Na aanleiding van het TV prog. Pitch

Wat die gast zei over techno artiesten tsja.. Iedereen maakt muziek op zijn eigen manier, het lullige is dat er naar die ontzettend luie en derhalve nauwelijks interessante muziek meer geluisterd word als naar zijn muziek.

Maar ik denk dat KH Stockhausen daar helemaal niet om maalt. Toegegeven, hij schaart alle hedendaagse "technomuzikanten" (whatever dat mag betekenen, maar zal denk ik aan zijn leeftijd liggen) over één kam, maar er zit ook een kern van waarheid in. Als je bekijkt wat een hoop eenheidsworst er wordt geproduceerd.... Pietje scoort een hit en vervolgens krijg je een nummer van Klaasje die daarop voortborduurt. Originaliteit is ver te zoeken.

Het programma kwam mij een beetje langdradig over en er zat niet echt een lijn in. Dat wat spooky en squarepusher vertelden leek me eerder café praat. Die laatste vertelde lekker dat ie het sequencen afgeleerd had en 5 minuten later hoorde je op een optreden van hem niets anders dan gesequencte loopjes :confused: .

Het puur elekronische werk van Stockhausen en Pierre Henri kon me wel boeien maar dingen zoals kontakte vond ik dan weer niks. Spijtig dat het elektronische aspect zo weinig uitgediept werd.

Kraftwerk was ook veel te kort! 30 seconden ofzo...
Idem het stukje over de opkomst van de synthesizer. :frons:

Maaaarrrrr, vonden jullie LISA dan niet tof? Iik wil ook een laptopje met van die handschoentjes erbij! Lijkt me vet...

Origineel geplaatst door n0_key
Maaaarrrrr, vonden jullie LISA dan niet tof? Iik wil ook een laptopje met van die handschoentjes erbij! Lijkt me vet...

Mij ook! Alleen zat ie gast wel een beetje overdreven te doen.. Iemand zei dat deze docu al 5 jaar oud was dus nu is het geen probleem meer om zoiets zelf te doen met bv Reaktor..

Arv

Zoiets bestaat er nu ook al. Kijk maar eens naar de roland D-beam en de Korg Kaos-pad. Waarschijnlijk wel een wat goedkopere en praktische toepassing.
Zo'n heel pak lijkt met ook niet echt handig om mee te werken en ook storingsgevoelig.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Zoiets bestaat er nu ook al. Kijk maar eens naar de roland D-beam en de Korg Kaos-pad. Waarschijnlijk wel een wat goedkopere en praktische toepassing.
Zo'n heel pak lijkt met ook niet echt handig om mee te werken en ook storingsgevoelig.

Dat is toch anders denk ik. Jij hebt het puur over filters en fx. Dat pakje op TV was meer een soundprocessor of soundshaper..

Wat ik heb begrepen is dat hij met die 2 handschoentjes gewoon real-time sampler parameters aanstuurt. Niet meer en niet minder.

Ik heb me kapot gelachen bij dat stukje waarin je een performance van John Cage zag.
Al die mensen super serieus kijken terwijl ze een beetje random op potten en pannen aan het slaan waren...
( en dan nog de bladmuziek een pagina omslaan )

Wat ik mis is een echte drijfveer. Wat kunst anders maakt dan kitsch is toch dat er vanuit een motivatie naar een bepaald doel gewerkt wordt ? Wat ik in Pitch zag was meer mensen die iets doen omdat het kan. Dat is allemaal leuk en aardig en kan dus ook revolutionair zijn maar of dat nou kunst is. Die Franse gasten van de musique concrete waren tenminste eerlijk, zij wilden gewoon de mogelijkheden verkennen.

Origineel geplaatst door Backdrop
Ik heb me kapot gelachen bij dat stukje waarin je een performance van John Cage zag.
Al die mensen super serieus kijken terwijl ze een beetje random op potten en pannen aan het slaan waren...
( en dan nog de bladmuziek een pagina omslaan )

ghehehe dan was je niet de enigste die gelachen heeft :)
Maar bij zo'n concert moet je verplicht kijken alsof je het begrijpt

Of is het gewoon avantgarde waarbij het de bedoeling is dat het publiek niet weet hoe 't zich moeten voelen. Maar ja dat kan op vele manieren bereikt worden.

ik vond vooral opvallend dat al die experimentele muziekstukken voor mij een heel creepy sfeer oproepen. Opbeurende muziek in dit genre niet mogelijk?

Origineel geplaatst door Pjotr G
ik vond vooral opvallend dat al die experimentele muziekstukken voor mij een heel creepy sfeer oproepen. Opbeurende muziek in dit genre niet mogelijk?

Leef je uit, zou ik zeggen. :)

Origineel geplaatst door Pjotr G

mwa... de eerste 2 albums van squarepusher zijn best vrolijk vind ik.
en 'my red hot car' ook :D

Origineel geplaatst door cyan_circle
mwa... de eerste 2 albums van squarepusher zijn best vrolijk vind ik.
en 'my red hot car' ook :D

En daar had ie het mooi bij moeten houden, was lekker nummer... la maar.

Brain Bug is trouwens ook erg goed, maar dan anders. ;)

Ik zet ook vraagtekens bij die verruiming van de definitie van muziek.
Het kwam er bijna op neer dat 'geluid=muziek' en dat vind ik toch te ver gaan.

Ok, die (al dan niet terecht) als pioniers bestempelde figuren, begeven zich vaak op 'extreme' terreinen en ik denk dat dat ergens ook wel nodig is voor de ontwikkeling van de muziek..... maar ik vond juist die uitspraak van 'een muziekstuk is pas af als het bij de luisteraar overkomt' (ofzo) zeer geslaagd...... en dat aspect van de luisteraar wordt volgens mij een beetje vergeten door enkele personen die aan het woord kwamen.
Ze kunnen wel allerlei complexe ideeen, mooie theorien en weet ik 't wat in hun werk stoppen, maar als dat niet overkomt op de luisteraar dan klinkt het al snel als geluidschaos ipv georganiseerd geluid.

Ik vroeg me dan ook wel 's af bij enkele geluidsfragmentjes: Waar gaat dit nou nog over, dit is toch geen muziek meer?? Tja wat is muziek... ik sta voor veel dingen open hoor. Maar als ik er persoonlijk geen enkele vorm van melodie of emotie of structuur of pakkende sfeer of desnoods VOOR HET GEHOOR AANGENAME GELUIDEN in hoor, is 't wat mij betreft geen muziek.

Voor mij is alles, waarvan de componist zegt: "dit is muziek", dus muziek. Of je het leuk vind of niet, dat is een kwestie van smaak. Als iemand een compositie wil maken met 500 scheten latende dikke vrouwen, dan moet die dat dus gewoon doen. Altijd wel een paar mensen te vinden die dat gaaf vinden. Ergo: alles wat geluid maakt, en is bedoeld als muziek, is muziek.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Voor mij is alles, waarvan de componist zegt: "dit is muziek", dus muziek.

Nou daar ben ik dan niet mee eens, dat is veel te makkelijk.

inderdaad.
als een kunstenaar zegt dat iets kunst is, dan is dat ook kunst. ook al vind je er geen ruk aan.
en als je het niet begrijpt, dan moet je er meer research naar doen, of er afstand van nemen.
(wat niet betekent dat ik 'gesang der jungelingen' meer dan 1 keer achter elkaar ga draaien ;))

ja zo kan ik 't ook

dit is kunst:

#%)*
-- (
..?NMDF

of je 't begrijpt is wat anders

Back