Yamaha DX21

emiliano

Stamgast
Ik kan een yamaha dx21 voor 85 euro kopen (interessante prijs?) maar ik twijfel toch nog.

Ik heb op youtube veel filmpjes gezien en een idee gekregen van de geluiden. Er zitten echt geweldige 'kraftwerk'sounds in, maar zijn er ook 'normale' piano-, orgel-, rhodes-, clavinetklanken uit te halen?

Zijn er zaken waar ik op moet letten als ik de synth ga halen?

Of is een Yamaha DX27 een betere keuze (ik kan er een krijgen voor € 100).

Laatst gewijzigd:
De DX21 is een betere keuze; de DX27 kan minder. Prijs lijkt me niet veel mis mee als 'ie in nette staat is en geen rotte knoppen/rot display heeft.

Rhodes: forget it, je krijgt er alleen "FM-Rhodes" uit - dus zo'n glas-achtige bel-toontjes. Goede Rhodes vind je ook pas vanaf 1994 of zo, en dan is het nog hit & miss.

Piano: forget it, alles wat sample-based is kan dat beter (op wellicht de MT-32 en zo na, die piano's klinken ook hardstikke synthetisch).

Orgels: FM-synthesizers gebruiken 4 sinusgolven (sommige machines kunnen ook andere golfvormen) en die kun je parallel zetten om toonwielen te simuleren. Verder krijg je ook redelijk aardige Farfisa-achtige dingen eruit, maar verwacht geen Nord Electro 3 of zo.

Clavinet: alleen synthetisch-klinkend, en gezien er geen velocity op het toetsenbord is geimplementeerd (alle noten klinken even hard) kun je niet dynamisch spelen.

Ik zou 'm halen en dan snel doorsparen voor een ietwat fatsoenlijke module met sample-based geluiden; daar kun je dan wel je realistische klanken uithalen. Kost minder, en zo heb je het beste van beide werelden. Roland JV of zo, kost ook bijna niks meer tegenwoordig, of een Korg X5DR of iets.

Dank je voor de heldere uitleg!

Dus zo'n Roland JV of Korg X5DR kan ik dan aansluiten op de DX21?

MIDI kabeltje van de DX21 MIDI out naar de MIDI in van de module, en het daadwerkelijke geluid komt dan uit de module. Wil je het tegelijk horen, dan heb je ook een mengpaneel nodig (kost ook geen drol meer als je niet hoge standaarden hebt).

Jij drukt op een toets op de DX21.
De DX21 vertelt tegen z'n eigen geluidsbron "hey, er heeft iemand op de Bb gedrukt!"
De geluidsbron stuurt dan de audio naar de audio-uitgang van de DX21.
De DX21 vertelt ook tegen de MIDI-uitgang "hey, er heeft iemand op de Bb gedrukt!"
Dit signaal gaat naar de module die het op de MIDI-ingang binnenkrijgt.
De module vertelt tegen z'n eigen geluidsbron "hey, er heeft iemand op de Bb gedrukt!"
De geluidsbron van de module stuurt dan de audio naar de audio-uitgang van de module.

De DX21 en de module weten beiden niet of je nou een Rhodes of een clavinet wilde horen; dat is de taak van de geluidsbron, die kan alleen maar luisteren naar dat soort commando's.

Om nog hierbij toe te voegen: zowel de DX als de module (mits die niet meer dan zeg 25 jaar oud is) hebben weet van MIDI-kanalen. Als ik die Bb inspeel op kanaal 12 en de module "luistert" alleen maar naar kanaal 16, dan krijg je dus niks te horen.

Verder heb je nog zogenaamde MIDI "Local" - de DX21 kan bijvoorbeeld wat je speelt alleen maar aan de MIDI-uitgang vertellen in plaats van zowel de MIDI-uitgang als de interne geluidsbron. Waarom wil je dit? Nou, stel je voor dat je een lus maakt; je sluit de MIDI out aan op de MIDI in van een computer en de MIDI in op de MIDI out van de computer.

De DX21 zegt dan tegen de computer "iemand drukte op Bb", en de computer vertelt dat gelijk weer terug aan de DX21 "hey, iemand drukte op Bb". De interne geluidsbron krijgt dan zowel de opdracht van de DX21 zelf als van de computer (die net ietsje later is, omdat het signaal nog heen en weer moet).

Waarom boeit dit als je die DX gaat kopen? Omdat de eigenaar 'm wellicht nu zo heeft ingesteld. Dus, vraag even of 'ie MIDI Local on zet en 'm op MIDI kanaal 1 zet voordat je 'm meeneemt. Dit is niet gruwelijk moelijk, maar wel als je nog geen idee hebt van waar je in een (niet meer bijgeleverde) handleiding moet zoeken.

Ik had een workstation (Roland JW-50, met een Sound Canvas engine erin), maar ik heb net zo lang aangeklooid totdat ik het begreep. Als ik mensen urenlang aanklooien of zoeken in waardeloze handleidingen kan besparen doe ik dat.

Vooral MIDI Local off kan je even hard laten zweten als je net terug bent van een autorit van een paar uur om je nieuwe speeltje op te halen :P.

