Betaalbare allrounder

Grey Synth

Stamgast
Hoi beste Synth forum leden,

Ik ben opzoek naar een allround synth (veel parameters om te tweaken) met een grote multi timbraliteit zodat ik het grootste deel van mijn arrangement er kan op maken.

Mijn budget is rond de 300 euro en key's zouden handig wezen.

Zelf dacht ik in de richting van de Waldorf Blofeld maar dan zijn er natuurlijk wel geen Key's (wat handig zou zijn want ik heb momenteel enkele maar mijn microsampler om op te spelen, 2 vliegen in 1 klap).

Ik wacht nederig jullie raad af
Vriendelijke grtn Nigel

Eenvoudig zou dan gewoon de Waldorf Blofeld met keyboard zijn maar die kost meer dan jouw budget toelaat.

Waarom niet een Blofeld met een aparte MIDI-controller? Keyboard MIDI-controllers zijn er in overvloed en kosten vaak niet veel, zeker niet als je een tweedehands exemplaar koopt.

je weet dat je wellicht met de keys van je microsampler ook de blofeld zou kunnen bespelen/aansturen ?
het is niet dat je voor elke synth een keyboard nodig hebt eh ... ik heb maar één keyboard maar véél synths ... kwestie van midi kabels en instellingen van midikanaal etc

in dat budget is de blofeld een aanrader, en ook een virus (a) kan je voor dat bedrag wel scoren
Iets met een keyboard eraan heb je minder mogelijkheden om binnen 300 euro iets te hebben met grote multitimbraliteit.

als ik van jou was zou ik in de manual van je microkorg pagina 42 eens lezen ...

De Korg Microstation is een allround synth met een heel divers palet aan sounds (van gitaartjes en piano's tot echte spacy synth stuff). Het gaat echter wel meer richting ROMpler dan een echte hardcore synth. Het is eigenlijk een minivariant van de grote Korg M50 workstation. Als bonus zit er zit ook nog een step sequencer op ala Roland TR-x0x of Korg Electribe serie. Kost rond de 300 tot 350 euro nieuw. Tweedehands misschien wel te vinden voor 200 tot 250 euro. Sluit redelijk goed aan bij de Microsampler, maar als je geen mini-toetsen wilt dan is dit natuurlijk geen optie. Het is denk ik wel de meest betaalbare moderne workstation wat je tegenwoordig in de winkel kunt kopen en heeft de mogelijkheid voor 5 insert effects en 2 master effects in de sequencer mode.

Ik heb de Blofeld ook eens overwogen te kopen, maar het schijnt dat er toch relatief veel mensen problemen hebben met haperende potmeters. En laat dat nou net de primaire manier van hardwarematig editen zijn. Voor zover ik heb gezien op YouTube is de Blofeld ook alleen geschikt voor typische synth sounds en niet voor de "bread and butter" sounds.

Mits je een aparte sequencer hebt kun je ook eens kijken naar de Roland synth modules zoals de JV-2080 (200 tot 250 euro) of de XV-3080 (rond de 300 euro). Die hebben echt heel veel verschillende sounds aan boord.

Waar je op moet letten bij de aanschaf van een dergelijke module is de hoeveelheid toe te passen effecten in de performance/multitimbral mode.

misschien is het ook wel nuttig om te weten wat voor muziek je gaat maken

'een arrangement maken' voor techno vraagt andere sounds/mogelijkheden dan 'een arrangement maken' voor lounge bvb

Yamaha CS6x: meer allround kan je het niet hebben voor die prijs. goede sound, lekkere toetsen, sampling mogelijkheden, multitimbraal, belangrijkste parameters direct hands on en uitbreidbaar met VA board (krijg je een AN1x synth erbij) of FM board (een volwaardig FM monster)

waarschijnlijk wel ietsje (50 - 100 euro) boven je budget maar dan heb je ook iets compleets :) de CS1x en CS2x zijn de voorlopers en gaan voor ruim minder weg maar bieden wel weer minder.

Alvast bedankt voor de hulp in mijn zoektocht...
Ik ben mij er bewust van dat ik de Microsampler perfect kan gebruiken om de blofeld of andere synth aan te sturen (dit doe ik immers al een jaar) maar de key's zijn verschrikkelijk.
Mijn frustratie komt voornamelijk voort uit het feit dat ik nu al enkele dagen een arrangement probeer te maken uit mijn DSI evolver en dit ervaar als moeilijk. Ik zou hem liever gaan gebruiken voor speciale geluiden en details. Ik heb ook nog een Siel DK70 (Hillthree mod) liggen maar die gebruik ik niet meer zoveel misschien kan ik die ook wel verkopen en dan heb ik nog wat meer centjes.

Virus A/B/C. Hoewel €300 wel krap wordt.

Maar voordat zometeen weer alle mogelijke synths genoemd gaat worden, wat voor muziek maak je?

Waarom kan je met de Evolver niet je hele arrangement maken? Welke geluiden miss je die je niet op de Evolver kan maken? Als het "bread & butter" sounds zijn die je nu niet hebt moet je natuurlijk geen Virus kopen...

Ik ben opzoek naar een allround synth (veel parameters om te tweaken) met een grote multi timbraliteit zodat ik het grootste deel van mijn arrangement er kan op maken.
Bij deze zin, denk ik aan Roland JV serie (jv-80, jv-1080, etc)

Waarom kan je met de Evolver niet je hele arrangement maken? Welke geluiden miss je die je niet op de Evolver kan maken? Als het "bread & butter" sounds zijn die je nu niet hebt moet je natuurlijk geen Virus kopen...

Hij vraagt naar een synth met een grote multitimbraliteit, oftewel, hij wil meerdere parts tegelijk kunnen gebruiken, in plaats van zijn Evolver spoortje voor spoortje op te nemen (kan ik me iets bij voorstellen). Ik denk dan aan een Virus C, daar haalde ik zo 6 parts tegelijk uit. Hoewel ik met een Virus geen 'bread & butter' sounds maak, is het een goede all-rounder.

ik heb een JV 1080 in den aanbieding met zo'n beetje alle beschikbare patches ;-)

Elke synth kan een saaie prutsynth zijn.. 't is wat je ermee doet. zoek maar eens in de "kut-draad" wat je voor k*ts kan maken met synths die niet saaie prutssynths zijn :P zelfs een moog modular of een complete Serge modular kan k*t muziek maken, no problem !

Je bedoelt dus eigenlijk dat hij een synth zoekt, waar jij niks mee kan ;)

Bij een allrounder zou ik niet aan een (virtueel) analoge synth denken.
Van de genoemde opties lijkt me de Yamaha CS-6X de beste. Die voldoet aan alle eisen van de TS: toetsen, veel knoppen en een grote multitimbraliteit. Moet voor 300 euro te scoren zijn.

Ik ondervond dat multitracken met de evolver als een hekelen taak tevens vind het handig om alles nog te kunnen tweaken terwijl ik de midi files laat afspelen door de synth.
Nu ik heb een Blofeld zien staan voor een prikje dus het zal hem worden denk ik.
Overigens is de evolver een nogal specifiek instrument, ik kan hem perfect gebruiken om een arrangement aan te scherpen en karakter te geven maar voor een gans arrangement is hij soms nogal dun voornamelijk in de bass naar mijn mening.
Bedankt voor het delen van jullie inzichten.

Back