Hands-on Reverb / Delay

Flying Panther

Vliegend lid
Ik ben op zoek naar een hardware delay / reverb die ik snel ergens tussen kan patchen en die ook snel in te stellen is. Geen menu's is een pré. Gewoon een paar knoppen draaien en dat moet het zijn. Ik heb een tijdje een Behringer DSP2024P gehad, maar dat was eigenlijk al teveel gedoe met instellen (display met afkortingen bekijken, welke knop was waar ook al weer voor etc..).
Overige effecten die er inzitten zijn mooi meegenomen, maar belangrijkste zijn de reverb en delay.

Met die gedachte kwam ik op de Lexicon MX200 en TC Electronic M350. Beide zijn ongeveer vergelijkbaar qua functies en prijs.

Van wat ik zo gelezen heb schijnt over het algemeen de delay van de M350 beter te zijn en is het heel subjectief welke reverb fijner is. Verdere voor- en nadelen die ik uit de specificaties kon halen:

Voordelen M350:
- Dynamic Delay
- 230V stroomkabel
Nadelen M350:
- Routing knop op de achterkant

Voordelen MX200:
- Routing knop op voorkant, meer routing opties
- Afzonderlijke bypass voor beide effecten
- Mogelijkheid om 2x delay of 2x reverb te gebruiken
Nadelen MX200:
- Adapter

Ik ben benieuwd naar ervaringen en eventueel andere reverb/delay units die ik nog niet bekeken heb (in dezelfde prijsklasse)?

Laatst gewijzigd:
kijk eens naar een 2dehands lexicon mpx500/550
klinkt heel goed en er staan een viertal pots op de voorkand die editten meer handson maken

;)

voor delay een bass dd20 peNdaal of eventide timefactor, heel handson en goed klinken

Ik had vroeger de voorganger van de TC M350, de M300. Ik geloof dat de M350 er niet ver van af zit (USB update en marginale fx updates, heb ik me laten vertellen).
Altijd erg tevreden met de M300 geweest, meer hands-on dan dat zal je het bijna niet vinden. Zeker niet voor de prijs die voor de M300 / M350 wordt gevraagd.

de M300 heb ik ook gehad. de reverbs vond ik niks, maar de delays wel, vooral de tape delay. klinkt niet echt als tape delay, maar wel mooi en bruikbaar. instellen is inderdaad zo gedaan.

Bedankt voor de reacties :okdan:

Na nog wat dieper de MX200 en M350 ingedoken te zijn zag ik dat de M350 natuurlijk wel een bypass heeft voor de effecten afzonderlijk, namelijk de 'off'-stand van de draaiknop. Die had ik even over het hoofd gezien.

Qua bedieningsgemak lijkt de M350 me super handig, enige nadeel is dat de M350 geen dual mono optie heeft (en dan de routing knop aan de achterzijde) wat het inzetten net iets flexibeler zou maken.

Heeft iemand ervaring met de delays uit de MX200?

kijk eens naar een 2dehands lexicon mpx500/550
klinkt heel goed en er staan een viertal pots op de voorkand die editten meer handson maken

;)

voor delay een bass dd20 peNdaal of eventide timefactor, heel handson en goed klinken

Bedankt voor de suggesties! De Boss DD20 trekt me niet zo eigenlijk en de Eventide zit behoorlijk boven mijn budget (en dan moet er nog een reverb bij), alhoewel het zeker een mooie delay is. In die categorie vind ik de Strymon El Capistan ook een hele mooie trouwens, maar ook die zit voor nu even boven het budget.

De MPX500 komt tweedehands nog wel eens voor schappelijke prijzen voorbij zie ik. Alleen schrikt het grote display me gelijk al weer een beetje af, want dat betekent vaak menuutjes en programmeren voordat het precies doet wat ik wil. Heeft wel weer het voordeel dat er waarschijnlijk niet van die cryptische afkortingen gebruikt worden als bij de DSP2024P die ik had :P Ik ga eens even de handleiding bekijken hoe het precies werkt allemaal.

elektrovolt: Wat vond je precies tegenvallen aan de reverbs van de M300?

