Mijn top 5 software synths (vst) en die van jou??

Leuk om daar eens op terug te kijken ja. Er zijn zoveel fantastische VST-synths dat het lastig is om op kwaliteit een lijstje te maken, hoewel er wel een stel zijn die met kop en schouders boven de rest uitsteken (Omnisphere, diva). Maar ik heb mij lijstje gebaseerd op de synths die ik het meest gebruik. Uiteindelijk komt het er toch op neer dat de synth die je het best kent voor jou het meest waardevol is. Zoals Quifster schrijft over Kontour. Ik ken Kontour ook, maar ik heb er veel te weinig mee gewerkt om er creatief mee te zijn. Die 'go-to'-synth is voor mij Dune2 van Synapse Audio. Kwalitatief net zo goed als Sylenth1 en Spire, alleen met meer wavetable-mogelijkheden, maar ik ken hem zo goed dat ik er steeds weer bij terug kom als ik een bepaalde klank nodig heb.

Dus:
1. Dune 2 (eindeloos werkpaard - heeft Sylenth1 eigenlijk vervangen)
2. Diva (altijd al gewild, maar nu is het te doen qua CPU - ongelooflijke analog emulatie)
3. Battery 4 (de makkelijkste drumsynth)
4. Tone2 Rayblaster 2
5. Native Instruments Pro53, maar eigenlijk alle goede Prophet 5-emulaties. De Prophet is nu eenmaal mijn favoriet in hardware. Ben benieuwd naar de Repro 5 van U-he!

Repro 5 van U-he ben ik ook benieuwd naar!

OK, het is eigenlijk niet te doen, maar in willekeurige volgorde dan:

- Spectrasonics Omnisphere 2
- U-he Zebra 2 (i.p.v. U-he Diva)
- NI Reaktor (Molekular, Form, Monark, Kontour, e.a.)
- NI Massive (i.p.v. reFX Nexus 2)
- KV331 Synthmaster (i.p.v. Xfer Serum én Sylenth1)

Meer mag ik er niet noemen. ;)

Ik heb Sylenth1, maar u-he Hive is wellicht anno 2017 een betere keuze. Voor een goedkoper alternatief zou je ook aan Plugin Boutique Carbon Electra kunnen denken.

De juiste keuze van plug-in's is vooral ook smaak afhankelijk.

btw: Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die zijn of haar licentie van Serum aan mij wil verkopen voor een redelijke prijs. :)

- KV331 Synthmaster (i.p.v. Xfer Serum én Sylenth1)
interessant,
die zie ik door steeds meer mensen gebruikt worden, maar ik had zelf de indruk dat dit min of meer een kloon van de jp8080 was, is dit een juiste veronderstelling of kan deze veel meer (aaangezien je hem liever gebruikt dan serum en sylenth)?

Ik heb deze een tijdje terug gekocht.. Ik lees er weinig over hier dus daarom zet ik hem even in de spotlights: :)

Hij is overzichtelijk qua layout, en strak qua design. De sound heeft een 'melt' parameter die de sound laat driften.. Erg mooi.. Hij is ook goed betaalbaar..

Psychic Modulation Phonec 2

Mijn favo VST's (allen gratis):

1. ModelMini: emulator v/e Minimoog. Is er ook als standalone .exe!
  2. Freemoog. Oorspronkelijk in een forum geplaatst door ene "CyClick". Geen gebruiksaanwijzing voor de CV sequencer die verborgen zit onder de drukknop Mod Panel. Beetje een mysterie maar wel makkelijk te bedienen omdat de layout exact die v/d aloude MiniMoog is.
  3. Venom VB-303. Ook zo'n VST waar je mee aan de slag kunt als je de gebruiksaanwijzing v/d origineel alleen maar kent. Ziet er precies hetzelfde uit als het origineel maar dan met wat extraatjes.
  4. DR-910. Een 909 kloon. Eentje die er tenminste "ongeveer" uitziet als een 909. Pas op: doet LMMS crashen, werkt wel in Qtractor.

M_min.jpg

Afb. 1: ModelMini.

Afb. 2: Freemoog met het klavier geactiveerd.

Afb. 3: Freemoog met het Mod Panel geactiveerd. Hoe de CV sequencer werkt is een mystetie. CyClick die de VST maakte is niet meer actief op het forum waar hij/zij het jaren geleden plaatste. Jammer...

Afb. 4: VB-303 "voorkant"

Afb. 4: VB-303 "achterkant"

Afb. 5: DR-910. Interface die iets weg heeft v/e 909 waar 'ie op is gebaseerd.

