Prophet: 8 of 16 voices

Marjolein

Nieuwkomer
Hoi,

Ik ben het schrijven van muziek met een digitale controller en programma's zoals logic behoorlijk beu. Liever gebruik ik analoge spullen die ik meteen kan opnemen (dat dan weer wel in Logic ;-) ). Nu heb ik onlangs de Alesis Micron aangeschaft: deze heeft eigen sounds in zich en kan midi uitsturen, gezien en gehoord bij een vriend en was verkocht aan de 80's vibe die het met zich mee brengt.

Ik vind het klavier hiervan wat klein, plus ik zoek iets met aftertouch. Dat ik met mijn vingers kan bepalen hoe iets meteen klinkt, door hard of zacht te duwen of hierin te varieren.
Mijn oor is gevallen op de Dave Smith Prophet. Een warme, analoge sound met aftertouch.

De REV2-8 is een update van de Prophet 08 ben ik achter, is robuuster gebouwd met degelijkere knoppen, helder display en meer effecten. (correct me if i'm wrong!).
Maar... nu zie ik dat er ook een REV2-16 is. Deze heeft meer 'voices'. Ik heb hier al een en ander over opgezocht op het internet, maar kan iemand me wellicht uit eigen ervaring vertellen wat het grootste verschil gaat zijn tussen een REV 8 en een Rev 16?

Thanks!
Marjolein

- Als je akkoorden gebruikt op patches met een lange release krijg je minder snel last van 'voice stealing' (dat een stem wordt afgekapt omdat deze voor een nieuwe noot nodig is)
- Bij layeren of splitten van patches heb je meer polyfonie (2x8 ipv 2x4 noten)
- Dikkere unison, al weet ik niet of je ook 16 voice unison kan doen op de Rev 2, maar 2x8 zal sowieso wel moeten kunnen bij layer of split lijkt me

De vraag die je jezelf zult moeten stellen is of je regelmatig met akkoorden werkt, van geluiden houdt met lange releases en layered/split keyboard met meerdere patches tegelijk. Zo ja, dan is de 16 waarschijnlijk beter. In de meeste andere gevallen zal 8 voices ook wel voldoen.

Ik zou zelf eerder de 16 voice kiezen in elk geval, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Goed verhaal hierboven.

Voor zover ik het begrijp kun je ook eerst een 8 voice kopen en als je er later achterkomt dat je toch extra voices nodig hebt, een uitbreiding naar 16 die je er zelf bij kan pluggen.

Als je een beetje op je geld moet letten zou dat een redelijke oplossing zijn. 8 voices is toch meestal wel voldoende voor de meeste mensen.

8 zou voldoende moeten zijn in de meeste gevallen, echter zoals van Naphoven al aangeeft als je veel met akkoorden werkt en dit ook direct speelt en opneemt is 16 wel lekker. Als je meer in je DAW doet is 8 waarschijnlijk voldoende.

Ik kan dat bijvoorbeeld helemaal niet en dus zou 16 niet direct nodig zijn. Ervaring leert echter wel dat de expansions later als ze eenmaal uit productie zijn vaak lastig te krijgen zijn, dus als je te lang wacht met van 8 naar 16 upgraden kan dat ook weer een gezoek worden.

Dat is dan weer een reden om wat langer pijn te lijden en voor de 16 te gaan als je verwacht dit op termijn toch te willen.

Ik heb op mijn 08 nooit meer dan acht voices nodig gehad. (6 van de p6 daarentegen lijkt me andere koek). In mijn ogen zijn die 16 alleen relevant als je de prophet multitimbraal wilt gebruiken of veel gebruik maakt van stacken.

Bedankt voor jullie antwoord!

Ik besluit om het ook in het echt te gaan uitproberen en het zelf te horen, ik ben geen toetsen speler en gebruik het inderdaad in een DAW. Het zou wel fijn zijn als het album uiteindelijk ook live gespeeld kan worden... als ik met 2 handen akkoorden speel tegelijkertijd, heb ik dus 6 noten ingedrukt. Dit moet de 08 dus prima kunnen begrijp ik uit de antwoorden hierboven.

In Nederland is de REV 8 en 16 niet perse overal op voorraad merkte ik.
Ik kom uit Nijmegen en heb nu het plan om naar Alkmaar te rijden deze week, de dijk musicstore heeft er wat staan zie ik.

Ik ken geen enkele niet-toetsenspeler die met twee handen tegelijkertijd akkoorden speelt én het laat klinken, no offence.
Misschien moet je eens nadenken hoe je wil arrangeren vooraleer je VEEL geld uitgeeft aan overbodige luxe?

Je kan de 8 naderhand uitbreiden tot 16 voices met een expansion board en dat scheelt niet eens heel veel in prijs. Dus je kan nu de 8 kopen en als je merkt dat dat te beperkt is voor je kan je er een 16 voice van maken.

