt

:D

Interessante bijdragen :okdan: Is dit dan eigen aan de 808 of hebben een 606, 909, enz. hier ook 'last' van?

Interessante bijdragen :okdan: Is dit dan eigen aan de 808 of hebben een 606, 909, enz. hier ook 'last' van?

Meer onderzoek hebben we nodig om een definitief antwoord te krijgen.
Ik heb geen 606 of 909 meer dus ik kan geen geluid leveren. =(
Dus hierbij een oproep aan iedereen die een 606/808/909 heeft om geluidsfragmenten te posten en te onderzoeken op verandering van jitter bij knoppen gedraai.

Ik zet de 909 aan voor vanavond. Hij moe wel warm zijn.

Als ik tijd vind vanavond kan ik de 606 wel testen. Een uurtje opwarmen zal wel al voldoende zijn, zeker? Eventueel ook een Jomox om eens wat andere merken te testen. Die sequencer zal waarschijnlijk wel voornamelijk digitaal aangestuurd zijn, dus vanuit dat opzicht misschien wel interessant.

Hierbij de foto's van de tr-909. Ondanks dat er een beetje jitter in zit bij "verschillende sounds. vrij strak. Eerste foto is weer start.

Sommige sounds hebben veel meer jitter als andere sounds.

Attachments

• COM_0041.jpg
    COM_0041.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 61
  • COM_0042.jpg
    COM_0042.jpg
    28,3 KB · Bekeken: 65
  • COM_0043.jpg
    COM_0043.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 60
  • COM_0044.jpg
    COM_0044.jpg