Laatst gewijzigd:
quifster (quote post #163)
"interessant,
die zie ik door steeds meer mensen gebruikt worden, maar ik had zelf de indruk dat dit min of meer een kloon van de jp8080 was, is dit een juiste veronderstelling of kan deze veel meer (aaangezien je hem liever gebruikt dan serum en sylenth)? "

Je kunt er idd supersaw sounds mee maken, maar Synthmaster is zeer geavanceerd (zie svp de manual!) en zoveel breder inzetbaar. Goede presets en daardoor een prima uitgangspunt om een productie mee te beginnen. En ook heerlijk om mee te tweaken om een perfecte sound te creëren. Een vrij laag cpu gebruik en in de sale - die net voorbij is - bijna gratis te koop. Veel grote dj's gebruiken 'm ook. Voor de nieuwste EDM sounds zou ik 'm niet kiezen, hoewel hij wel goed voor EDM te gebruiken is. Je kunt eventueel een demo downloaden om 'm te proberen. Serum en Synthmaster zijn denk ik heel goed naast elkaar te gebruiken. Misschien dat ik de licentie van Sylenth1 ooit ga verkopen.

Bijna alles wat je kunt doen met Massive en Sylenth1 kan denk ik ook met Serum. Serum vind ik een "must-have" plug-in maar is niet bepaald goedkoop. Sylenth1 gebruik ik nog steeds, maar die viel net buiten de "top 5". Spire (van Reveal Sound) vind ik ook nog steeds een aanrader. Dune 2 (van Synapse Audio) is al wat ouder, maar hoort denk nog steeds thuis in elke top-10. UVI Falcon misschien ook, maar die ken ik niet goed genoeg om er een mening over te hebben. En Xils-Lab maakt goede plug-ins.
Tenslotte Kick 2 (van Sonic Academy), niet per se nodig (maar wel erg handig om te gebruiken).

1. nog steeds maschine
2. UHe rePRo1

Meer gebruik ik niet meer tegenwoordig....In tegenstelling tot een paar post hierboven zijn er inmiddels hele ladingen analoge polysynths verschenen, die gebruik ik nu dus maar :P

De ABL Bassline 2 is vervangen door een Cyclone TT303 mk2 en de FS1R en D50/VariOS zijn er nog steeds.

Helaas moet ik één synth uit mijn top-5 halen. Ik was NI Maschine even vergeten, maar die mag zeker niet ontbreken. Een alternatief voor Maschine zou wat mij betreft Geist 2 (van FXspansion) mogen zijn, maar dan wel als 2e keuze.

Wat het aantal plug-ins betreft: "Less is more". Je moet nl. niet overweldigd raken door een uitpuilende plug-in map waarvan je de helft toch niet gebruikt of begrijpt, want dan kom je niet meer aan produceren toe. En ik ken idd mensen - waaronder nu ook Septic - die zelfs geen third-party plug-in's meer gebruiken. Dat gaat mij te ver, maar ik probeer het wel te beperken tot wat ik noodzakelijk vind.

En de bass synth Trilian (van Spectrasonics) had ik nog niet genoemd.

rob papen, punchbox
rob papen, raw
d16, drumozon
air, loom
korg, wavestation vst

"Dune 2 (van Synapse Audio) is al wat ouder, maar hoort denk nog steeds thuis in elke top-10. "
Versie 2.5 heeft weer extra mogelijkheden en 3.0 is in de maak.

"UVI Falcon misschien ook, maar die ken ik niet goed genoeg om er een mening over te hebben. "
Dat is een synth die eigenlijk alles kan (VA, FM, wavetable, additive, physical modeling, heel veel effecten op alle niveaus), maar wel heel lastig om te programmeren door zijn academische maar weel heel consequente structuur. De tutorials van Dan Worrall zijn wel te gek en laten goed zien waar dit beest allemaal toe in staat is.

Wat het aantal plug-ins betreft: "Less is more". Je moet nl. niet overweldigd raken door een uitpuilende plug-in map waarvan je de helft toch niet gebruikt of begrijpt, want dan kom je niet meer aan produceren toe. En ik ken idd mensen - waaronder nu ook Septic - die zelfs geen third-party plug-in's meer gebruiken. Dat gaat mij te ver, maar ik probeer het wel te beperken tot wat ik noodzakelijk vind.
Ja daar heb je wel gelijk in, maar ik heb dat zelf opgelost door mijn tijd te verdelen in 2 manieren van muziek maken, als ik tracks maak dan gebruik ik eigenlijk alleen de 5 vst's die in mijn lijst staan. Het doel is dan ook het maken van een 'nieuwe' track.

De andere manier is als ik bezig ben met sound design, dan verandert de hele insteek van muziek beleving en heb ik ineens een enorme speeltuin tot mijn beschikking waar ik mijn sounds in kan maken. De sky is de limit dan en dan kun je nooit genoeg effecten en instrumenten hebben. Het is ongelooflijk wat er tegenwoordig mogelijk is en ik vind dit gedeelte van musiceren eigenlijk leuker dan het maken van tracks.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan een scenario waarbij je een sound maakt in kontour (phase modeling), die feedback osc sound route naar een comb filter, het resultaat daarvan in realtime route naar granulator waarbij je je phase modeling sounds ineens in een grain engine aan het bewerken bent en het resultaat daarvan door bijvoorbeeld een blackhole reverb heen gooit. Zo'n synth bestaat niet en de sounds die je daar dan uithaalt zijn voor mij zo interessant dat ik dit de grootste kracht vindt van het werken ITB (alhoewel alles via hardware midicontrollers gemapped is naar push 2 en NKS kontroller schermen).
En zo kun je wel 100 voorbeelden bedenken. Daarom staat al mijn hardware tegenwoordig bijna altijd uit (ook al heb ik best veel hardware synths staan), het is gewoon te beperkt en te saai voor mij.