Zoom 1201, briljant apparaat zonder menu's

Zoom 1201, briljant apparaat zonder menu's

Eens even bekeken en inderdaad qua bediening lijkt me dit prima. Wat ik me afvraag, kan die ook reverb en delay tegelijk? Want wat ik er zo van kan zien lijkt het me het een of het ander? En hoe zit het met de kwaliteit van de effecten? Ik ken Zoom niet zo goed als merk, maar zit voor mijn gevoel altijd een beetje op dezelfde lijn als bijvoorbeeld Behringer en Phonic en dan zou TC Electronic of Lexicon gevoelsmatig in ieder geval wel een stapje hoger zitten qua kwaliteit, of heb ik het dan helemaal mis?

Zoom 1201 is gewoon heel goedkoop, geen lexicon ofzo en waarschijnlijk niet goed genoeg om een serieuze zanglijn door de reverb heen te gooien maar voor het geld is het een heel veelzijdig bakkie...
maar inderdaad hij was geloof ik 195 gulden nieuw haha... leuk om mee te experimenteren in elk geval kost geen drol..
en heel simpel draaiknoppen om effect te selecteren en om hoeveelheid effect te regelen

Ik heb nog een Monarch eem3000 delay in de aanbieding. Geen menu's alleen knoppen.
Prima delaytje...
Wanneer je voor niet veel een prima reverb en simpel menu wil zoek eens naar een Zoom 9120.

Ik zou denk ik niet voor 1 bak gaan, maar voor 2 stuks.
Eentje voor de reverb en eentje voor de delay-functies.

Als handson fan heb ik dan ook een tc m300 en zoom 1201. :) Ben ik al jaren erg blij mee, hoewel er vast nog wel eens een lexicon naast komt. Tc voor kwaliteit reverb en delay en zoom voor allerlei leuke, vage, rare en andere effecten. 2e hands moet je zo'n set voor onder 150 kunnen vinden.

de m300 reverbs vond ik blikkerig en digitaal klinken, iets waar ik met de v-verb veel minder last van heb. ook een fijn multi effect trouwens, maar wel met wat menu's (heel makkelijk ding trouwens, maar ik begrijp dat je geen menu's wilt...)

De Monarch EEM3000 delay (ofwel de Phonic PDD3000) is een bbd-delay met het bijbehorende karakter.

Veel reacties al weer! :halleluja

De tip van MatthewLeBlom (en door anderen ook al subtiel voorgesteld) is misschien nog niet eens zo'n vreemde. Ik de optie om twee verschillende units aan te schaffen niet echt bekeken (misschien met het idee dat een dedicated machine, automatisch meer kan en dus minder hands-on is, maar dat is natuurlijk helemaal niet altijd het geval). Voordeel van twee apparaten is wel dat ze helemaal onafhankelijk te gebruiken zijn, en dus vrij te patchen met eventuele andere effecten er nog tussen. :eureka:

Wat me wel handig lijkt is midi sync voor de delay, dus in dat opzicht is de genoemde Monarch misschien niet helemaal wat ik zoek. Een karakterbak zoals een BBD delay of tape echo lijkt me in de toekomst mooi om erbij te hebben. Dat daar geen sync opzit is dan deel van het karakter denk ik, maar ik denk dat dat niet helemaal is wat ik nu zoek. Ik zoek nu meer een algemene snel bruikbare delay en reverb.

De tip van MatthewLeBlom (en door anderen ook al subtiel voorgesteld) is misschien nog niet eens zo'n vreemde. Ik de optie om twee verschillende units aan te schaffen niet echt bekeken (misschien met het idee dat een dedicated machine, automatisch meer kan en dus minder hands-on is, maar dat is natuurlijk helemaal niet altijd het geval). Voordeel van twee apparaten is wel dat ze helemaal onafhankelijk te gebruiken zijn, en dus vrij te patchen met eventuele andere effecten er nog tussen. :eureka:

Om die reden had ik het ook over een lexicon + bv een boss DD20 combi.

Lexicon is dan voor mij de best klinkende betaalbare reverb
De DD20 is heel hands on als delay met wat presets

Ik volg Matthew helemaal, 2 units is veel handiger / handson :biertje:

Foto van de monarch eem3000. Zelfs op de pcb staat "Phonic PDD-3000" :)
IC216-IC218: MN4164P

Ook leuk als flanger/chorus. :okdan: (helaas mono :(, maar gelukkig heb ik er 2 :D )

attachment.php

Attachments

• DSCF1934.JPG
    DSCF1934.JPG
    123,2 KB · Bekeken: 163
synthforum.nl/forums/showthread.php?t=158450

Zoom 1201 voor 4 tientjes!

Back