[...] als ik met 2 handen akkoorden speel tegelijkertijd, heb ik dus 6 noten ingedrukt. Dit moet de 08 dus prima kunnen begrijp ik uit de antwoorden hierboven.
Voor zover ik het antwoord van Von Naphoven heb begrepen in post nr. 2 hierboven kun je dan evt. wel in de problemen komen als je met (lange) release tijden werkt.

Ik kom uit Nijmegen en heb nu het plan om naar Alkmaar te rijden deze week, de dijk musicstore heeft er wat staan zie ik.

Dat is bij mij op de hoek :)

Wel een eindje rijden vanuit Nijmegen – ik zou van tevoren zeker even bellen met ze, zodat je niet voor niets gaat. Wat op de website staat hoeft natuurlijk niet per se te kloppen.

meer voices hebben toch meer voordelen dan de meesten hier laten uitschijnen.

niet voor de voice stealing, of akkoorden. Ik speel zelden meer dan 6 noten per akkoord, en studeer nochthans jazzpiano, dus ben veel bezig met voicings, tensions en upper structures.

Maar voor layering is het geweldig:
-Je krijgt als het ware een synth met 2 keer zoveel oscillators (de rev2-8 heeft er 2 plus 2 sub osc, layer de B-laag eronder en nu heb je er 4 plus 4 sub oscs!) en je kan er nog steeds 8 noten tegelijk mee spelen.
-Layering is super krachtig omdat je een sound kunt klonen en transformeren, denk arp en string/pad met dezelfde 'voorvader' welke hierdoor zeer goed met elkaar klikken.
-Of stereo effecten, een 2e laag met zeer breed stereobeeld die langzaam infade bij vastgehouden noten.

Naar mijn mening verdubbelt het nut en sounddesign-bereik van de synth zowat door de verdubbeling van het aantal voices als hij bi-timbraal is.

dave smith prophet 8 rev2 8 vs 16 voice meerwaarde

dave smith prophet 8 rev2 8 vs 16 voice meerwaarde

We staan op het punt om naast de novation peak ook de DSI prophet rev2 aan te schaffen. Het is niet helemaal duidelijk wat nu de meerwaarde is van 16 voices tozv 8 voices.
Zijn er nou werkelijk patches te bouwen waar die 8 extra voices meerwaarde bieden?
Als ik bv een pad speel met 4 noten, kan ik ook al 2 layers maken van 4 voices each.
Dat klinkt al best ok, ik snap dan niet zo goed waar die 8 extra voices bij om de hoek komen kijken. Aangezien de DSI rev2 bitimbraal is, lijkt het mij overkill om 16 voices te hebben.

Wie heeft hier meer ervaring mee?

Als je pads gaat spelen, is het nuttig dat je niet al je voices opgebruikt bij het creëren van je totaalsound. De sleutelwoorden uit die andere discussie zijn voor jou geval "lange release" en "voice stealing", met name als je wilt dat dat rijke akkoord dat je hebt opgebouwd (inclusief layers en/of unison met detune) langzaam uitfadet terwijl je het volgende akkoord speelt, overlappend dus, in plaats van abrupt naar de nieuwe noten te springen. Maar daarvoor heb je dus een overschot aan voices nodig, idealiter nog eens evenveel als je er bij je sound design hebt gebruikt.

Met andere woorden: ook al speel je nooit meer dan acht voices tegelijk, de lange release van een typische pad zorgt ervoor dat opeenvolgende akkoorden toch simultaan te horen zijn.

Je kunt wel een en ander maskeren met delay en reverb om een kortere release langer te laten lijken, maar met dubbel zoveel voices heb je dat probleem niet.

Laatst gewijzigd:
Ik heb de 8 en die volstaat.... prachtige sound, werkelijk waar !
Heb de DSI P6, OB6 en P12 gehad maar die vind ik behoorlijk minder dan de Rev2. Alleen al om het prijsverschil ga je dik plezier beleven...

hier ook een rev 2 8 voices, erg blij mee.
Je kunt voor 600 euro een 8 voice uitbreidingskaart kopen(bij musicstore.de dus geen inklaringskosten etc..) zo kun je makkelijk van een 8 voice een 16 voice maken.
Zelf nog geen voices tekort gekomen maar ben een vijftiger dus kom vd 6 voice polysix, 4 voice Jupiter 4, 6 voice juno 60, 6 voice prophet 600 etc..wat een rijkdom tegenwoordig!
De uitgebreide modulatiematrix is echt geweldig.

Bericht door een moderator:
samengevoegd met bestaande thread over deze vraag

eeh die draadjes zitten nu beide in deze, saampies weetjewel

Back