Het was mijn tweede synthesizer (1986) na de Korg Poly 800 (1985) en ik heb hem ruim 14 jaar gebruikt. Het geluid is minder breed dan dat van de DX-7 omdat hij maar 4 in plaats van 6 operators heeft, maar omdat de enevelopes en een aantal andere parameters anders werken dan bij de grote broer, heeft hij toch een eigen geluid. Ik heb lang niet alle geluiden kunnen namaken met mijn latere PLG-150DX en de Korg Kronos. Hij heeft dus echt bestaansrecht. Niet voor niets gebruikte Vangelis er een naast zijn DX-7, o.a. op Antarctica.
De beste geluiden die ik ermee gemaakt heb, zijn naar mijn mening waterdruppels, hihats a la TR-808, en exotische instrumenten als santur en tambura.
Het klavier is niet aanslaggevoelig, maar dat ontvangt hij via midi.
Succes!
De DX-27 is unitimbraal (een klank), de 21 bitimbraal (twee: split of dual). Helaas is er maar een lfo, die wel weer heel snel is.
Wil je wel een vieroperatorsynth aanslaggevoelig klavier, kies dan voor de DX-11. Die kan ook alle DX-21 klanken laden en kan meer (multitimbraal, meer golfvormen, digitale delay). Succes met je aankoop!

Je moet een DX-21 alleen kopen als je van de klanken houdt.
Als je zoekt naar realistische klanken, kun je vanaf zo'n 100 euro ook een keyboard kopen met gesamplede klanken. Ik zag laatst een Yamaha S03 te koop op Marktplaats.nl voor nog geen 100 euro. Over E-piano's, orgels en clavinetjes gesproken: daar is de S-serie best wel goed in...

die S03 is er trouwens nog steeds en in bijna nieuwstaat, heeft wel een paar heel mooie klanken aan boord.

pm me maar bij interesse

Da's niet veel en een betere optie dan een DX21 als het in de eerste plaats om realistische sounds gaat.

Je kunt dan het kunstje omdraaien: vind ergens een TX81z, en je hebt alles wat de DX21 kan (en meer) in een compacte verpakking erbij :).

De leuke FM-synths: DX-11, TX-81Z ed. moeten allemaal de hoofdprijs opleveren.
Dan zou ik voor de minder geliefde YS-100/200 gaan. Kost minder en dan krijg je ook nog een galm cadeau.
Als je de FM-klanken niet mee hoeft te nemen buiten de deur, zou ik lekker een plug-in als FM8 nemen.
En dan de S03 voor de brood&boter-klanken en als controller.
Ik had die S03 bijna zelf willen kopen...

Laatst gewijzigd:
Wat Local On/Off betreft ben ik alleen met een Roland D-50 ooit het bos in gestuurd.
Ik dacht dat de knoppen van de gekochte D-50 niet werkten, maar het bleek dat bij de D-50 bij Local-off ook bijna alle bedieningselementen zijn uitgeschakeld.
Even op Local-on zetten en alles werkte weer...

Dan zou ik voor de minder geliefde YS-100/200 gaan. Kost minder en dan krijg je ook nog een galm cadeau.
Als je de FM-klanken niet mee hoeft te nemen buiten de deur, zou ik lekker een plug-in als FM8 nemen.
En dan de S03 voor de brood&boter-klanken en als controller.
Ik had die S03 bijna zelf willen kopen...

De hoofdprijs, alsof ze duur zijn. :)

Ik vind 300 euro voor een DX-11 best veel geld. Voor die prijs kun je ook een full-blown workstation kopen als een Yamaha EX-5. Krijg je meteen de FM en analoge synthese cadeau met de luxe waar een DX-11 niet bij in de schaduw kan staan.

Wat is daar zo "leuk" aan?
Yamaha_TX81z_Front.png

Programmeren zonder PC editor? Lijkt me het toppunt van masochisme :D

Ik vind 300 euro voor een DX-11 best veel geld. Voor die prijs kun je ook een full-blown workstation kopen als een Yamaha EX-5. Krijg je meteen de FM en analoge synthese cadeau met de luxe waar een DX-11 niet bij in de schaduw kan staan.

Vanuit dat oogpunt is een DX11 inderdaad niet zoveel bang for the buck als een EX5.

Anderzijds, ik heb voor minder dan dat een DX7 mk1 met een klank van heb-ik-je-daar. Als enige synth ga je er niet gelukkig mee worden, als onderdeel van een uitgebreide studio is het super en dan is dat monotimbrale ook geen probleem (met wat slim Fm proggen haal je trouwens zelfs uit een DX7 mk1 tot 3 verschillende klanken uit de range van het klavier, maar dat terzijde).

Als je maar 1 synth gaat bezitten, zou ik ook eerder naar een EX-5 grijpen dan naar een DX-11. Als je die EX-5 écht doorgrondt, dan kan je daar zo goed als alles mee. Maar goed, de TS had het over synths van 85 a 100€en daarvoor gaat een EX-5 niet lukken vrees ik. :)

Maar goed, de TS had het over synths van 85 a 100€en daarvoor gaat een EX-5 niet lukken vrees ik. :)

En een DX-11 ook niet. Dat wordt dan eerder een YS-100/200. Die kan gelukkig hetzelfde als een DX-11 plus nog meer. Je kunt de YS alleen niet volledig via het frontpaneel programmeren. Maar ik denk dat je dat bij een DX-11 ook niet zou willen doen.
Als enige of eerste synth zou ik zelf liever voor de genoemde S03 of iets gelijkwaardigs gaan. Daar kun je meteen hele arrangementen mee aan. FM lijkt me iets leuks voor erbij, niet als basis.

Back