Na aanleiding van het TV prog. Pitch

bambamstudio

Certified MoogPro
in het TV programma Pitch: Sonic acts - van Stockhausen tot DJ Spooky kwamen muzikanten aan bod die op de een of andere manier 'muziek' maakte dmv klankkleuren.

( ff sinpel uitgelegt )

Ik heb vol bewondering gekeken ( simmige mensen kande ik bij naam en wist van hun werk ) maar heb toch een vrag aan iedereen met de bedoeling tot een goede discussie:

Voor mij persoonlijk moer er wat structuur in een muziekstuk zitten, iets hetrkenbaars, van tempo.
Nu hoorde je geluiden, soundscapes ed.

Is dit nu muziek of iets anders?

Het was in ieder geval razend interessant om eens een keer te horen wat Pierre Schaeffer of Stockhausen nou eigenlijk beweegt om dit soort 'geluids-collages' te maken maar ik merkte bijvoorbeeld dat de uitvoeing van 'Kontakte' me wel erg weinig deed. Ik kreeg een beetje het idee dat er een toevalsgenerator aan het werk was geweest gedurende de tijd dat deze compositie is geschreven.

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat ik al veel te lang aan harmonieën en ritmes ben blootgesteld en dat mijn hersens er weinig meer van kunnen maken dan 'een min of meer georganiseerde chaos'. Er zit natuurlijk veel meer achter maar dat ontgaat me helaas. Misschien moest ik maar eens wat CD's van Stockhausen gaan halen......

karl-heinz is wel een extreem uiteinde natuurlijk.
maar hij heeft wel gelijk:

alle hedendaagse techno-artiesten zijn ontzettend lui en derhalve nauwelijks interessant

hehehe :D

was leuk.......ik hoorde wat aardige sampletjes langskomen,gelukkig heb ik het opgenomen....zo kan ik 'citaten' van die componisten in mijn werk gebruiken,om van hun chaos weer enigszins rhytmische orde te scheppen......:D

Origineel geplaatst door dione
was leuk.......ik hoorde wat aardige sampletjes langskomen,gelukkig heb ik het opgenomen....zo kan ik 'citaten' van die componisten in mijn werk gebruiken,om van hun chaos weer enigszins rhytmische orde te scheppen......:D

WHOEAAHH!! :D

Nou sorry... ik vond het allemaal wat erg vaag, zo niet TE vaag. Hoop gescheer weinig wol.

Best leuk hoor freubelen met geluiden ;)... maar maak er vervolgens dan wel gewoon muziek van.

Lache.. SquarePusher vond 99% van alle hedendaagse electronische muziek op elkaar lijken dus koopt ie ze maar niet meer. Vind ik eigenlijk wel een kern van waarheid in zitten (inclusief mijn eigen brouwsels)
Ook grappig dat ie vaak de sequencer niet meer gebruikt omdat ie de constraints van de quantize/metronoom wat irritant vond worden.. Zit ook wel wat in...
AL met al vond ik het een leuke docu. Mooi ook om te zien dat Stockhausen zijn muziek echt tot de kleinste details op schrift heeft staan waar ik me zeer over verbaasde want als het stuk opgevoerd werd leek het wel willekeur.

Wat Michel Waisvisz aan het doen was vond ik erg cool. Echte interactie met de muziek met die handgrepen van hem. Dat is heel gevoelsmatig te werk gaan.. Kun je zelf ook doen als je controllers van bv Reaktor aan je handen plakt! Moet je wel een handige gast zijn om die controllers te bouwen dat wel ja.. hehe

ARv

Deze documentaire is ongeveer al 5 jaar oud, ik heb hem toen gezien en was inderdaad wel interessant.
Toch denk ik dat de werkwijze van DJ Spooky en Squarepusher ondertussen behoorlijk anders is !

Wat is muziek?

Synthesizers of instrumenten maken geluiden en mensen interpreteren dat als muziek. Mensen houden ook van regelmaat, dus veelal zal muziek een bepaalde structuur hebben, omdat het anders als complex ervaren wordt.

Wat nu als je een 3/4 maat met een 7/8 maat en een 4/4 maat door elkaar laat lopen... Nog steeds regelmaat, maar toch anders.

Ik persoonlijk hou van flow, wat er eigenlijk op neer komt dat er een strakke basis is van drums met een bas lijntje. Daarom heen wil ik geluid en dus niet per definitie in dezelfde maatsoort.

Ik zat gisteren de documentaire samen met mijn huisgenoot te kijken (een rocker) en hij zei dat het allemaal malloten waren en freaks.. Ik zei dat het mij nog een hele tijd zal duren, maar dat ik waarschijnlijk ook wel die kant op zal gaan.

De mooiste stukken van de documentaire vond ik:
*) nootschrift in beeld terwijl je het hoort! Ik heb ook ooit eens nootschriften van W. Carlos gezien. Ook erg interessant.
*) De theorie dat als je een nieuw nummer begint je ook met nieuwe muziekkleuren moet beginnen. Je gaat toch ook niet een melodie van een oud nummer pakken en daar een nieuw nummer mee maken.
*) Dat Dj's het niet snappen.
*) Frank Zappa.

