Yamaha DX21

Ik vind die DX21 ook wel interessant. Er zit toch ook een chorus op, maakt die de boel een beetje smeuig? (voor wie 'm heeft)

Voor het geld dat je kwijt bent voor een V-50 of DX-11 kun je ook een SY-77 kopen. Als je dan toch FM wilt, doe het gelijk goed.

Wat de chorus van de DX-21 betreft: verwacht geen moddervette Juno-chorus, maar het is beter dan niets. Het is een vrij subtiele chorus die net even de scherpe randjes van de klank afhaalt.

De chorus kan alleen aan en uit, maar voegt wat warmte en het idee van een stereobeeld toe. Stond bij mij standaard aan. 300 euro voor een DX-11 vind ik ook duur, Ik zou er niet meer dan de helft voor geven maar als verkoper zou ik hem voor dat bedrag zelf houden. Tsja, je moet echt zo'n vieroperatorsynth willen hebben. Jammer dat je met de Korg Kronos geen DX-21-klanken kunt laden. Kwestie van software. De synthengine zit er al in.

Wat is daar zo "leuk" aan?
Yamaha_TX81z_Front.png

Programmeren zonder PC editor? Lijkt me het toppunt van masochisme :D

Ik heb alleen maar de presets gebruikt. Ik kocht hem om FM uit te proberen maar programmeren is onmogelijk tenzij je a.) een wiskunde professor bent of b.) de grootste nerd in history.

Volgende week gaat hij dan ook de deur uit, LatelyBass of niet :D

Nuja, zo onmogelijk is FM programmeren nu ook weer niet. Al lijkt de interface van die module me wel een stuk minder handig dan die van een DX7.

300 euro voor een DX-11 vind ik ook duur, Ik zou er niet meer dan de helft voor geven maar als verkoper zou ik hem voor dat bedrag zelf houden. Tsja, je moet echt zo'n vieroperatorsynth willen hebben. Jammer dat je met de Korg Kronos geen DX-21-klanken kunt laden. Kwestie van software. De synthengine zit er al in.

De DX-11 is zeer geliefd bij de Turkse gemeenschap. En als die mensen iets willen, dan willen ze het met velen. Daarom zul je in Nederland nog weinig DX-11's te koop vinden. Om die reden is de Korg PA-80 in Nederland ook heel schaars geworden...

Wat de Kronos betreft: met de tussenkomst van een FM-editor of een andere FM-synth moet er toch wel wat mogelijk zijn om de klanken in te laden? De Yamaha FM-synths vreten allemaal elkaars geluiden, met meer of minder resultaat. Als het met een DX-21 niet lukt, misschien met een SY-77 wel...
Nou moet ik zeggen dat ik van de klanken van de DX-21 niet erg onder de indruk ben. Toen ik een YS-200 en een DX-21 via Midi aan elkaar had gekoppeld, was het een uitdaging om de klanken van de YS-200 in de DX-21 te krijgen. Dat ging alleen met geluiden die op sinus-golven waren gebaseerd. Maar het kwam geen enkel moment in mij op om klanken van de DX-21 naar de YS-200 te sturen...
Ik heb ook nog een Yamaha DSR-2000 keyboard gehad. Daar kon ik de mooiste 4-op FM-klanken mee maken, ondanks de beperkte parameters. Maar wat erop zat was wel erg functioneel. Ik denk dat de klanken van de DSR-2000 wel uitwisselbaar zijn met de DX-21. Maar dan mis je op de DX-21 wel de aanslaggevoeligheid.

Het is een tijdje geleden dat ik dit topic startte. Het heeft een jaartje stil gelegen maar ik ben ondertussen weer op zoek naar een interessante setup en kwam tot het volgende:

Korg 05r/W (75 euro)
Yamaha tx81z (60 euro)
+ midiklavier

Ik veronderstel dat ik dan een interessante combinatie heb van de FM-synth en realistische klanken?

Ja. Zorg alleen wel voor een editor.

Dat begrijp ik niet goed... Sorry!

Ik zie nu net een Roland jv 1080 voor 50 euro. Is dat een interessantere keuze dan de korg?

Ik zie nu net een Roland jv 1080 voor 50 euro. Is dat een interessantere keuze dan de korg?

Als jij hem niet neemt, wil ik hem wel voor 50 euro overnemen. ;)
(is twee klasses beter dan de Korg)

Het aanpassen van de geluiden op deze modules is zo iets als het verven van je huis via je brievenbus met een roller op een hele lange steel.

Een editor is een stuk software dat je op je computer draait dat commando's kan versturen naar de module. Dus, in plaats van dat je op de module ergens naar een menu'tje navigeert en dus 30 keer op een of andere knop moet drukken om een waarde te veranderen kan een editor gewoon een schuifje of knopje op het scherm tekenen dat je met de muis kan bewegen. Daar wordt het allemaal wat makkelijker door.

Ik heb zelf een N5 gehad (latere versie van de 05R/W), daarna een XP30 (een toetsenversie van de JV1080); met de JV kun je meer. De JV heeft tenminste wel een filter met resonantie. De Korg-geluiden moesten het een beetje hebben van de effecten, en als je 'm in multitimbrale mode gebruikt vielen die weg omdat je ze moest delen met 15 andere kanalen. Bij de JV is dat ook iets beter geregeld; 1 insert en 2 sends in plaats van 2 inserts of 2 sends.

Ik dacht al wel dat de editor zoiets zou doen, maar ik dacht dat dat in die tijd nog niet bestond. Hoe sluit je die module aan op je pc?

