Modulation source in DSI Evolver

Scrape

Ouwe rot
Ik ben bezig de handleiding van mijn nieuw Dave Smith Evolver door te spitten, maar deze veronderstelt dat je al helemaal thuis bent in analoge synths. Het meeste begrijp ik wel, maar bij de knoppen voor de Modulation Source raak ik de draad kwijt. :? Wat is modulation source? Ik hoor ook niet echt wat gebeuren als ik aan de knoppen draai. Kan iemand kort uitleggen wat modulation source inhoudt en hoe dat het beste kan worden gebruikt? Thanks.

Het woord zegt het al, je kiest een bron en een bestemming uit voor de modulatie.

Een heel eenvoudig voorbeeld,
source/bron = lfo.
destination/bestemming = filter cuttof

Nu stuurt de lfo de filter cuttof aan.

Bovenstaande voorbeeld is meestal al gehardwired op synths, dus is het vanzelf sprekend dat je een modulatie matrix gebruikt voor niet van zelf sprekende modulatie's.

Hiermee kun je op synths die daar heel ver in gaan (bijvoorbeeld de alesis ion en in veel mindere mate de virus) eigenlijk alles als source of als destination kiezen om de meest gekke modulatie's te krijgen, hiervan stel je weer de gewenste diepte in. En zo kun je bijvoorbeeld zelfs de diepte van de modulatie ook weer als destination kiezen bij een volgend slot zodat ook die gemoduleert word en je dus eigenlijk eindeloos veranderende sounds krijgt.

Nou heb ik de dsi niet gehad maar je zal er vast wel het een en ander aan source en destination kunnen kiezen. Dus dat je niets hoort is niet zo raar, je zal wel een source en destination moeten kiezen anders valt er weinig te moduleren)

Bedankt voor je antwoord, anoniempje, dat maakt het al wat duidelijker. Maar wat daarbij verwarrend is, is dat de LFO1 (om even dit als voorbeeld te gebruiken) zelf ook al een Destination-parameter heeft, waaraan je bijvoorbeeld de cutoff kunt toewijzen. Betekent dat dan dat als je als Modulation Source LFO1 kiest, LFO1 niet alleen cutoff aanstuurt, maar ook een parameter die je instelt bij de Modulation Source?

Dat heb je goed gedacht, inderdaad. Vaak heb je dan ook meerdere lfo's.

Maar dit was ook een voorbeeld he, een modulatie matrix gebruikt je juist voor bronnen en bestemmingen die niet allerdaags zijn zoals bijvoorbeeld vco 1 vco 2 laten moduleren (fm modulatie)

Ja, de DSI synths zijn aardige modulatiebeesten. Als je er nog niet heel erg in thuis bent, is de "definitive guide to evolver" wel interessant om eens door te nemen, die geeft wat uitleg rond de functies van de evolver en een aantal tips voor synthese. (ik geloof dat die te vinden was op het DSI-forum)

Vergeet ook niet LFO's te moduleren met LFO's of EGs etc. : Vrrrrrrrrrrrrrrroeeeeoeoeoeoeommmmmmeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Back