Origineel geplaatst door cyan_circle
karl-heinz is wel een extreem uiteinde natuurlijk.
maar hij heeft wel gelijk:

alle hedendaagse techno-artiesten zijn ontzettend lui en derhalve nauwelijks interessant

:okdan:

Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden !

Misschien komen we zo van die eenheidworst-muziek af !

Origineel geplaatst door Mike-E

Best leuk hoor freubelen met geluiden ;)... maar maak er vervolgens dan wel gewoon muziek van.

..dat was het ook , jij maakt zeker techno...:D

Origineel geplaatst door Bass
..dat was het ook , jij maakt zeker techno...:D

Nee, het waren geluidscomposities.

Muziek is een expressie van gevoelens. Als dat hun gevoelens zijn dan moeten ze gauw eens langs het Riagg :D

Origineel geplaatst door Mike-E
Nee, het waren geluidscomposities.

Muziekis een expressie van gevoelens. Als dat hun gevoelens zijn dan moeten ze gauw eens langs het Riagg :D

Ja..een warrige geest...vooral die 3 Japanners aan het einde....vaagheid ten top..:)

Origineel geplaatst door Bass
Ja..een warrige geest...vooral die 3 Japanners aan het einde....vaagheid ten top..:)

Maar goed... ieder zijn ding.

alles dat met klanken een bepaalde emotie/gevoel veroorzaakt, en dat enigzins met opzet in elkaar is geknutseld, is voor mij onder het kopje "muziek" te scharen......persoonlijk heb ik niets met de piepknor-school, op sonar wordt je er ook behoorlijk veel mee geconfronteerd, 2 gasten achter een laptop gebogen, die plugins loslaten op audio fragmenten, tja....een heleboel noise enzo, het is misschien experimenteel, maar ik voel er niets bij, dus dan is dat voor mij geen muziek..iemand anders in een andere state of mind krijgt er misschien kippevel van, en dan is het voor die persoon wel muziek..

ohja, over die "technomuzikanten zijn lui" quote van KH: da's net zoiets als "alle belgen zijn lui" of "alle nederlanders zijn luidruchtig" .. onzin dus, nog afgezien van het feit dat de definitie van "technomuzikant" niet echt duidelijk is en dat de hoeveelheid werk in een nummer niets zegt over de kwaliteit ervan..

Ik heb het niet afgekeken omdat ik het voor het grootste deel pretentieus geouwehoer vond.

Die Spooky bijvoobeeld, zat interessant te lullen terwijl hij niets zei, en vervolgens gaat hij 2 plaatjes heen-en-weer halen op een setje SL's. Poepoe, wat revolutionair. Ik ken veel mensen die dat een stuk beter kunnen.

Het enige wat ik persoonlijk bijzonder aardig vond, was LISA en die handschoentjes. Echt te gek om dance/techno live te doen. Is dat trouwens te koop ofzo? Zal dan wel een godsvermogen kosten.

Eigenlijk vond ik het geen rapportage over muziek, maar over geluid. En dat is voor mij toch wel een verschil.

Origineel geplaatst door n0_key
Ik heb het niet afgekeken omdat ik het voor het grootste deel pretentieus geouwehoer vond.
Dit past daar goed in:
"Mijn schilderijen zijn een weerspiegeling van mijn nummers met muziek als spiegel daartussen" of zoiets dergelijks....

Zo kan ik er ook wel een paar verzinnen..
"Mijn muziek is een uitlaatklep voor mijn frustraties over digitale oscillators met modulars als katalisators ertussen."

Ze waren idd erg filosofisch bezig. Veel zeggen, weinig inhoud. Was toch wel leuk om te zien hoor.

Ik vond het alleen wat jammer dat ze niet zoveel voorbeelden gaven over hoe ze de muziek maakten. Laat eens zo'n kerel aan een modulaire synth draaien ofzo, er stond iig genoeg apparatuur overal.

Die jappanners op het einde waren wel heftig. Industrial noise......hihihihi. :halleluja

Die Spooky bijvoobeeld, zat interessant te lullen terwijl hij niets zei, en vervolgens gaat hij 2 plaatjes heen-en-weer halen op een setje SL's. Poepoe, wat revolutionair. Ik ken veel mensen die dat een stuk beter kunnen.

ik heb Spooky een keer mogen aanhoren in het Utrechts museum tijdens een borrel ofzo voor allemaal artiefartie types..dat was nie best.....dat mag je idd best onder de naam "pretentieuze crap" scharen, hij was gewoon aan het DJ'en en dan nog slecht ook..... ik vermoed dat ie goede connecties in de NY kunstwereld heeft en dat ie met z'n zelfverzonnen "illbient" stijl bij de juiste mensen heeft aangeklopt.....fried air zeg maar..

Het enige wat ik persoonlijk bijzonder aardig vond, was LISA en die handschoentjes. Echt te gek om dance/techno live te doen. Is dat trouwens te koop ofzo? Zal dan wel een godsvermogen kosten.

Eigenlijk vond ik het geen rapportage over muziek, maar over geluid. En dat is voor mij toch wel een verschil.

Mee eens ik vond het ook maar een beetje heel erg vaag...

Wat die gast zei over techno artiesten tsja.. Iedereen maakt muziek op zijn eigen manier, het lullige is dat er naar die ontzettend luie en derhalve nauwelijks interessante muziek meer geluisterd word als naar zijn muziek :D.

Back