16 bit 44.1 vs 24 bit 192 khz - neil young's Pono

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
ik kwam dit tegen:

http://www.rollingstone.com/music/n...pono-digital-to-analog-music-service-20120927

En vond daarna dit interessante stukje geschreven
coming from some man that has some knowledge about audio and what is audible or not. He is the main developer of the ogg codec
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Het gaat hier om de uiteindelijke ervaringsverschil voor de luisteraar/end user, niet om het werken in de studio waar het vanwege digi-afrondingsfoutjes beter is in hogere specificaties te werken.

971

applause.gif

Patat, dit is niks voor jou joh...

Het zit zo:
Neil Young zit daar en vertelt hoe het zit.
Omdat HIJ vertelt hoe het zit is het zo.
Daar kan geen enkel wetenschappelijk bewijsje tegenop.
Het enige wat je kan doen is luisteren naar de beste man, aantekeningen maken, deze aantekeningen desnoods meerdere malen herlezen en daarna je mening herzien.
That's it!

;)

Patat, dit is niks voor jou joh...

Het zit zo:
Neil Young zit daar en vertelt hoe het zit.
Omdat HIJ vertelt hoe het zit is het zo.
Daar kan geen enkel wetenschappelijk bewijsje tegenop.
Het enige wat je kan doen is luisteren naar de beste man, aantekeningen maken, deze aantekeningen desnoods meerdere malen herlezen en daarna je mening herzien.
That's it!

;)

Hulde :halleluja :D

Segh hee!
Ik heb niet op play gedrukt, maar ik voel me hier niet serieus genomen!
Helaas moet ik terugverwijzen naar post 3.

Segh hee!
Ik heb niet op play gedrukt, maar ik voel me hier niet serieus genomen!
Helaas moet ik terugverwijzen naar post 3.

Ik dacht dat het sarcastisch bedoelt was. (knipoog)
Goed, ik zal nog een paar keer naar Niel Young gaan luisteren, als jij dan deze nog een paar keer leest. :okdan:

Er zit humor in het testje dus misschien toch doen?
Verder ben ik een grote fan van MC 900Ft Jesus (daarvan komt het geluidsfragment).

Hmm...
Lastig....

Ik heb een koptelefoon op (AKG K270) direct in de laptop ingeprikt.
Dat is geen topkwaliteit, maar ook niet verkeerd lijkt me.
Maar ik hoor geen verschil...

is dit een AA vergelijkings test???

mmmm moeilijk, vind A beter dan B beter dan A klinken.

Kan het zijn dat file 2 een tikje meer diep heeft? Het verschil is imo heel slecht of niet hoorbaar (Motu Ultralite mkIII plus AKG K601 gebruikt)

Het verschil moet net hoorbaar zijn. Ik heb de "impact" van het geluid veranderd.

Ff rekenen:
In een huiskamer is het ruisniveau zo'n 50dB, in een goede mastering studio zo'n 25dB.
Wil je dus een 16 bit geluidsfile perfect afspelen dan moeten je luidsprekers dus 25 + 95 = 120dB (145dB in de huiskamer) met een vervorming van minder dan 1% (eigenlijk minder dan 0,01%) kunnen weergeven. Deze luidsprekers bestaan niet en je hebt binnen 1 seconde gehoorbeschadiging. (Ja de ruis van een huiskamer of studio is niet gelijk aan de ruis van een 16bit file. het is een beetje overdreven)

Dan is er nog de muziek zelf. Wat is het meest dynamische stuk muziek wat je ooit hebt gehoord?
Ik een stuk van de Japanse groep Kodo in Vredenburg Utrecht. Een drum patroon dat begon met 1 drummer zo zacht mogelijk en vervolgens iets harder en meer drummers tot oorverdovend hard.
het staat ook op CD en heeft daar 70dB dynamiek, maar je kan het niet afluisteren zonder een paar keer aan de volume knop te draaien.
40dB dynamiek is al heel veel en dan is dus de 16 bit van de CD al overkill.
Waarom moeten we 24 bit hebben? Nog meer overkill?

Blijkbaar ziet Niel Young niet dat het gewoon een verkoop truuk is om je muziek collectie nog een keer aan te schaffen. Het gaat dus om mensen geld afhandig te maken. Niet intrappen :okdan:

@patatmet deze files zijn niet echt geschikt om codecs te vergelijken.

en file 2 staat harder.

Dit kun je beter met akoestische geluiden doen

maar als je ze even hard zet vind ik 2 beter klinken.

is dit OGGvorbis vs MP3

mmm sorrie ik was nog bezig, had de reactie niet gezien.

hoe heb je de 'impact' veranderd???

@baars idd het leven is net een lowpass filter die ieder jaar een paar stappen dichter word gezet.

Back