En nog een extra vraag:
Hoe sluit ik het midiklavier aan op beide synthmodules? Kan je dan beide modules gebruiken zonder dat er veel kabels verstoken moeten worden?

En nogmaals dank voor die bijzonder interessante en vriendelijke antwoorden!

De Korg-geluiden moesten het een beetje hebben van de effecten, en als je 'm in multitimbrale mode gebruikt vielen die weg omdat je ze moest delen met 15 andere kanalen. Bij de JV is dat ook iets beter geregeld; 1 insert en 2 sends in plaats van 2 inserts of 2 sends.

Om het kort samen te vatten: de 05R/W heeft heel mooie plastic klanken, die het inderdaad van het stapelen en van de effecten moeten hebben. Die koop je niet omdat je realistische klanken zoekt. Het combineert wel mooi met FM-klanken.
Een JV-1080 biedt wel goede samples, die veel minder afhankelijk zijn van de effecten. Daar kun je nog eens een overtuigende piano, of gitaar uit halen.
Met een JV-1080 kun bijna alles wat met een 05R/W ook kan (ondanks de totaal verschillende klankkarakters), maar met een 05R/W kun je maar een klein deel van wat de JV-1080 kan.

Van de JV1080 ben ik ook heel tevreden alleen... het is de enige die flipt wanneer ik een sequence edit op m'n Yamaha RM1X.
Exo.:mega:

Dan komen we in het technische gedeelte. Ik heb zelf nooit een JV-1080 gehad; wel een XP-30 en XP-50. Met zijn voorganger: de JV-880 heb ik het meeste gedaan. Die gaf qua Midi nooit een krimp. Ik had alleen tot drie keer toe uitval op één van de audio-kanalen, maar thuis bleek er niets aan de hand. Dus tot twee keer toe de 880 verkopen en voor hetzelfde geld weer een andere kopen.
Er ligt me iets bij dat de processor van de 1080 iets te traag zou zijn om alle 64 stemmen te kunnen weergeven. Maar ik ken collega's die met een 1080 en een Atari ST hele orkestrale producties hebben gemaakt. Voor hetzelfde geld ligt de fout bij de RM1X, of wat hij de 1080 voedt aan data.

Het gekke is dat ik de vele DX7/TX7 presets helemaal niks vind, en dat in de presets van FM7 en 8 vele mooie klanken zitten. Daarbij is max 32 presets (=1 bank) laden, luisteren, en dan weer presets / banks laden geen prettige bezigheid op de TX7.

Zodoende vind ik FM7 en 8 veel en veel bruikbaarder dan de hardware FM synths. 12 bit DA convertor of digitale artifacts in het geluid is heel leuk op papier maar ik vind het geen unique selling point van hardware FM bakken.

De DX-7 is veel te vroeg op de markt gezet. Daardoor hadden de programmeurs niet de kans om er mooie presets voor te maken. Dat is met latere libraries wel goedgezet.

Ik dacht al wel dat de editor zoiets zou doen, maar ik dacht dat dat in die tijd nog niet bestond.

Het bestond zelfs al in de tijd van de Atari 1040ST, dus 1989. http://www.atarimagazines.com/startv4n4/patcheditor.html

Hoe sluit je die module aan op je pc?

Hoeveel spul wil je uiteindelijk gaan kopen? Als je je iets als een MOTU MIDI Express 128 of zo haalt kun je met 8 synths vooruit. Als dat overkill is kun je ook voor een M-Audio MIDISport 4x4 gaan. De USB-kabel gaat in je computer, en de synths sluit je aan via MIDI.

Verwacht overigens niet dat de computer de synths herkent op dezelfde manier dat 'ie weet dat 'ie stuurprogramma's moet installeren voor muis, toetsenbord of printer.

Hoe sluit ik het midiklavier aan op beide synthmodules? Kan je dan beide modules gebruiken zonder dat er veel kabels verstoken moeten worden?
De vraag is of je de computer er bij wil betrekken en software zoals Cubase, Ableton Live, Sonar of Reaper wil gaan kopen (Reaper kost maar $60 dus da's goed te doen) of dat je het allemaal zonder computer wil.

De standaardmanier is als volgt:

MIDI-keyboard MIDI out -> JV1080 MIDI in
JV1080 MIDI thru -> TX81z MIDI in

Als je nu een 3e module koopt is het:
TX81z MIDI thru -> 3e module MIDI in

Maar dit werkt niet zo leuk meer als je 3 apparaten hebt en een sequencer of drumcomputer er bij wil. In dat geval is een zgn MIDI patchbay een beter idee. Je verandert het dan in een ster-configuratie ipv een (onderbroken) ring-configuratie. Als dat je niks zegt, kijk dan naar de illustraties in http://en.wikipedia.org/wiki/Network_topology bij "Star" en "Ring" en denk 1 van de zwarte lijntjes bij ring weg.

Het gekke is dat ik de vele DX7/TX7 presets helemaal niks vind, en dat in de presets van FM7 en 8 vele mooie klanken zitten.
Die worden ook wat geholpen door effecten. De DX7 is ontzettend droog en leeft helemaal op bij een beetje chorus en reverb. Verder is er natuurlijk de absolute routeringsvrijheid waardoor je ook 6 operators naast elkaar kunt zetten en allemaal zaagtandjes kunt laten maken zodat je evengoed nog je JP-achtige pads eruit krijgt.

Daarbij is max 32 presets (=1 bank) laden, luisteren, en dan weer presets / banks laden geen prettige bezigheid op de TX7.
Klopt. Daarom heb je er ook een DX7 bij staan met een cartridge erin met 1024 geluiden ;)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=108676

Back