Voor mij werkt dit erg goed, die opdeling, zo voorkom ik dat ik afgeleid wordt tijdens het maken van tracks.

Sinds een aantal jaar virtueel en FREE gegaan.

Meest gebruikt (en daarmee kennelijk favoriet).

1. Ichiro Toda - Synth1
2. FuzzPilz - Oatmeal
3. Krakli - Arminator
4. Tone2 - Firebird 2
5. Paul Nasca - ZynAddSubFX

Synth1 behoeft bijna geen introductie meer. Oorspronkelijk een Clavia Nord Lead 2 emulatie. Het is al vele jaren een hoog gewaardeerde virtuele synthesizer (zie bijv. https://www.kvraudio.com/plugin-ranks.php).

Oatmeal is een relatieve onbekende maar biedt enorm veel mogelijkheden. Zowel in oscillators als in filters en modulatie. Was oorspronkelijk een vingeroefening in VST en DSP programming.

Arminator is een nieuwkomer (juli 2017). Een (beperkte) Yamaha CS80 emulatie. Zeker geen alleskunner met zijn "vaste" architectuur 2x parallele PWM met drive en modulatie door 12dB/oct LPF en HPF. De CS80 is/was het werkpaard van onder meer Vangelis. Zeer geschikt voor "analog" brass, strings, pads en choirs.

Firebird2 is een ex-commercial. Een veelzijdig apparaat met een bijzondere en veelzijdige implementatie van de oscillator sectie en de filters (en andere signaalbewerking).

ZynAddSubFX is een multi-platform open source project. Enorm veelzijdig. Maar...een draak van een multi-window interface.

Dan nog een aanvullende categorie: de Drum synthesizer

1. E-Phonic - Drumatic 3
2. MaxSynth - DR910
3. Tactile Sounds - TS808
4. SonicXTC - Drumboxx / DSK - SynthDrums
5. Hinton & Fairchild - BIGROOMKIXSYNTH

Drumatic 3 is de laatste gratis versie van deze veelzijdige Drum synthesizer. Geen samples dus.

DR910 is een geslaagde emulatie van de de Roland TR909. Net als in het origineel zijn alleen samples gebruikt voor hihats en cymbals.

TS808 is een geslaagde emulatie van de Roland TR808. Net als het origineel geen samples maar synthese.

DrumBoxx en SynthDrums zijn bijna identieke forks van het oorspronkelijke Smackbox project.

BIGROOMKIXSYNTH is een Kick synthesizer met een hoop opties. Kan ook samples genereren.

- Groove Agents 4 (full edition), vooral omdat ik geen drummer ben, en ik heb veel keuze. En support ook meerdere outs, dus kan ze makkelijk routen naar send-fx en andere busses.
- Pianoteq Stage - Electronic piano edition .. mooie sounds..heb niet zo een ding.
- Korg Legacy Wavestation (men zegt dat deze beter is dan de hardware. Ik ben er in ieder geval blij mee)
- Dexed (DX7 kloon).. gewoon omdat ik niet met meer softsynths werk meer :-)

nieuwe top 2018

Hexeract
Omnisphere
Glasviper
Semantic daniélou -53
Native Absynth

Aalto (Madrona Labs)
Anti Transpirant 8000
Icarus (Tone2)
ABL3
Waldorf Largo

Drums:
Stylus RMX
Microtonic

Omnisphere 2(.5)
Een onuitputtelijke bron van sounds en mogelijkheden. Gebruik ik al jaren, verveelt nooit. Van simpele geluidjes tot complete sfeer tapijten, Omni is mijn go-to synth.

Keyscape
Van de makers van Omnisphere, een imponerende collectie extreem diep gesamplede toetsinstrumenten. Bruikbaar als standalone maar ook volledige integratie met de synth van Omnisphere.

Serum
Wavetable monster, schaamteloos digitaal. Van monsterbas tot pads en lekker veel modulatie. Geweldige plugin.

Hive
Een minder bekende telg van U-He maar het is mijn favoriet. Goede VA met lekkere fx en veel mogelijkheden. Klinkt minder analoog dan Diva maar des te meer eigen karakter.

Kick 2
Tja, deze kan maar één ding: kickdrums maken. Maar doet dat zo goed dat hij compleet onmisbaar is.

Laatst gewijzigd:
Back