geen audio opname van VST's mogelijk

bart1

Nieuwkomer
Van alles uitgezocht en ook al op dit forum rondgezocht, maar nog niet gevonden.
Ik hoop dat iemand me even helpen wil.
In Cubase wil ik een song (meerdere MIDI sporen) omzetten naar Audio. Ik gebruik alleen VST's.
Hierop maak ik een audiospoor aan en wil de totale song opnemen. Het maakt wel een part aan, dus het systeem wil wel opnemen, maar vervolgens alleen een leeg kanaal. Wel heel zacht een soort tikje aa het begin en aan het eind. Je zou denken dat het kanaal de mic opneemt. Maar dat zie ik niet in mijn instellingen.

Kan iemand me zo vertellen welke instellingen ik nu moet nakijken? Ik gebruik ASIO4ALL. En gebruik de standaard geluidskaart in lap top (werkt verrassend goed om eerlijk te zijn, tot aan hier dus).

Ik hoor het graag. Zou het te maken kunnen hebben met de audioinstelling waarin gesproken wordt over twee audio output kanalen? Het is een heel gepuzzel.

step-2a.png

ahh.. ja, het werkt. BEdankt. Ik zal ook even RTFM en :-) om nog iets meer van de instellingen te leren. Want een audiospoor aanmaken lukt wel maar nog steeds geen weergave. Vast weer eoa instelling die niet goed staat. Maar ik kan nu in ieder geval met MIDI vast uit de voeten.

oh nee... t werkt toch nog weer niet. Het maakt wel mooi een bestand aan, van ong 2,5 mb. Zou kunnen kloppen, mp3 van ongeveer twee minuten muziek. Maar het bestand is dus leeg. HEel vreemd.
Wat kan dit toch zijn? pff.... ik zoek me wezenloos.

Misschien moet je eerst even focussen op de basis, zodat je weet waar je mee bezig bent. Veel mensen lopen vast omdat ze denken: "Oh ja, leuk, een programmaatje voor muziek (gratizzz), dan ga ik ook maar eens muziek maken". Met zeer weinig of geen kennis van het opnameproces, MIDI, audio-routing in de studio en de basis van het programma waarmee ze het willen doen. Velen haken dan na korte tijd ook weer af................

Dus investeer in de basis, zodat je weet wat je aan het doen bent. Dan komt het wel goed. Maar als je 'op deze manier' doorgaat, zul je er nooit veel uit gaan halen ben ik bang.

Daarnaast, probeer nog eens uit te leggen wat je wilt doen en met welk doel. Het kan zijn dat er betere, handiger of snellere manieren zijn om je doel te halen. Het lijkt er nu bijvoorbeeld op dat je zelf een los audio kanaal creëert, terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet nodig is.

Dus even doel en werkwijze.

Daarnaast, probeer nog eens uit te leggen wat je wilt doen en met welk doel. Het kan zijn dat er betere, handiger of snellere manieren zijn om je doel te halen. Het lijkt er nu bijvoorbeeld op dat je zelf een los audio kanaal creëert, terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet nodig is.

Dus even doel en werkwijze.

Inderdaad. Met Audio Mixdown (weten waar het zit in het menu) ben je er niet. Je krijgt dan een scherm met een aantal instelmogelijkheden. Ga dan niet rommelen zonder dat je eigenlijk weet wat je doet, maar pak dan de (RTFM) manual erbij met die pagina over Audio Mixdown en ga lezen wat je in kunt stellen en wat het doet. Dan kom je verder.

P.S. De manual van Cubase staat onder Help in het menu bij Documentation. Ook bij een (NEE, niet doen, begin nu niet die discussie) gekraakte versie :smeris: Dit ter info, niet dat jij een illegale Cubase hebt, want dat weet ik niet.

OK, dat zal ik doen. Inderdaad. Niet zomaar rommelen natuurlijk. Daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. MAar heb in het verleden redelijk wat met MIDI gedaan dus ik ben al wel volop ah composeren. Dus ja, deels waar als je zegt dat je er nu niets aan hebt.
Ik heb de oplossing nog niet maar dit is daarom ook even een tussentijdse update.
Tot zover in ieder geval dank. Vanavond hoop ik verder te zijn.
Oh ja, doel is nu eerst muziek maken via MIDI met VST's. Dit resultaat omzetten naar mp3.

OK, dat zal ik doen. Inderdaad. Niet zomaar rommelen natuurlijk. Daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. MAar heb in het verleden redelijk wat met MIDI gedaan dus ik ben al wel volop ah composeren. Dus ja, deels waar als je zegt dat je er nu niets aan hebt.
Ik heb de oplossing nog niet maar dit is daarom ook even een tussentijdse update.
Tot zover in ieder geval dank. Vanavond hoop ik verder te zijn.
Oh ja, doel is nu eerst muziek maken via MIDI met VST's. Dit resultaat omzetten naar mp3.

Wil je dan verder werken aan die mp3 of is het de bedoeling dat je hem buiten je DAW om kunt beluisteren? Als dat laatste het geval is, doe zoals TCM aangeeft in zijn eerste reactie. Je hoeft daarvoor dus helemaal geen extra spoor oid dergelijks aan te maken. Gewoon je track exporteren naar mp3.

Als dat niet lukt, beschrijf dan eens stap voor stap je proces tot aan het punt waar het fout gaat.

oh nee... t werkt toch nog weer niet. Het maakt wel mooi een bestand aan, van ong 2,5 mb. Zou kunnen kloppen, mp3 van ongeveer twee minuten muziek. Maar het bestand is dus leeg. HEel vreemd.
Wat kan dit toch zijn? pff.... ik zoek me wezenloos.

Ik las deze post net nog even iets zorgvuldiger door. Twee zaken zijn belangrijk.
1. Zet je markers aan het begin en aan het eind van je track. Alles tussen de markers wordt geëxporteerd.
2. Zorg dat je sporen die je wilt exporteren niet gemute staan. Het systeem exporteert precies wat je hoort als je je track laat spelen. Dus gemute sporen worden niet geëxporteerd. Misschien helpt dit?

Post gewoon even een schermafdruk voordat je gaat exporteren.

ah... naar .WAV lukt inmiddels. Dan lijkt het er inderdaad op dat het een encoder probleem is.
Ik gebruik trouwens versie Cubase SX versie 3.0.2

Back